معرفی کتاب

معرفی کتاب داستان کودک اعجوبه

معرفی کتاب داستان کودک اعجوبه برای آموزش پذیرش تفاوت ها

کتاب داستان کودک اعجوبه با روایت داستان زندگی پسربچه‌ای مبتلا به یک سندرم نادر، به پذیرش تفاوت‌ها صحبت می‌کند. این کتاب، نوشته‌ی راکل جارامیلو پالاسیو است که از روی آن یک فیلم سینمایی مناسب نوجوانان نیز ساخته شده است. معرفی این کتاب کودک را به قلم سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی اپلیکیشن قصه کودکان آی‌قصه می‌خوانید.

معرفی کتاب داستان کودک اعجوبه کتابی برای پذیرش تفاوت ها

نگاهی به کتاب داستان کودک اعجوبه

آگوست و سندرم شبیه بقیه نبودن

مدرسه‌ی آگوست شبیه بقیه‌‌ی مدرسه‌ها نیست، هم‌کلاسی ندارد، میز و صندلی مخصوص مدرسه ندارد و حیاط بازی هم ندارد؛ می‌دانید چرا؟ چون مدرسه‌ی آگوست خانه‌اش است. آگوست تابه‌حال که به کلاس پنجم رسیده، پایش را توی مدرسه نگذاشته. آخر مدرسه برای بچه‌های معمولی است و آگوست یک بچه‌ی معمولی نیست؛ صورتش با صورت بقیه‌ی آدم‌ها فرق دارد و خیلی‌ها بهش می‌گویند زشت است. در واقع وقتی سندرم «تریچر کالینز» جایی باشد، معمولی بودن و شبیه بقیه بودن آن‌جا نیست. بالاخره مامان و بابا تصمیم می‌گیرند آگوست به مدرسه برود، اما در مدرسه اتفاق‌های خوبی در انتظارش نیست؛ بچه‌ها صورتش را مسخره می‌کنند و با او رفتار توهین‌آمیزی دارند. در هر حال آگی پا پس نمی‌کشد، می‌ماند و انقدر مهربانی می‌کند که هم‌کلاسی‌هایش دیگر فراموش می‌کنند او شبیه بقیه نیست! این خلاصه‌ای از روایت کتاب داستان کودک اعجوبه است.

از نویسنده کتاب داستان کودک اعجوبه بدانیم

پالاسیو، حامی تفاوت‌ها

«راکل جارامیلو پالاسیو» ۱۳ جولای سال ۱۹۶۳ متولد شد؛ نویسنده‌ای که آمده بود تا دنیا را دعوت به معمولی دیدن متفاوت‌ها و پذیرش تفاوت ها کند. پالاسیو در هنرستان منهتن درس خواند و قد کشید؛ بعدها راهش به تصویرسازی دانشکده پارسونز رسید. شروع مسیر او با تصویرسازی شکل گرفت؛ در نشریه‌هایی تصویرسازی کرد و بعد به‌عنوان مدیر هنری انتشارات‌های مختلف پا به دنیای کتاب‌ها گذاشت و برای آثار مختلف و مطرحی طراحی جلد کرد. اولین گام پالاسیو در دنیای کلمه‌ها و داستان‌ها، سال ۲۰۱۲ با عنوان The wonder یا همان کتاب داستان کودک اعجوبه به چاپ رسید؛ گامی محکم که پالاسیو را به شهرتی جهانی رساند.

کتاب داستان کودک اعجوبه را بخوانیم، چون:

کتاب داستان کودک اعجوبه اگرچه از یک سندرم نادر حرف می‌زند، اما به یک دغدغه‌ی مهم در دنیای امروز می‌پردازد؛ دغدغه‌ی پذیرش، دغدغه‌ی بیرون زدن از چهارچوب‌ها و خط‌های آهنی که آدم‌ها را تعریف‌های مشخصی زندانی می‌کند. سندرم «تریچر کالینز» نوعی سندرم نادر است که منجر به علائمی مثل ناهنجاری در چهره، بدشکلی جمجمه، کوچک بودن فک پایین، ناشنوایی، گوش‌های ناهنجار یا نداشتن گوش و… می‌شود. داستان روایت نبرد آگوست با معمولی نبودن است، روایت شکستن تعریف‌ها و چهارچوب‌های زیبایی و دعوت به تماشای بخش‌های پنهان روح آدم‌ها. آگوست می‌ایستد و به هم‌کلاسی‌هایش نشان می‌دهد روح مهربانی دارد، شخصیت‌ زیبایی که این سندرم نادر هم نمی‌تواند کمرنگش کند.

مطالعه‌ی کتاب داستان کودک اعجوبه به نوجوانان که در بازه‌ی سنی پرچالشی هستند، کمک می‌کند نگاه تازه‌ای داشته باشند؛ کمک می‌کند آدم‌ها را با صورتشان و ویژگی‌های ظاهری‌شان تعریف نکنند و اگر معمولی نیستند، هیچ اشکالی ندارد.

آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

کتاب داستان کودک اعجوبه می‌تواند یک معلم تمام‌عیار برای تمام انسان‌های بالای سیزده سال باشد؛ حتی آدم‌هایی معمولی که با آدم‌های معمولی سروکار دارند و هیچ اتفاق غیرمعمولی‌ای در اطرافشان نمی‌افتد. کتاب لزوماً برای مبتلایان به سندرم کالینز و اطرافیانشان نیست، کتاب در مورد سندرم معمولی‌ستیزی است که همه‌ی آدم‌ها ممکن است با آن مواجه شوند؛ آدم‌هایی که مثل دیگران حرف نمی‌زنند،‌ مثل دیگران راه نمی‌روند، مثل دیگران زندگی نمی‌کنند و مثل دیگران نیستند هم درست به‌اندازه‌ی بقیه حق زندگی دارند، حق حضور در جامعه، دوست پیدا کردن و جزئی از جریان زندگی بودن. بنابراین به توصیه‌ی اپلیکیشن قصه های کودکانه آی قصه این کتاب می‌تواند برای هر گروه سنی‌ای، جرقه‌ای برای یک شکل دیگر دیدن باشد.

برشی از کتاب داستان کودک اعجوبه را با هم بخوانیم:

«هفته‌ی دیگر کلاس پنجم را شروع می‌کنم. از جایی‌که تا به حال به مدرسه‌ی واقعی نرفته‌ام، خیلی‌خیلی می‌ترسم. مردم فکر می‌کنند که من به خاطر شکل ظاهرم به مدرسه نرفته‌ام، اما دلیلش این نیست. به خاطر عمل‌هایی است که روی صورتم شده. از زمان تولدم بیست و هفت عمل جراحی داشته‌ام. بزرگ‌ترین عملم زمانی بود که حتی چهار سالم نشده بود. هیچ‌کدام را به خاطر نمی‌آورم. بعد از آن سالی دو یا سه عمل کوچک و بزرگ داشته‌ام. چون به نسبت سنم ریز هستم و به علت پیچیدگی‌های پزشکی، که دکترها نمی‌توانستند تشخیص بدهند، زیاد مریض می‌شدم. پدر و مادرم تصمیم گرفتند من را مدرسه نگذارند. ولی حالا خیلی قوی‌تر شده‌ام.»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • کتاب داستان کودک اعجوبه در درو کردن جایزه‌ها و نظرهای مثبت بچه‌های سرتاسر دنیا موفق عمل کرد و سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی دانش‌آموزان مین را گرفت و همان سال هم نامزد جایزه‌ی تگزاس بلوبونت شد، سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی مارک تواین را برای نویسنده‌اش هدیه آورد و مدت‌ها در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت؛ در ضمن به زبان‌های زیادی ترجمه شد و به بیشتر از ۴۵ کشور سفر کرد و ۵ میلیون نسخه فروخت.
  • ایده‌ی اصلی کتاب اعجوبه سال ۲۰۰۷ متولد شد؛ سالی که پالاسیو در خیابان اتفاقی با یک کودک مبتلا به سندرم «تریچر کالینز» روبه‌رو شد و احساس کرد باید کاری کند.
  • کتاب اعجوبه بارها در نشرهای مختلف به ایران سفر کرد و با نام‌های مختلفی به چاپ رسید:

اعجوبه، ترجمه‌ی فرح بهبهانی، نشر پیدایش

شگفتی، ترجمه‌ی پروین علی‌پور، نشر افق

شگفتی، ترجمه‌ی نیلوفر داد، نشر قاصدک صبا

شگفتی، ترجمه‌ی ناهید قهرمانی، نشر هیرمند

شگفتی، ترجمه‌ی عادله مخبری، نشر شور

معجزه، ترجمه‌ي شاهپور سخی، نشر تیسا

  • فیلم اقتباس‌شده از این کتاب با عنوان «the wonder» در سال ۲۰۱۷ و با کارگردانی «استیون شباسکی» تولید شد و توانست جایزه‌های مختلفی به خانه ببرد و به شهرت جهانی برسد. درباره‌ی آن در پست نقد و بررسی فیلم سینمایی اعجوبه بخوانید.

حواستان به این نکات باشد!

مطالعه‌ي کتاب داستان کودک اعجوبه فرصت خوبی است تا به سایر بیماری‌ها مثل معلولان جسمی، معلولان ذهنی و کسانی که ظاهر پذیرفته‌شده‌ای ندارند، پرداخته شود. پس با نوجوان در مورد وضعیت این افراد در اجتماع صحبت کنید.

کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

یک چیز دیگر، کاترین کیو

خود شجاع تو، جکلین وودسون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *