زندگینامه

درباره کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان چه می‌دانید؟

برد برد کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان و انیمیشن موش سرآشپز است

ممکن نیست عاشق انیمیشن کودکانه و کارتون باشید و تا به حال حداقل یک بار انیمیشن های موش سرآشپز و شگفت‌انگیزان را ندیده باشید. خالق هر دوی این انیمیشن‌های جذاب و ستودنی کسی نیست جز برد برد (Brad Bird) دوست‌داشتنی و کار درست. برد برد تا به حال برنده دو اسکار شده و نامزدی جوایز معتبر زیادی را نیز در کارنامه خود دارد. فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه، در این مطلب ما را با برد برد، کارگردان خلاق انیمیشن شگفت انگیزان بیشتر آشنا می‌کند.

برد برد کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان و انیمیشن موش سرآشپز است

اولین فیلم در ۱۳ سالگی

برد برد هم از همان اول یعنی قبل از اینکه دست چپ و راستش را خیلی خوب تشخیص بدهد می‌دانست که دلش پر می‌کشد برای ساخت فیلم و انیمیشن کودکانه و بخاطر همین هم اولین فیلم کوتاهش را وقتی که ۱۳ساله بود ساخت. و از قضا والت دیزنی اسطوره‌ای بعد از دیدن این فیلم کوتاه برای برد برد پیغام کوتاهی فرستاد: «هر وقت دلت خواست می‌تونی بیای دیزنی و مشغول به کار بشی، در اینجا همیشه به روت بازه.» و این می‌توانست شروعی حرفه‌ای برای کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان باشد.

نویسنده و کارگردان سیمپسون‌ها

اما برد تصمیم گرفت که اول دبیرستانش را تمام کند و بعد هم به مدرسه کال آرت برای ادامه تحصیل برود. همانجا بود که با جان لستر آشنا شد. برد برد کال آرت را نیمه ‌کاره رها کرد و همراه جان به دیزنی رفت. اما بعد از مدتی از دیزنی نیز بیرون آمد و تصمیم گرفت در نمایش‌های فوق‌العاده‌ای همچون سیمپسون‌ها همکاری داشته باشد. حدود ده سال برای سیمپسون‌ها نوشت و کارگردانی کرد.

همکاری با اسپیلبرگ

در این بین، کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان ، حتی با کارگردان درجه یکی چون اسپیلبرگ هم همکاری کرد و تنها اپیزود انیمیشنی سریال داستان‌های شگفت‌انگیز را ساخت. برد در این اپیزود که سگ خانواده نام داشت، صداپیشگی سگ را به عهده گرفت و از همانجا بود که احساس کرد صداپیشگی را هم دوست دارد. بعد از آن برد اولین انیمیشن بلندش غول بزرگ آهنی را ساخت که تحسین‌های زیادی به همراه داشت اما متاسفانه در گیشه موفقیت‌آمیز نبود.

کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان بالاخره به دیزنی می‌رود

شاید یکی از بهترین کارهای جان لستر، آوردن برد برد به دیزنی بود. جان که برای ساخت زندگی یک حشره به چند کارگردان کار درست دیگر نیاز داشت، دست به دامان برد شد. البته برد در آن زمان به شدت مشغول ساخت غول بزرگ آهنی بود اما در نهایت در سال ۲۰۰۰ توسط دیزنی استخدام شد و رویایی که از ۱۳ سالگی در ذهنش نقش بسته بود به واقعیت پیوست. بلافاصله پس از اینکه در دیزنی جا افتاد، مشغول ساخت انیمیشن شگفت انگیزان شد. انیمیشنی که سال‌های زیادی رویایش را در سر می‌پروراند و حالا وقت آن بود که متولد شود.

کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان به رویای چندین ساله خود می‌رسد

انیمیشن شگفت انگیزان برای کارگردان آن، یک انیمیشن ساده نبود و برد از هنر صداپیشگی خود در این فیلم نیز استفاده کرده است. ممکن نیست خیاط جذاب و مو مصری شگفت‌انگیزان را به یاد نداشته باشید. “ادنا”، با آن لحن جذاب و شخصیت منحصر به فردش تماما مخلوق برد برد است. و صداپیشگی او در نقش “ادنا” به قدری تحسین‌برانگیز بود که برای او جایزه بهترین صداپیشگی “جشنواره انی” را نیز به همراه داشت. برد در “موش سرآشپز” نیز صداپیشگی کرده و در نقش گارسون مظلومی که در بین میزها سرگردان است ظاهر شده است.

تولدت مبارک جناب برد برد

اگر هنوز انیمیشن شگفت انگیزان را تماشا نکرده‌‌اید این روزها که از قضا با تولد جناب کارگردان نیز همزمان شده است، بهترین فرصت است تا از تعطیلی‌های پیش رو استفاده کنید و یک شب جذاب خانوادگی برای خودتان بسازید. اگر بعد از تماشای “شگفت‌انگیزان”، عاشق “جک‌جک”، کوچکترین بچه خانواده شگف‌انگیز شدید، توصیه می‌کنیم اسپین‌آف کوتاه آن با نام “حمله جک‌جک” را هم ببینید که ساخته و پرداخته و نوشته دست خود جناب برد برد است.

فاطمه فرهاد، در نوشتن این یادداشت از منابع معتبری همچون Pixar Fandom، Disney Fandom و imdb بهره گرفته بود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم زندگینامه پیت داکتر، یکی دیگر از کارگردانان مشهور و معتبر در حوزه انیمیشن کودکانه را هم در یادداشت «انیمیشن‌سازی از خانواده دکترها» بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *