معرفی کتاب

معرفی کتاب جعبه به دوش

معرفی کتاب کودک جعبه به دوش از ونسا روئدر کتاب کودک برای آموزش پذیرش تفاوت ها

کتاب جعبه به دوش اثر ونسا روئدر یک کتاب کودک در مورد است. این کتاب برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال نوشته شده است. معرفی این قصه کودکانه را به قلم سپیده بیگدلی، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی قصه بخوانید.

معرفی کتاب کودک جعبه به دوش از ونسا روئدر کتاب کودک برای آموزش پذیرش تفاوت ها

نگاهی به کتاب جعبه به دوش

لاک‌پشتی که لاک نداشت

کتاب جعبه به دوش درباره پوشا یک بچه‌ لاک‌پشت کوچولو، بامزه و دوست‌داشتنی است. او تنها یک فرق با بقیه‌ی لاک‌پشت‌های دنیا دارد؛ لاک ندارد. مامان و بابا یک جعبه را به جای لاک گذاشته‌اند روی دوشش. پوشا هیچ مشکلی با لاک جعبه‌ای‌اش ندارد، لاک جعبه‌ای درست مثل لاک واقعی است و پوشا می‌تواند راحت تویش بخوابد، تازه می‌تواند مهمان هم دعوت کند. همه‌چیز از وقتی شروع می‌شود که بقیه‌ی بچه لاک‌پشت‌ها، لاک کارتونی پوشا را مسخره می‌کنند. پوشا خیلی ناراحت می‌شود، راه می‌افتد و می‌گردد تا یک لاک بهتر برای خودش پیدا کند؛ انقدر می‌گردد و می‌گردد که دیگر یادش می‌رود زندگی کند، بخندد و از بازی‌ها لذت ببرد. او بالاخره می‌فهمد مامان و بابا راست می‌گویند؛ واقعاً ارزش یک لاک‌پشت، خیلی بیشتر از لاک اوست.

از نویسنده کتاب جعبه به دوش بدانیم

ونسا روئدر

روئدر مفاهیم ارزشمند و مهم را در قالب یک داستان خوش‌خوان و بامزه و تصویرهایی به یاد ماندنی می‌پیچد و به کودکان هدیه می‌دهد. داستان‌های او در نشریات معتبری به چاپ رسیده‌اند و خودش تصویرگری هم می‌کند. تصویرگری کتاب جعبه به دوش را هم خودش انجام داده است.

کتاب جعبه به دوش را بخوانیم چون:

پوشا با لاک جعبه‌ای‌اش خوشحال است، برایش فرقی ندارد که لاکش شبیه لاک‌های دیگر نیست، تا وقتی که بچه‌ها مسخره‌اش می‌کنند و بهش می‌گویند حسابی عجیب و غریب است. داستان کتاب جعبه به دوش می‌تواند ابزاری برای آموختن پذیرش تفاوت‌ها به کودک باشد؛ کودک در خلال این داستان می‌فهمد همه‌ی لاک‌پشت‌های دنیا وظیفه ندارند شکل هم باشند و این در مورد آدم‌ها هم صدق می‌کند. دوران کودکی بهترین دوران آموزش سازگاری با تفاوت‌هاست و برای این آموزش راهی خوش‌منظره‌تر و بهتر از قصه وجود ندارد. کودک در این کتاب با پوشا همراه می‌شود، شرم او از یک اتفاق ناخواسته را درک می‌کند و ناخودآگاه نگاه بهتری به کودکان متفاوت اطرافش پیدا می‌کند و خودش هم با تفاوت‌های جزئی عزت‌نفسش را از دست نمی‌دهد.

آی‌قصه مطالعه کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

گروه‌ سنی هدف کتاب جعبه به دوش ۳ تا ۶ ساله‌ها هستند؛ با این حال خواندن این داستان به جز گروه هدف به والدین، معلم‌ها و همه‌ی کسانی که به شکلی با بچه‌ها سروکار دارند توصیه می‌شود. شاید صحبت کردن مستقیم با بچه‌ها در مورد تفاوت‌ها ساده نباشد، قصه می‌تواند این مسیر را برای همه ساده‌تر کند تا شاهد حذف و طرد شدن گروه‌های مختلف به دلیل تفاوتشان نباشیم.

برشی از این کتاب کودک را با هم بخوانیم:

«وقتی لاک‌پشت کوچولوی داستان ما به دنیا آمد، لاک نداشت. تازه، این شروع یک قصه‌ی پرماجرا بود. پدر و مادر او به جای لاک، یک جعبه برایش انتخاب کردند و گفتند: «ارزش یک لاک‌پشت، خیلی بیشتر از لاک اوست.» اما مگر جعبه جای یک لاک را می‌گرفت؟ آن‌وقت بقیه چه فکر می‌کردند؟!»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب جعبه به دوش

  • خوشبختانه داستان لاک‌پشت کوچولوی بدون لاک به زبان فارسی هم سفر کرده است؛ این کتاب سال ۱۴۰۰ در نشر مهرسا و با ترجمه‌ی لیلا گل‌محمدی برای بچه‌های ایرانی منتشر شده است
  • اسکول لایبری ژورنال در مورد کتاب جعبه به دوش نوشت: «این کتاب به کودکان هوش اجتماعی و اعتماد‌به‌نفس را می‌آموزد، این آموزش از طریق شخصیت‌های منحصربه‌فردی و تفکر خارج از چارچوب که در داستان وجود دارد شکل می‌گیرد.»

حواستان به این نکات باشد!

حین خواندن این کتاب کودک می‌توانید فرصت را غنیمت بدانید و با کودک صحبت کنید؛ به او بگویید بعضی آدم‌ها در بعضی موارد با ما فرق دارند. مثلاً ممکن است با صندلی‌های چرخدار حرکت کنند، رنگ پوستشان یک رنگ دیگر باشد یا قد کوتاه‌تری داشته باشند. کودک را به مشارکت دعوت کنید و بپرسید به نظرش لاکی باید چه‌کار می‌کرد؟   

کتاب‌ کودک پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

کافیه بپرسی، سونیا سوتومایر

یک چیز دیگر، کاترین کیو

چشمک، راب هرل

اعجوبه، راکل جارامیلو پالاسیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *