مسابقه آی قصه

پویش «ایران ۱۵۰۰» آغاز شد / رویاپردازی برای ۱۰۰ سال آینده

نشست خبری «تشریح کمپین ایران ۱۵۰۰» با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نهم اسفندماه برگزار شد. کمپین ایران ۱۵۰۰ جشنواره‌ای است که با همکاری آی قصه و سازمان فناوری اطلاعات از یکم اسفندماه آغاز به کار کرده و تا فروردین‌ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

این جشنواره از سه بخش پادکست یا ویدیو، کارتون یا کاریکاتور و متن (داستان، گزارش و…) تشکیل شده است. بخش ویژه آن به آثاری خلاقانه تعلق دارد. بخش ویژه کودکان نیز شامل نقاشی کودک، پادکست و فایل صوتی کودک است.

ناظمی در این نشست ضمن توضیح فرایندهای این جشنواره به سوال راه پرداخت مبنی بر اینکه چه چشم‌انداز و آینده‌پژوهی برای این جشنواره در نظر گرفته شده، گفت: «قرار نیست سرمایه‌گذاری روی این طرح انجام شود. این پویش به این جهت مهم است که ما بتوانیم درباره آینده بلندمدت فکر کنیم و تخیل داشته باشیم. این تخیل داشتن منجر به سود مقطعی کوتاه‌مدت نخواهد شد. شاید بنای نظام آموزشی و فراتر از آن نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما تاکنون به مسائل نگاه کوتاه‌مدت داشته است. اینجاست که باید بلندمدت فکر کنیم.»  

او با بیان اینکه وارد قرن جدید شدن هیجان انگیز است، اما در کنار آن باید وسعت فکر کردن خود را هم گسترش دهیم، توضیح داد: «اگر درباره ایران ۱۴۰۰ فکر می‌کنیم، باید درباره ایران ۱۵۰۰ هم فکر کنیم. کسانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند، به احتمال زیاد سال ۱۵۰۰ را نخواهند دید. اما می‌توانند درباره سال ۱۵۰۰ هم از نگاه هنجاری باید و نبایدهای خود را داشته باشند و هم از نگاه اکتشافی حدس‌ها و ریسک‌هایی که درباره سال ۱۵۰۰ دارند را به تصویر بکشند.»


دنیا توسط افراد رویاپرور تغییر می‌کند


او افزود: «موضوع حوزه آینده‌پژوهی مانند هر موضوع دیگری علم است. علم به ما کمک می‌کند که گزاره‌های ابطال‌پذیر را حذف کنیم. کاری که انجام می‌دهیم رویاپروری و کمک کردن به پرورش قدرت خلاقیت خود است. دنیا نیز همیشه بیشتر از اینکه توسط آدم‌های واقع‌گرا تغییر کرده باشد، توسط ‌آدم‌های رویاپرور تغییر پیدا کرده است. افرادی که رویاها، گزینه‌ها و آینده‌های جدید را عرضه کرده‌اند. افرادی که فراتر از آن چیزی که برای آنها تعریف شده، برای خود نقش و بازیگری تعریف می‌کنند.»

هدف ایجاد این طرح از نظر ناظمی این است که مخاطب فارغ از دغدغه‌های کوتاه‌مدت خود می‌تواند فکر کند و خروجی او نوشته، پادکست، فیلم یا حتی موسیقی باشد که روح زمان ۱۵۰۰ را به نمایش می‌گذارد.

او در پاسخ به این سوال که سال ۱۵۰۰ فناوری چه شکلی خواهد بود، گفت: «در سال ۱۵۰۰ داده‌هایی که منتقل می‌شوند، فراتر از سیم و کابل موجود است. احتمالا اینترنت به‌صورت ماهواره‌ای خواهد بود و همه اجزا به اینترنت وصل هستند و بسیاری از اتفاقات دیگر خواهد افتاد که دیگر اینترنت فعلی ما برای آنها معنادار نیست. در دنیای آینده طرفی برای تقاضا و عرضه کننده وجود ندارد و فرد یا شی‌ای وجود ندارد که تولید کننده داده نباشد. بنابراین از این جهت متفاوت است.»


انتخاب داور در اردیبهشت‌ماه


پوریا عالمی، بنیان‌گذار آی قصه در ادامه اشاره کرد که هدف از ایجاد کمپین ۱۵۰۰ این است که محتوایی ارائه و تولید شده بیشتر از اینکه به مخاطب یا پایتخت‌نشین برسد بتواند گستره سراسری را ایجاد کند. بنابراین هماهنگی خلاقی انجام شده و آن هم این است که پست در این مسابقه درگیر است و همه دفاتر خدمات روستایی فناوری اطلاعات و ارتباطات آماده ارائه دریافت آثار هستند. یک پوستر برای بچه‌ها ارسال می‌شود، مخصوصا برای شهرهایی که هنوز پست خدمت پررنگ‌تری برای آنها محسوب می‌شود. بچه‌ها از همانجا می‌توانند آثار خود را به‌صورت رایگان ارسال کنند. این مورد خوبی برای کمپین است. ایده ما این بود که اساس کار دیجیتال باشد، اما بر اساس آمارهایی که دریافت کردیم، بسیاری از کودکان به اینترنت دسترسی ندارند. این موضوع باعث همکاری ما با شرکت پست شد.»

او با توضیح اینکه سعی داریم داوری، استاندارد بالایی داشته باشد، گفت: «به همین دلیل عجله‌ای برای انتخاب داور نداریم. فعلا صبر می‌کنیم تا موج اولیه آثار برسد تا بدانیم در چه کیفیتی هستند و تلاش ما این است که از افرادی که کارشناس و تخصص حوزه خود هستند، به عنوان داور در بخش‌های مختلف انتخاب شوند. انتخاب داور در اردیبهشت‌ماه اتفاق می‌افتد و تلاش ما هم این است که تا خردادماه نتایج اعلام شود.»

تاکنون با توجه به حامیان این رویداد ۲۰۰ میلیون تومان مجموعه جوایز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است. ناظمی در این باره توضیح داد: «در خصوص تعداد برنده‌ها هنوز تصمیم‌گیری نشده است، چراکه منتظر هستیم آثار برگردد. اگر فاصله بین آثار زیاد باشد تعداد جوایز کاهش پیدا می‌کند و اگر فاصله بین آثار کم باشد تعداد جوایز افزایش پیدا می‌کند. اگر سازمان‌های دیگری هم اضافه شوند قاعدتا با افزایش تعداد حامیان، مبلغ جوایز هم افزایش می‌یابد.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرد که افراد می‌توانند یا از طریق سایت جشنواره یا شبکه‌های اجتماعی خود آثار خود را ارسال کنند یا می‌توانند آثار خود را پست کنند. تنها کافی است که پشت بسته پستی نوشته شود که «برسد به ایران ۱۵۰۰» و نیازی به نوشتن آدرس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *