زندگینامه

لوئیس لوری؛ معمار جهانی از قصه و شادی

زندگینامه لوئیس لوری نیوسنده کتاب کودک

سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی سایت کودک و نوجوان آی‌قصه: لوئیس آن هامرزبرگ بیستم مارس سال ۱۹۳۷ به دنیا آمد؛ در آمریکا، هونولولو، هاوایی. پدرش دندانپزشک ارتش‌ آمریکا بود و به اقتضای شغلش همیشه در سفر؛ همین سفرها بودند که دنیای لوئیس لوری را بزرگتر کردند و بعدها دست‌مایه‌های داستان‌هایش شدند. لوئیس فرزند دوم بود و کودکی شادی داشت؛ او کودک درونگرایی بود و در دنیایی از خیال زندگی می‌کرد. لوئیس در هفده‌سالگی به دانشگاه براون رفت ولی آشنایی و ازدواج با دونالد دوری و تولد چهار کودک، مسیرش را تغییر داد و به انصراف از دانشگاه منجر شد؛ هرچند بعدها به دانشگاه برگشت و در رشته‌‌ی ادبیات انگلیسی تدریس کرد.

زندگینامه لوئیس لوری نیوسنده کتاب کودک
تصویر زندگینامه لوئیس لوری نیوسنده کتاب کودک

ورود لوئیس لوری به جهان قصه‌ها

لوئیس لوری عاشق عکاسی بود و عکس‌هایش را به مجله‌ها و روزنامه‌ها می‌فرستاد. همین همکاری‌ها منجر به نوشتن مقاله‌ای شد که نظر سردبیر روزنامه‌ای را جلب کرد. این ماجرا پای لوئیس را به دنیای کلمه‌ها، جمله‌ها و داستان‌ها باز کرد. اول از نوشتن برای بزرگسال‌ها شروع کرد و بعد به قصه‌ ساختن برای بچه‌ها رسید. قصه‌هایی از جنس شادی و زندگی و ماجراجویی. حالا بچه‌های زیادی در سرتاسر دنیا داستان‌های لوری را می‌خوانند و لذت می‌برند.

تابستانی برای مردن؛ اولین کتاب لوئیس لوری

تابستانی برای مردن سال ۱۹۷۷ منتشر شد. داستانی که از حادثه‌ی دلخراش مرگ خواهر لوئیس در سال ۱۹۶۲ جان گرفته بود. کتاب لوئیس لوری مورد استقبال قرار گرفت؛ کتاب‌های دیگر هم از راه رسیدند و لوئیس را رسما به‌عنوان یک نویسنده‌ی کودک معرفی کردند.

بخشنده؛ قله‌ای مرتفع

بخشنده یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین نوشته‌های لوئیس لوری است که او را به شهرت رساند. این کتاب روایت‌گر یک پادآرمان‌شهر است که کسی حق تصمیم‌گیری در مورد شخصی‌ترین مسائلش را هم ندارد. یوناس، نوجوانی است که علیه این پادآرمان‌شهر می‌شورد. لوری در این کتاب به خوبی و در خلال داستانی هیجان‌انگیز، از مصائب دنیای مدرن حرف می‌زند؛ از این که گذر زمان و زندگی در دوران مدرنیته، بسیاری از جنبه‌های خوب و مثبت زندگی را از بین برده و انسان‌ها را تبدیل به موجودات مکانیکی کرده است. این کتاب حدود ۵ میلیون نسخه به فروش رسید و مدال نیوبری را برای لوری به ارمغان آورد.

جهان داستانی لوئیس لوری

لوئیس لوری تا به حال داستان‌های زیادی برای کودکان به چاپ رسانده است. جهان داستانی او بر پایه‌ی انتقاد و نگاه دوباره به اطراف بیان شده؛ او در داستان‌هایش سعی می‌کند به بچه‌ها یاد بدهد نگاهی دوباره به جهان اطراف داشته باشند و در خلال زندگی مدرن، لذت‌، مهر و هم‌دلی را گم نکنند. او تمام سعی‌اش را کرد تا با سردی و یخ‌زدگی دنیای امروز مبارزه کند و بگوید انسان به مهر زنده است. در ضمن اکثر داستان‌های او ایده‌هایی هیجان‌انگیز دارند که کودکان را تا پایان دنبال خود می‌کشانند.

خانم نویسنده فراز و فرود

زندگی لوئیس لوری با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است؛ مرگ خواهر، مرگ پسرش و جدایی از همسرش. با این حال لوری هر فراز و فرودی را دست‌مایه‌ای برای نوشتن کرد. شاید به همین دلیل داستان‌های او در جان مخاطب می‌نشینند و او را به جهان دیگری می‌برند.

مادربزرگ و قصه‌هایش

حالا لوئیس لوری، کسی که بچه‌های سرتاسر جهان را به دنیای قصه‌ها دعوت کرد، یک مادربزرگ است. حالا باغبانی می‌کند، کتاب می‌خواند و می‌نویسد. داستان‌های او به دلیل یادآوری ارزش‌های زندگی در دنیای انفجار اطلاعات و سرعت، قابل تحسین و ارزشمندند.

لوئیس لوری در ایران

خوشبختانه داستان‌های خانم نویسنده، به ایران هم سفر کرده‌اند. کتاب‌هایی مثل بخشنده، ستاره‌ها را بشمار، در جست‌وجوی آبی‌ها، پسر، پیام‌رسان و… به زبان فارسی درآمده‌اند تا قصه‌شان را برای بچه‌های فارسی‌زبان هم تعریف کنند.


اگر این مطلب را دوست داشتید، درباره بورلی کلیری نیز در سایت آی قصه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *