معرفی کتاب

معرفی کتاب تمساحی که از آب‌بازی خوشش نمی‌آمد

تمساحی که از آب‌بازی خوشش نمی‌آمد

کتاب تمساحی که از آب‌بازی خوشش نمی‌آمد نوشته و تصویرگری جما مرینو است. این کتاب درمورد تمساحی است که خلاف خواهر و برادرانش، از آب‌بازی خوشش نمی‌آمد. نویسنده این اثر جما مرینو اسپانیایی است. او ابتدا معمار بود و سپس رشته تصویرگری را انتخاب کرد. داستان او تلفیقی از کلمات و تصاویر هستند. این کتاب مناسب کودکان ۵ تا ۹ ساله است و سپیده بیگدلی، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی‌قصه در این گزارش نگاه جامعی به این کتاب داشته است.

نگاهی به کتاب:

شبیه بقیه نبودن جرم نیست!

اصلاً چه کسی گفته همه‌ی تمساح‌های دنیا باید عاشق آب بازی باشند؟ نمونه‌اش همین تمساح کوچولوی این کتاب! او اصلاً از آب و آب‌تنی خوشش نمی‌آيد؛ نه که فکر کنید همین‌طوری بدون دلیل می‌گویدها، نه! او بارها و بارها سعی کرده مثل خواهر و برادرهایش از آب‌تنی لذت ببرد، تیوپ بادی خریده، شیرجه زده و هر کاری کرده تا از آب‌تنی خوشش بیاید اما فایده‌ای نداشته که نداشته؛ تااین‌که یک روز تمساح کوچولو عطسه می‌کند و از دهانش آتش بیرون می‌آید! بله، درست است، او تمساح نیست و یک اژدهاست.

از نویسنده بدانیم:

جما مرینو، معمار قصه‌های جذاب

جما مرینوی اسپانیایی، اول معمار بود، اما بعدها راهش به رشته‌ي تصویرگری دانشگاه کمبریج کشیده شد. داستان‌های جما، روایت‌هایی شیرین از تلفیق کلمات و تصاویرند و هر کدام جهان ساده اما عمیقی دارند؛ جما سعی می‌کند در لابه‌لای قصه‌هایش برای بچه‌ها از مسائل مهم حرف بزند و به آن‌ها یاد بدهد شاد، رها و جسور باشند.

تمساحی که از آب‌بازی خوشش نمی‌آمد را بخوانیم چون:

در دنیایی که خط‌کش‌ها و چهارچوب‌ها ما را احاطه کرده‌اند و می‌خواهند با هر ضرب و زوری همه‌مان را شبیه هم کنند، مطالعه‌ی کتاب‌هایی که پذیرش تفاوت‌ها را آموزش می‌دهند، بسیار ارزشمند است. تمساح کوچولوی این داستان در موقعیتی قرار می‌گیرد که حس می‌کند چون شبیه بقیه نیست محکوم به طرد شدن است، در صورتی که جای او اصلاً جای دیگری است و توانایی‌های دیگری دارد. این کتاب به بچه‌ها یاد می‌دهد اگر در موقعیت‌هایی شبیه بقیه نبودند، احساس سرخوردگی و ناراحتی نکنند، چون آدم‌ها از روی شابلون به دنیا نمی‌آیند و قرار نیست شبیه هم باشند. در ضمن این کتاب در کنار مفهوم عمیقی که به بچه‌ها یاد می‌دهد، روایت بسیار شیرینی دارد و با تصویرسازی‌های درخشان بچه‌ها را جذب می‌کند.

آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

کتاب برای بچه‌ها ۵ تا ۹ ساله نوشته شده، اما آی‌قصه مطالعه‌ی آن را به بزرگ‌ترها هم توصیه می‌کند، چون خود ما هم گاهی انتظار داریم آدم‌ها مثل محصولات یک کارخانه شبیه هم رفتار کنند و توانایی‌های یکسانی داشته باشند.

برشی از کتاب را با هم بخوانیم:

«روزی روزگاری، یک تمساح کوچولو بود که از آب خوشش نمی‌آمد. تمساح کوچولو خیلی دوست داشت با خواهر و برادرهایش بازی کند، اما آن‌ها مدام حسابی سرگرم آب‌تنی بودند و تمساح کوچولو دوست نداشت آب‌بازی کند. عوضش عاشق این بود که از درخت بالا برود، اما هیچ‌کس از این کار خوشش نمی‌آمد.»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • این کتاب اولین اثر جما مرینو است که او را به شهرت رساند و جایزه‌های مختلفی مثل جایزه‌ی مک میلان برای تصویرگری و جایزه‌ي کتاب سال را برایش به ارمغان آورد.
  • از مرینو کتاب‌های مختلفی در ایران ترجمه شده که همگی داستان‌هایی جذاب و زیبا دارند.

حواستان به این نکات باشد!

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت مرینو، تصاویر پرشور و قصه‌گویش هستند که بچه‌ها را به وجد می‌آورند، بنابراین فراموش نکنید‌ کتاب را در مقابل کودک بگذارید تا تصاویر را از دست ندهد.  

کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

جعبه‌ به دوش/ ونسا روئدر

کافیه بپرسی/ سونیا سوتومایر

یک چیز دیگر/ کاترین کیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *