رفتار کودک, کودک (۳ تا ۱۲ سال), مجله کودک

پانزده کاری که هرگز نباید با یک کودک درونگرا انجام دهید

بایدها و نبایدهای رفتار با کودک درونگرا

درون‌گراها چند قانون ساده دارند. اگر شما این قوانین را بفهمید بزرگ کردن این بچه‌ها برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. اگر شما خودتان درونگرا نیستید، ممکن است تربیت یک بچه‌ی درونگرا برای شما گیج‌کننده باشد. حتی ممکن است متوجه کارهای اشتباه خود نشوید و با خود فکر کنید چرا این بچه این‌قدر ناراحت هست؟ مگر من چه کار اشتباهی انجام داده‌ام؟ واقعیت این است که همه درونگراها چند قانون ساده دارند. اگر شما این قوانین را بفهمید بزرگ کردن این بچه‌ها برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. در این مقاله از سایت کودک و نوجوان آی قصه درباره ویژگی‌های کودکان درونگرا و رفتار صحیح با آن‌ها نکاتی ذکر می‌کنیم.

بایدها و نبایدهای رفتار با کودک درونگرا

تربیت کودک درونگرا

فرزند درونگرای شما مخصوصاً زمانی که خود شما برونگرا هستید ممکن است کاملا باعث سردرگمی شما شود. من با پدر و مادرهایی صحبت کرده‌ام که می‌گفتند: ما خیلی اجتماعی هستیم چطور ممکنه بچه ما این‌قدر منزوی باشه؟ چجوری می‌توانیم بهش کمک کنیم؟

برای شروع،‌ اون به کمک شما احتیاج نداره! حداقل بخاطر درونگرا بودنش به کمک نیاز نداره. درونگرا بودن به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کنه. ما هرکدام به نوبه خود به یک شکلی عجیب هستیم. بعضی از ما از بودن با دیگران انرژی می‌گیریم و بعضی دیگر در این مواقع تخلیه انرژی می‌شویم. خیلی از ما چون خودمان هم درونگرا هستیم این جور بچه‌ها را درک می‌کنیم.

مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که والدین برونگرا از درک کودک درونگرای خود عاجز می‌شوند. زمانی که شما صاحب فرزندی می‌شوید که اساسا با شما متفاوت است تربیت او برایتان تبدیل به چالش خواهد شد.

ما این‌جا سعی کردیم با چند راهکار به شما تقلب برسانیم. اینجا فهرستی از پانزده کاری که هرگز نباید با کودک درونگرا انجام دهید آورده شده است.

این کارها را هرگز با کودک درونگرا انجام ندهید

۱. از قصد آن‌ها را خجالت‌زده کنید

بعضی از والدین شوخ هستند و دوست دارند سر به سر دیگران بگذارند و با آنها شوخی کنند. آن‌ها این کار را از روی بدجنسی انجام نمی‌دهند بلکه فقط می‌خواهند بامزه باشند. هرچند شرمند کردن هیچ کودکی کار خوبی نیست ولی کودک درونگرا ممکن است اصلا متوجه طنز این نوع تعاملات نشود و حتی ممکن است از شما عمیقا رنجیده شوند.

تصویر رفتار با کودک درونگرا

۲. آن‌ها را مجبور کنید تا با دیگران صحبت کنند

من می‌فهمم؛ شما می‌خواهید فرزندتان اجتماعی شود. شما می‌خواهید آن‌ها صحبت کنند. اما مجبور کردن آن‌ها به صحبت کردن با دیگران فایده‌ای نخواهد داشت. یک کودک درونگرا برای اینکه بتواند با دیگران درد و دل کند اول باید با آن‌‌‌‌‌ها احساس راحتی کند. اگر او را مجبور کنید تا قبل از اینکه آماده باشد صحبت کند او ممکن است کاملاً خودش را عقب بکشد. گاهاً به فرزندتان کمک کنید تا از دایره امنش بیرون بیاید ولی به نیاز او برای اینکه به آرامی وارد تعاملات اجتماعی شود هم احترام بگذارید.

۳. تعاملات اجتماعی را مدیریت کنید

شاید شما در پارک متوجه کودک ساکت دیگری شوید و فکر کنید که الان موقعیت مناسبی هست تا برای فرزندتان دوستی پیدا کنید. شما بچه را صدا می‌زنید. او را به دخترتان معرفی می‌کنید. کمی هم از طرف دخترتان با او صحبت می‌کنید و مکالمه به نرمی ادامه پیدا می‌کند.

هیچ اشکالی ندارد که به فرزندتان کمک کنید تا وارد تعامل با دیگران شود. اما به موقع از مکالمه خارج شوید و بگذارید که یا صحبت‌ها به نرمی ادامه یابند یا سریعا تمام شوند. دوست‌یابی زودکی برای کودک درونگرا ممنوع است.

رفتارهای کودکان درونگرا

۴. در مقابل دیگران آن‌ها را مسخره کنید

مثل موضوع شماره یک، فقط یک چیز بدتر از مسخره کردن یک کودک درونگرا است. آن هم این است که در مقابل دیگران او را مسخره کنید. بچه‌های درونگرا  معمولا خیلی حساس‌تر هستند و احتمالاً بیش‌تر از بچه‌های برون‌گرا سر چیز‌هایی که ممکن است از نظر شما مهم نباشد خجالت‌زده می‌شوند.

۵. آن‌ها را در مقابل دیگران مرکز توجه قرار دهید

فرزندتان فراموش کرده کاری را انجام دهد؟ خیلی سرسری تشکر کرد یا اصلاً فراموش کرد تشکر کند؟ قرار دادن او در موقعیتی که باعث می‌شود توجه‌ها به او جلب شود فقط موجب می شود تا او بیشتر بخواهد در خودش جمع شود و از خجالت بمیرد. اینجور مواقع زمان مناسبی برای آموزش نیستند، اگر می‌خواهید رفتارشان را اصلاح کنید در حضور دیگران این کار را نکنید.

۶. از آن‌ها بخواهید کاری را در مقابل دیگران انجام دهند

ممکن است دختر شما صدای زیبایی داشته باشد یا پسرتان لطیفه های بامزه‌ای تعریف کند. اما بیشتر درونگراها دوست ندارند (‌حداقل بدون هشدار) روی صحنه بروند. و از توجه زیاد از حد بر روی خودشان خوششان نمی‌آید. از قرار دادن آن‌‌ها در این وضعیت اجتناب کنید. این توجه ممکن است از نظر شما بامزه باشد ولی از نظر کودک درونگرا اینطور نیست.

تصویر کودک درونگرا دوست ندارد مقابل دیگران کاری انجام دهد

۷. به جای آن‌ها (زمانی که خودشان نمی‌خواهند) صحبت کنید

شاید مردم از فرزند شما سؤالی بپرسند و شما از روی خوش‌نیتی به سرعت به جای آن‌ها پاسخ دهید. «اون خیلی ساکته. اون فقط خیلی خجالتیه. اون فقط خیلی سریع جواب نمی‌ده.» به جای اینکه بپرید وسط و به جای کودک درونگرا به بقیه جواب بدهید، به فرزندتان فرصت بدهید تا خودش جواب دیگران را بدهد. درونگرا‌ها به موقعیت‌هایی احتیاج دارند تا بتوانند راحت‌تر صحبت کردن در مقابل دیگران را تمرین کنند، ولی در صورتی که شما همیشه به جای آن‌ها پاسخ دهید این فرصت را پیدا نخواهند کرد.

به جای کودک درونگرا حرف نزنید

۸. برنامه‌شان را پر کنید

این روزها برنامه‌ی خیلی از کودکان زیاده از حد شلوغ هست. این شلوغی برای بعضی از بچه‌ها خیلی مفید هست و باعث پربار شدن روز آن‌ها می‌شود ولی کودک درونگرا اینگونه نیست. کودکان درونگرا عموماً بیش‌تر از یک کودک برون‌گرا به وقت خالی نیاز دارند. محرک‌های زیاد آن‌ها را ناآرام می کند به همین خاطر باید زمانی را در آرامش بگذرانند تا بتوانند دوباره انرژی خود را جمع کنند.

کودک درونگرا به تنهایی احتیاج دارد

۹. برای کودک درونگرا فعالیت‌های پشت سر هم و بدون هیچ وقفه‌ای برنامه‌ریزی کنید

اگر روز شلوغی دارید، مطمئن شوید که کمی هم وقت خالی بین برنامه‌ها گنجانیده‌اید. به انرژی اجتماعی کودک درونگرا خود مثل باتری نگاه کنید. هر وقت از خانه بیرون می‌رود شارژ باتریش کم می‌شود. خانه شما جایی هست که او باتریش را مجدداً شارژ می کند. درست مانند بزرگسالان درون‌گرا،‌ کودکان درون‌گرا هم مرتباً باید باتری خود را شارژ کنند.

۱۰. زمانی که می‌خواهند در تنهایی باتری خود را شارژ کنند آن‌ها را مجبور کنید تا بیرون از خانه بازی کنند

هفت ساعت مدرسه در روز برای یک کودک درونگرا کاملاً‌ خسته‌کننده است. او احتمالاً فقط دلش می‌خواهد بیاید خانه و ولو بشود. شما ممکن است از اینکه فرزندتان فقط روی مبل لم داده یا روی تخت خوابیده و کتاب می‌خواند معذب بشوید. ولی این تمام آن چیزی هست که کودک شما بعد از یک روز طولانی در مدرسه به آن احتیاج دارد.‌

۱۱. شخصیت ساکت کودک درونگرا را تحقیر کنید

بدترین کاری که یک والد می‌تواند انجام دهد این است که کودک خود را به خاطر درون‌گرا بودن مورد شماتت قرار دهد. من بار‌ها شاهد این موضوع بوده‌ام و هربار عمیقاً حرص خورده‌ام. اینکه به کودک درونگرا بگویید اینقدر ساکت نباش یا فقط برو با بقیه حرف بزن، قرار نیست به او کمک کند و فقط باعث می‌شود تا دلش بخواهد بیشتر خود را کنار بکشد.

۱۲. زمانی که سلام کردن به غریبه‌ها برایشان سخت است، آن‌ها را بی‌ادب بخوانید

برای یک کودک درونگرا ممکن است سلام و احوال‌پرسی کردن با آشنایان کمی دشوار باشد. او ممکن است از کنار افراد رد شود و تلاشی برای سلام کردن به ایشان انجام ندهد. او بی‌ادب نیست ولی رفتار دوستانه داشتن برای درون‌گراها سخت است. بجای اینکه سرزنششان کنید به آن‌ها یاد بدهید که می‌توانند از روی ادب سری تکان دهند یا لبخندی بزنند.

با کودک درونگرا چطور رفتار کنیم؟

۱۳. زمانی که دور و بر همسن و سال‌های او هستید با صدای بلند صحبت کنید و توجه همه را به سوی خودتان جلب کنید

بچه‌های درون‌گرا کم‌رو هستند. بنابراین زمانی که شما با سر و صدا توجه دیگران را به سوی خودتان جلب می‌کنید، خیلی خجالت می‌کشند. البته فکر نکنم هیچ بچه‌ای از همچین رفتاری خوشش بیاید.

۱۴-. از دوستان و همسن و سال‌هایش سؤال بپرسید

همه بچه‌ها خیلی در کنار دوستانشان نسبت به رفتار‌های شما هشیارند. ولی در مورد کودک درونگرا این موضوع حتی بیشتر هم صدق می‌کند. اینکه شما وارد اتاق شوید و شروع به سؤال کردن از دوستانش کنید ممکن است روی اعصاب او برود. شما احتمالاً پیش خودتان فکر می‌کنید که ممکن نیست چیزی بگم که او را شرمنده کنم. ولی  یادتون باشه که نظر او در مورد چیز‌های خجالت‌آور با شما احتمالاً‌ خیلی متفاوت هست.

۱۵. در برابر دیگران اطلاعات خصوصی کودک درونگرا را برملا کنید

شاید از نظر شما مهم نباشد که در مورد کارهای بامزه‌ یا اشتباهاتی که فرزندتان در کودکی انجام داده‌ صحبت کنید. ولی از نظر یک کودک درونگرا این کار با تمسخر تفاوتی ندارد. حتی بسیار از اطلاعات پیش و پا افتاده از نظر افراد درون‌گرا برای آنان اطلاعاتی خصوصی و شخصی هست.

خاطرات کودکان حریم شخصی آنان است

همه والدین برون‌گرا چنین رفتار‌هایی با فرزندان درون‌گرای خود ندارند. و شما لازم نیست حتما خودتان هم درون‌گرا باشید تا بتوانید به خوبی یک فرزند درون‌گرا را بزرگ کنید. ولی اینکه زمان بگذارید و به سرنخ‌های رفتاری فرزندتان توجه کنید و به حد و حدود او احترام بگذارید می‌تواند بسیار مفید باشد. همین که شما تلاش کنید با اینکه درک اینکه چرا کودکان درون‌گرا این‌قدر به راحتی خجالت‌زده و شرمگین می‌شوند برای شما راحت نیست باز هم به احساساتشان احترام بگذارید، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

تصویر کودک درونگرا را درک کنید

این مقاله ترجمه‌ای آزاد از مقاله‌ای در سایت wonderbaby بود که رویا گرامی، نویسنده‌ی آی‌قصه برای مخاطبان تهیه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *