معرفی کتاب

معرفی کتاب غول موش‌خواری به نام گروفالو

کتاب گروفالو

کتاب «گروفالو» نوشته جولیا دونالدسون و تصویرگری اکسل شفلر است. این کتاب درمورد موش کوچولویی است که در جنگل قدم می‌زد و با حیوان‌هایی روبرو شد که باید کاری می‌کرد تا توسط آنها شکار نشود. جولیا دونالدسون نویسنده انگلیسی، نمایشنامه‌نویس و هنرمند و برنده جایزه کودکان ۲۰۱۱-۲۰۱۳ است. داستان‌های دونالدسون معروف است که آهنگین هستند. این کتاب مناسب کودکان ۳ تا ۶ سال است و سپیده بیگدلی، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی‌قصه در این گزارش نگاه کاملی به این کتاب داشته است.

کتاب گروفالو

نگاهی به کتاب غول موش‌خواری به نام گروفالو

موش کوچولو در جنگل قدم می‌زد و جلو می‌رفت. همان‌طور که می‌شود حدس زد،این قدم زدن بی‌خطر بی‌خطر هم نبود و جناب موش در راه با حیوان‌هایی مثل روباه، جغد و مار ملاقات کرد. خب، حالا موش کوچولو باید چه کار کند تا یک لقمه‌ی چپ نشود و نرود توی شکم این سه حیوان؟ آستین بالا بزند و از خودش دفاع کند؟ آن‌ هم وقتی خودش می‌داند زورش نمی‌رسد؟ نه، راه بهتری هم برای جان سالم به در بردن است، راه ترساندن، ترساندن از یک غول ترسناک خیالی به نام گروفالو. به حیوان‌ها می‌گوید با گروفالو قرار دارد؛ همه‌شان دمشان را می‌گذارند روی کولشان و در می‌روند.

راستش را بخواهید خود جناب موش اصلاً فکرش را هم نمی‌کرد که داستان خیالی‌اش یک‌دفعه واقعی شود! بعد سروکله‌ی غولی به نام گروفالو پیدا شود که غذای مورد علاقه‌اش موش است و روز از نو روزی از نو!

از نویسنده بدانیم:

جولیا  دونالدسون و داستان‌هایی از شعر و خیال

جولیا دونالدسون نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر اهل انگلستان است. اگر بخواهیم جهان داستانی او را توصیف کنیم باید بگوییم جولیا تبحر خاصی در ساختن شخصیت‌های خیالی خاص دارد. شخصیت‌هایی که قبل از او به ذهن هیچ‌کس خطور نکرده بودند. جولیا همچنین به نوشتن داستان‌هایی آهنگین مشهور است. داستان‌هایی که بچه‌ها را می‌خندانند و روی بال جمله‌های آهنگین، به یک دنیای خیالی می‌برند. این نویسنده‌ی خلاق و محبوب، مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان را دارد؛ اما مهم‌ترین افتخارش محبوبیت در دل بچه‌های سرتاسر دنیاست. کتاب‌های این نویسنده‌ی خوش‌فکر به بیشتر از ۷۲ زبان ترجمه شده‌اند و میلیون‌ها نسخه از آن‌ها راهی خانه‌های بچه‌های سرتاسر دنیا شده‌اند.  

گروفالو را بخوانیم چون:

گروفالو جعبه‌ی کاملی از یک داستان بامزه، تصویرهای شیرین و دوست‌داشتنی و شخصیت‌های فراموش‌نشدنی است. گروفالو قانون اصلی دنیای غول‌ها را زیر پا گذاشته و به جای این‌ که ترسناک باشد، حسابی خنده‌دار و بامزه است و ممکن است بچه‌ها را عاشق خودش کند. موش کوچولو در این کتاب مدام در مخصمه می‌افتد و سعی می‌کند خودش را نجات دهد. گروفالو داستانی پراز هیجان است که بچه‌ها را با خودش به جنگل می‌برد تا از نزدیک شاهد فرارهای موش و چهره‌ی خنده‌دار گروفالو باشند.

آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

گروفالو داستانی برای ۳ تا ۶ ساله‌هاست، ولی شیوه‌ی روایتش به‌قدری شیرین و بامزه است که در هر سن و سالی می‌تواند شما را وادار به خندیدن کند.

برشی از کتاب را با هم بخوانیم:

«موش‌موشک توی جنگل تودرتو رفت و رفت و رفت

تا این‌که جغد او را دید و هوس کرد یک لقمه‌ی چپش کند

«کجا کجا موش‌موشک ناقلا؟ بفرما چای خانه‌ی درختی ما.»

«آه، چقدر مهربانی جغد! اما راستش نمی‌توانم. دارم می‌روم با گروفالو چای بخورم.»

«گروفالو؟ گروفالو کی هست؟»

«گروفالو دیگر! یعنی او را نمی‌شناسی؟»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • گروفالو جز محبوب‌ترین غول‌های دنیاست؛ در حدی که یک سایت هم برایش طراحی شده که پر از بازی و قصه بر اساس سرنوشت گروفالوست.
  • از زندگی‌نامه‌ی این موش کوچولو و غول خیالی‌اش یک انیمیشن هم ساخته شده که می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد. این انیمیشن نامزد جایزه‌‌ی اسکار شد.
  • کتاب گروفالو علاوه‌بر بچه‌ها نظر منتقدان را هم جلب کرد و خودش به تنهایی توانست جایزه‌های زیادی برای نویسنده‌اش درو کند؛ جایزه‌هایی مثل جایزه کتاب ملی انگلستان، جایزه کتاب آبی پیتر و چند جایزه‌ی رنگارنگ دیگر

حواستان به این نکات باشد!

تصویرگری کتاب یکی از نقاط قوت آن است و بخشی از بار جذابیت داستان را برعهده دارد؛ فراموش نکنید کتاب را روبه‌روی کودک قرار دهید تا تصویرها را خوب ببیند.

کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

لولوی من کو؟/ امندا نول

غول بزرگ مهربان/ رولد دال

یک چیز دیگر/کاترین کیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *