معرفی انیمیشن

معرفی انیمیشن روی‌ ماه

روی ماه

انیمیشن موزیکال ماجرایی و کمدی-درام روی ماه محصول مشترک سونی پیکچرز و پرل استودیو است که سال ۲۰۲۰ با همکاری شبکه‌ی نتفلیکس منتشر شد. انیمیشن خانوادگی روی ماه در دو جشنواره‌ی بزرگ بین‌المللی نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین انیمیشن شد. دقایق زیادی از این انیمیشن موزیکال است و داستان آن بر اساس افسانه‌ای چینی در مورد ماه است. شیدا علی‌پور، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی‌قصه در ادامه نگاه جامعی به این انیمیشن داشته است.

داستان روی ماه از چه قرار است؟

انیمیشین در مورد دختربچه‌ای به اسم فی‌فی است که مادرش از کودکی افسانه‌ی الهه‌ی ماه را برای او تعریف می‌کرد که روی ماه الهه‌ای زندگی می‌کند که همسرش را از دست داده اما همچنان عاشق است و در انتظار همسرش به سر می‌برد. حالا فی‌فی مادرش را از دست داده و پدرش در پی ازدواج مجدد است و دیگر کسی باور ندارد که الهه‌ی ماه هنوز در انتظار همسرش باشد. فی‌فی می‌خواهد به ماه برود و ثابت کند که الهه هنوز عاشق است و همسرش را فراموش نکرده. او با الگوبرداری از تکنولوژی قطارهای مغناطیسی سفینه‌ای می‌سازد که با آن به ماه سفر کند، در کمال تعجب به ماه هم می‌رسد و با الهه هم ملاقات می‌کند اما ماجرا تازه شروع می‌شود و ماموریت اصلی فی‌فی کلید می‌خورد.

غم از دست دادن

تم اصلی انیمیشن از دست دادن یک عزیز است، البته قرار نیست شاهد لحظات غم‌انگیزی باشید. فی‌فی مدام خاطرات و حرف‌های مادرش را مرور می‌کند و دلش می‌خواهد آن لحظات را دوباره لمس کند و ازدواج مجدد پدرش برای او قابل قبول نیست چون فکر می‌کند تا ابد باید به مادرش پایبند باشد. از طرفی الهه‌ی ماه هم همسرش را از دست داده و هر لحظه منتظر است تا او برگردد و تمام زندگی‌اش را در انتظار می‌گذراند. هر دوی آنها نتوانسته‌اند از دست رفتن عزیزشان را بپذیرند و با آن کنار بیایند و پیام عمده‌ی انیمیشن کنار آمدن با این فقدان است. روی ماه نشان می‌دهد که می‌شود هم عشق عزیزان از دست رفته را در دل زنده نگه داشت و هم با خوشحالی به زندگی ادامه داد و از نظر تیم آی‌قصه این انیمیشن برای کودکانی که عزیزی را به تازگی از دست داده‌اند مناسب است.

 همدلی برای پذیرش

پیام بارز انیمیشن روی ماه این است که برای اینکه فردی به پذیرش برسد باید با او همدلی کنیم درست مثل وقتی که الهه‌ی ماه و فی‌فی با هم همدلی می‌کنند و می‌بینند که در این غم تنها نیستند و در نتیجه به پذیرش می‌رسند. هر دو نتیجه می‌گیرند که ضمن اهمیت به یاد آوردن عزیزان و زنده نگه‌داشتن یادشان، بهتر است که به افراد جدید عشق بورزند و در گذشته متوقف نشوند. هر دو یاد می‌گیرند که از دست دادن هم بخشی از زندگیست و باید آن را پذیرفت.

نقش خانواده در پذیرش فقدان

در انیمیشن روی ماه می‌بینیم که همگی با صبوری به حس فی‌فی احترام می‌گذارند و کسی او را سرزنش نمی‌کند. برادر جدید فی‌فی در تمام لحظات کنار اوست حتی با اینکه فی‌فی به او توهین می‌کند و او را پس می‌زند. این نشان می‌دهد که باید به غم فقدان دیگران احترام گذاشت و خشمی را که حاصل از آن است درک کرد، خصوصا در خانواده.

باورتان می‌شود دختربچه‌ای به فضا سفر کند؟

بله نقطه ضعف این انیمیشن غیرمنطقی بودن آن است. تلاش‌های فی‌فی برای پرواز به طرف ماه جواب می‌دهد و وقتی که به شکست نزدیک است، نیرو‌های افسانه‌ای به کمک او می‌آیند. او لحظات خارق‌العاده‌ای را روی ماه تجربه می‌کند و بدون هیچ منطقی و صرفا بر اساس افسانه اتفاقات داستان پیش می‌روند و فی‌فی به هدفش می‌رسد. اینکه آن هدیه‌ی جادویی چطور دست همسر دوم پدرش بود و او آن را درون شیرینی به فی‌فی داده بود و چطور فی‌فی آن را با خود به فضا برد هیچکدام با عقل جور درنمی‌آیند، اما خب مثل اینکه برای کودکان چندان هم مهم نیست.


اگر به مطالعه پیشنهادهای انیمیشن علاقه دارید، معرفی انیمیشن «جاسوسان نامحسوس» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *