مجله کودک, نکات تربیتی کودکان

نشانه‌هایی که می‌گویند نیاز به «مرخصی مادرانه» دارید

مرخصی مادرانه

شما مادر هستید و فرزندانتان را با دل و جان دوست دارید. مادر هستید و لحظه‌های ناب مادرانه‌ای را تجربه کرده‌اید که هرگز تا به حال تجربه نکرده بودید. مهم نیست چقدر فرزندانتان را می‌پرستید یا چقدر به خاطر مادر بودن شکرگذار هستید، شما هم گاهی نیاز دارید که از زندگی روتین مادرانه‌تان مرخصی بگیرید و این اصلا به این معنا نیست که مادر خوبی نیستید.در این مقاله از سایت کودک و نوجوان آی‌قصه به نشانه‌هایی که می‌گویند مادران نیاز به مرخصی مادرانه دارند، پرداخته‌ایم.

مرخصی مادرانه

مادر بودن سخت است و احتیاجی نیست حتما مادر هشت بچه شیره به شیره باشید تا چالش و دردسرهای بزرگ کردن کودک را چشیده باشید. همینکه کودکتان را در آغوش بگیرید چالش ها در کنار خوشی ها سر بر می آورند. بله قطعا، در این مسیر لحظات فراموش نشدنی و زیبائی است که قلب شما را مالامال از عشق می کند و با خود می اندیشید که مادر شدن به همه سختی هایش می ارزد. کسی منکر این نیست. اما اگر به موقع به یک “مرخصی مادرانه” نروید و کمی از مادر بودن فاصله نگیرید آن وقت است که شاید از مادرانگی هم لذت کافی را نبرید.

مهم نیست چقدر مادر خوبی هستید و آوازه والدگر‌ی‌تان تا کجا رفته باشد، بالاخره روزهایی در زندگی‌تان هست که آرزو می‌کنید کاش فقط برای یک ساعت مادر نبودید. نترسید، شما تنها نیستید. همه ما گاهی نیاز داریم مادر هیچکس نباشیم. هر چه مادر پر مشغله‌تری باشید، اینکه زمانی را به خودتان و مراقبت از خودتان اختصاص دهید برایتان مشکل‌تر خواهد شد. رسیدگی به خودتان اگر مهمتر از رسیدگی به کودکتان نباشد اهمیت کمتری هم ندارد. یادتان نرود، همه مادرها می‌خواهند کودکشان غرق در خوشی و سعادت باشد؛ اما باور کنید یک مرخصی مادرانه‌ی به موقع ممکن است خودخواهانه به نظر برسد اما یکی از نیازهای اساسی کودکتان نیز هست.

در این بین نشانه‌هایی است که به شما کمک می کند بفهمید چه زمانی واقعا نیاز است هر چه سریعتر زمانی را برای مادر نبودن در نظر بگیرید.

نشانه اول: همیشه هشیار هستید و منتظر حمله یا دفاع

کنترل کردن کودکان کاری نشدنی است. آنها آدم کوچولوهایی هستند با احساسات ناگهانی. سر و کله زدن با آنها مثل خنثی کردن ۲۴ ساعته بمب ساعتی است. همین باعث می‌شود که مغز شما همیشه در حالت «بجنگ یا فرار کن» بماند و این اصلا برای سلامت شما خوب نیست. زمانی هست که تمام وجودتان داد می‌کشد که «دیگر نمی‌توانم، دیگر نمی‌کشم»، بهترین کار این است که قبل از اینکه به نقطه انفجار برسید به هشدارها توجه کنید و این به آن معناست که کمی برای خودتان باشید.

مرخصی مادرانه

نشانه دوم: خشم‌تان فروکش نمی‌کند

نیازی نیست در مورد عواقب خشم همیشگی چیزی بگوئیم. همین بس که خشم می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سیستم بدنی شما وارد کند، چه اهل بروز خشمتان باشید و چه آن را در خودتان بریزید. ابتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی جدی تنها بخشی از مضرات خشم همیشگی است. اگر همیشه عصبی هستید، اگر منتظر کوچکترین اتفاقی هستید تا منفجر شوید بدانید که به استراحت نیاز دارید و این اصلا شوخی بردار نیست.

مرخصی مادرانه

نشانه سوم: اگر احساس فرسودگی می‌کنید

وقتی به مادر شدن فکر می‌کنید شاید بی‌خوابی و خستگی اولین چیزی نباشد که به ذهنتان خطور می‌کند؛ اما قطعا می‌دانید مادرها به خصوص نومادران از بی‌خوابی شدید رنج می‌برند. وقتی فرسوده می‌شوید این فرسودگی خود را به صورت علایم فیزیکی و روانی نشان می‌دهد. از افسردگی و بی‌خوابی و اضطراب گرفته تا ضعف شدید و اختلال توجه و تمرکز همه و همه علائمی هستند که نشان می‌دهد نیاز دارید کمی مادر نباشید.

مرخصی مادرانه

نشانه چهارم: اگر همیشه استرس دارید

مادر بودن یعنی ماندن در موقعیتی استرس‌زا و فلج کننده. البته که استرس کمش خوب است، به شما به عنوان یک مادر جوان کمک می کند از پس موقعیت‌های مختلف بربیایید و خودتان و کودکتان را مدیریت کنید. اما وقتی برای مدت زیادی تحت استرس بمانید، آنوقت است که حساس می‌شوید و این حساسیت شما را فلج می‌کند. اگر حس و حال انجام هیچ کاری ندارید، سر درد دارید، معده‌تان بهم ریخته و بی‌خواب شده‌اید، احتمالا اضطراب فلج کننده‌ای را تجربه می‌کنید. بهتر است تا دیر نشده از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید و رسیدگی به خودتان را الویت قرار دهید.

نشانه پنجم: اگر افسرده هستید

افسردگی مادرانه به نوعی تابو به حساب می‌آید. چرا؟ چون هر وقت که حرف از افسردگی مادرانه می‌شود، همه تصور می‌کنند منظور افسردگی بعد از زایمان است. اما باید بگوئیم که افسردگی مادرانه چیزی نیست که به زایمان مرتبط باشد و هیچ ربطی هم به بالا و پائین شدن هورمون‌های بدنتان ندارد. البته که افسردگی پس از زایمان هم می‌تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد؛ اما اگر مادر هستید و مدت‌ها از زایمان می‌گذرد بهتر است قبل از اینکه انکارش کنید کمی به علائم‌تان توجه کنید. افسردگی درست است که سرماخوردگی بیماری‌های روانی است اما از آن سرماخوردگی‌هاییست که اگر بهش توجه نکنید عوارضش تا آخر عمر دامن گیرتان می‌شود.

نشانه ششم: اگر احساس تنهایی می‌کنید

مادرها با این احساس غریبه نیستند، وقتی در حال رسیدگی به کودکتان هستید و سایرین در پذیرائی در حال صرف شام یا نیمه شب وقتی کودکتان را می‌خوابانید حتی شریک زندگی‌تان هم به خواب رفته است. اینجور وقت‌هاست که احساس تنهایی به سراغتان می‌آید. اگر در طول روز هم در خانه تنها باشید این احساس زودتر در شما پا می‌گیرد. از آنجایی که افسانه‌های مادرانگی در ناخودآگاهمان لانه کرده، فکر می‌کنیم از تک تک لحظاتی که کودکمان را در آغوش می‌کشیم و به چشم‌هایش زل می‌زنیم باید لذت ببریم و این احساس برایمان مثل گناه است. و همین حس ما را بیشتر تنها و از دیگران دور می‌کند. اما بهتر است بدانید در تجربه حس تنهایی، تنها نیستید. این احساسات که «دیگران برای من وقت ندارند» یا «چقدر خودخواهم» را دور بریزید و حس تنهایی را نشانه‌ای از طرف ناخوداگاهتان بدانید. علامتی که بهتان می‌گوید نیاز به روابط اجتماعی دارید، نیاز به هم‌صحبت و نیاز به دیگران. در این مواقع بهتر است هر چه سریعتر یک مرخصی مادرانه بگیرید و با کسانی که دوست دارید وقت بگذرانید.

مرخصی مادرانه

نشانه هفتم: اگر همه چیز را شخصی‌سازی می‌کنید

وقتی خسته و مضطرب هستیم سیستم شناختی ما بهم می‌ریزد و کوچکترین نظر یا مسئولیتی می‌تواند ما را از خود بیخود کند. شخصی‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که ذهنتان شما را متقاعد می‌کند که افکار منفی‌تان حقیقت دارد، حتی احمقانه‌ترین و غیر واقعی‌ترین‌شان. این افکار شما را فلج می کند و باعث می‌شود که توانایی مقابله با کوچترین مسائل و بحران ها را هم نداشته باشید و هر لحظه احساس کنید در حال از هم پاشیدن هستید و از عهده هیچ چیز برنمی‌آیید. وظایفی که شما به عنوان مادر به عهده دارید می‌تواند خسته‌کننده و یکنواخت باشد و همین قضیه باعث می‌شود نیاز مبرم به یک مرخصی کوتاه از این روزمرگی داشته باشید. این افسانه را که «مادر بودن هر روزش یک تجربه فوق العاده است» دور بریزید و سعی کنید با استراحت به موقع از زندگی‌تان لذت ببرید.

مرحصی مادرانه

نشانه هشتم: احساس می‌کنید کافی نیستید

مادر بودن به خودی خود پر مشغله و مسئولیت است و حال اگر مادری شاغل باشید یا وظایف جدی در قبال دیگر اعضای خانواده داشته باشید به ماراتنی بی‌انتها و تمام نشدنی بدل می‌شود که شما را با احساس خوب نبودن تنها می‌گذارد. هر چه می‌دوید از برنامه‌ها و لیست کارهایتان عقب هستید و این باعث می‌شود احساس گناه کنید. احساس کنید مادر خوبی نیستید و در همین لحظات است که باید سریع به خودتان بیایید و به نشانه‌ای که بدنتان برایتان فرستاده پاسخ بگوئید.شما نیاز دارید استراحت کنید و این هیچ ربطی به توانایی‌های شما ندارد.

مرخصی مادرانه

نشانه نهم: اگر بی‌حس و بی‌تفاوت شده‌اید

احساس خنثی بودن، حس اینکه چشمه اشکتان خشک شده، همه چیز برایتان بی‌معنا شده و مدت‌هاست هیجان‌زده نشده اید، همه اینها می‌تواند علایم افسردگی و اضطراب شدید باشد. حس می‌کنید نامرئی شده‌اید، دیگر خودتان را نمی‌شناسید و باید ساعت‌ها فکر کنید که به جز مادر بودن دیگر چه قابلیت‌هایی دارید و از همه بدتر حس می‌کنید در مورد هیچکدام از این احساسات نمی‌توانید حرف بزنید. فکر می‌کنید کسی درکتان نمی‌کند حتی عزیزان و نزدیکانتان و تازه از همه بدتر اگر هم کسی بخواهد به شما گوش بدهد این شما هستید که علاقه‌ای به تعامل ندارید. متاسفانه این احساسات کمی تا قسمتی سانتیمانتال فقط مربوط به فیلم‌های درجه دو نیست و شما اگر حواستان را جمع نکنید همین افکار شما را به مسیر خودکشی می‌کشاند. اگر این احساسات را دارید بهترین کار این است که هر چه زودتر با یکی از عزیزانتان حرف بزنید. خیلی وقت‌ها ذهنمان ما را متقاعد می‌کند که در صورتی که دست برای گرفتن کمک دراز کنیم به بدترین شکل به در بسته می خوریم؛ اما اینطور نیست. از قضاوت‌ها نترسید، فرزندانتان به شما احتیاج دارند به عنوان مادر، مادری که خوشحال و راضی است.

نشانه دهم: اگر راه و بیراه مریض می‌شوید

طبیعی است که سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده و همین باعث می‌شود زودتر از دیگر اعضای خانواده مریض شوید. اما اگر با وجود مریضی باز هم مجبورید مادرانگی کنید و هیچ وقتی برای استراحت پیدا نمی‌کنید، باید منتظر باشید تا همین روزها بدنتان علیه‌تان کودتا کند. سعی کنید مابین تمام وظایف مادرانه و ایثارگرانه‌تان کمی هم خودخواه باشید، کمی به خودتان برسید و سعی کنید خودتان را خوشحال کنید. هر از چند گاهی کاری را که دوست دارید انجام دهید، اینکار باعث می شود تا با انرژی مثبت بیشتری به استقبال زندگی روزمره‌تان بروید.

در نهایت فراموش نکنید که فقط شما نیستید که به این مرخصی نیاز دارید، این مرخصی چیزی است که فوایدش عاید همه اعضای خانواده می‌شود.

مرخصی مادرانه

این مقاله ترجمه‌ای آزاد از مقاله در سایت moms بود که فاطمه فرهاد، نویسنده آی‌قصه برای مخاطبان تهیه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *