معرفی انیمیشن

معرفی انیمیشن کودکانه پونیو

انیمیشن کودکانه پونیو از ساخته های هایائو میازاکی است

استودیو جیبلی (Ghibli Studio) در سال ۱۹۸۵ توسط هایائو میازاکی تاسیس شد و امروزه به دیزنی ژاپن معروف است. هایائو میازاکی، خالق انیمه‌های معروف و تاثیرگذاری است. انیمه‌های میازاکی اکثرا وام‌گرفته از داستان‌های عامیانه فرهنگ ژاپنی است. مجله کودک، واحد پژوهشی و فرهنگی سایت کودک و نوجوان آی قصه، تصمیم دارد در هفته‌های آتی ده انیمیشن کودکانه برتر از میازاکی رو مورد نقد و بررسی قرار دارد. فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، در اولین معرفی به سراغ انیمیشین پونیو رفته است.



بازگشت میازاکی با پونیو

میازاکی بزرگ بعد از چهار سال با انیمیشن کودکانه پونیو به عرصه نویسندگی و کارگردانی بازگشت. انیمیشن پونیو جذاب و پر از جزییات است. این انیمیشن برگرفته از داستان “پری دریایی کوچولو” نوشته هانس کریستین اندرسن است. اما پری دریایی میازاکی که پونیو نام دارد این بار با پسرکی پنج‌ساله به نام سوسوکه دوست می‌شود.



خلاصه انیمیشن کودکانه پونیو

سوسوکه، پسرکی پنج‌ساله است که با مادرش در کنار دریا زندگی می‌کند. پدر سوسوکه دریانورد است. ماجرای این انیمیشن کودکانه از آنجا شروع می‌شود که یک روز سوسوکه، ماهی قرمزی را در کنار دریا پیدا می‌کند که در یک بطری گیر افتاده‌است. اما این ماهی قرمز، یک ماهی معمولی نیست. سوسوکه اسم این ماهی را “پونیو” می‌گذارد. پونیو، یکی از دختران جادوگر دریا فوجیموتو است که به قصد کشف جهان آن سوی آب از آکواریوم پدرش فرار می‌کند. پونیو با استفاده از جادوی پدرش خود را به دختر بچه‌ای تبدیل می‌کند و با سوسوکه دوست می‌شود. اما این جادو تعادل جهان را بر هم می‌زند و پدر پونیو، امواج را مامور بازگرداندن پونیو می‌کند. در این بین پونیو و سوسوکه با تمام وجود برای نجات دنیا و پایداری این دوستی تلاش می‌کنند. پونیو درباره‌ی دوستی، عشق، محیط‌زیست و ماجراجویی است.



مشخصات انیمیشن پونیو

ژانر: فانتزی، کمدی، ماجراجویی، خانوادگی

سال ساخت: ۲۰۰۸

کمپانی‌های سازنده: جیبلی، دیزنی

مدت زمان: ۱۰۳ دقیقه

سن مناسب: ۵+ سال

امتیاز در سایت imdb: امتیاز ۷.۷ از ۱۰

این انیمیشن کودکانه نامزد دریافت بیش از ۲۰ جایزه در حوزه فیلم از سراسر جهان و برنده ۱۲ جایزه از جشنواره‌های مختلف شده است.




بیشتر بخوانید: داستان اسباب‌بازی‌ها




پونیو؛ سفر قهرمانی در دل زباله‌های زیست‌محیطی

انیمیشن پونیو یکی دیگر از کلاسیک‌های هایائو میازاکی است که تمام ویژگی‌های آثار او را در بر دارد. از موضوع آن، که ارتباط انسان و محیط‌ پیرامونش است تا قهرمان داستان که دختربچه‌ای قوی و دوست‌داشتنی است. “پونیو” مملو از قهرمانان زن است. از خود پونیو گرفته تا مادرش و یا حتی آن سه پیرزن بانمک. تماشای انیمیشن کودکانه “پونیو” مانند شیرجه در جهان میازاکی است و برای شما سرگرمی، تفکر و لذت به همراه دارد.



آنچه پدر و مادرها باید درباره‌ی انیمیشن کودکانه پونیو بدانند

پونیو یکی از کودکانه‌ترین انیمه‌های هایائو میازاکی با محوریت عشق، دوستی و انسانیت است. یک ماجراجویی خیره‌کننده که شخصیت‌های آن برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوند. پونیو و سوسوکه، دو قهرمان پنج‌ساله‌ی این انیمیشن کودکانه ، به‌عنوان الگوهای رفتاری مناسبی شناخته شده‌اند و شخصیت‌هایی منحصربه‌فرد دارند که القاکننده پیام‌های مثبتی هستند. کارتون پونیو به هیچ عنوان خشن نیست اما مانند تمام فیلم‌های ماجرایی لحظات دلهره‌آور و هیجان‌انگیزی دارد. مثل صحنه‌های متلاطم‌شدن دریا که ممکن است برخی کودکان زیر پنج‌سال را دچار اضطراب کند. پس بهتر است کودکان این شاهکار میازاکی را در کنار والدین تماشا کنند.

انیمیشن پونیو حاوی جملات توهین‌آمیز و یا بی‌ادبانه نیست. در این کارتون، والدین پونیو یکدیگر را در آغوش گرفته و همچنین پونیو نیز سوسوکه را بغل کرده و در یک صحنه در حباب نیز او را برای مدت کوتاهی می‌بوسد. صحنه‌هایی که بنا به خصوصیات قصه‌های پریان به عشق ابدی و حقیقی اشاره دارد.



با کودکان خود بحث و گفت‌و‌گو کنید

دیدن انیمیشن و فیلم‌های خانوادگی بهترین فرصت به منظور ایجاد صمیمیت و توسعه جهان‌بینی است. بعد از تماشای انیمیشن کودکانه پونیو از کودک در مورد سفر ماجراجویانه سوسوکه و پونیو بپرسید. هر کدام باید در طی این سفر چه موانعی را پشت سر بگذارند و چه فداکاری‌هایی انجام دهند؟

با کودک خود در مورد مفهوم فداکاری، انسان‌دوستی و ایثار صحبت کنید. اما آنرا به صحنه‌هایی از “پونیو” و یا هر فیلم، انیمیشن یا داستان دیگری که دیده و شنیده و خوانده مرتبط کنید تا کودک گیج نشود.

اگر کودک شما کارتون “پری دریایی” دیزنی را دیده از او بپرسید که از نظر او چه تفاوتی بین آن انیمیشن و انیمیشن پونیو وجود دارد؟

اگر با دخترتان این انیمیشن را تماشا می‌کنید، از او بخواهید قهرمانان زن را در انیمیشن کودکانه پونیو و دیگر داستان‌ها و فیلم‌هایی که دیده و خوانده نام ببرد.

در رابطه با زباله‌هایی که در صحنه‌های مختلف “پونیو” دیده می‌شود از کودک سوال بپرسید و سعی کنید توجه او را به آنها جلب کنید.



حواشی انیمیشن کودکانه پونیو

انیمیشن “پونیو” بر طبق نظر سنجی سایت معتبر rotten tomatoes، نظر مثبت بیش از ۹۱٪ بینندگان را جلب کرده‌است. به گزارش این سایت «پونیو گرچه درخشان‌ترین اثر میازاکی نیست اما بی‌شک یکی از بهترین انیمه‌هایی است که تا به‌حال ساخته شده، افسانه‌ای جذاب، چشم‌نواز و خیره‌کننده که برای کودکان و بزرگسالان تاثیرگذار و به‌یاد‌ماندنی است».

کارتون “پونیو” تقریبا نظر مساعد اکثر منتقدان را جلب کرده و به نمره نهایی چهار ستاره از پنج ستاره دست یافته‌است.

جالب است که بدانید صداپیشگان انگلیسی زبان این انیمیشن، مت دیمون و کیت بلانشت هستند.

اکثر صحنه‌های آبی این انیمیشن توسط خود میازاکی تصویرسازی شده و جان لستر، کارگردان معروف، در این مورد گفته که تا قبل از پونیو انیمیشنی دریایی به این زیبایی ندیده‌ بود.



توصیه آی‌قصه‌

آی‌قصه توصیه می‌کند که بعد از دیدن انیمیشن کودکانه پونیو حتما به تماشای انیمیشن پری دریایی ساخته کمپانی دیزنی بنشینید. و سپس در صورت امکان نسخه اصلی پری دریایی کوچک را که برگرفته از داستان هانس کریستین اندرسون است نیز بخوانید. همچنین می‌توانید در حین تماشای “پونیو”، در صورت نیاز و در صحنه‌های دریایی و پر جزییات، فیلم را نگه داشته و از تماشای آن مانند یک نقاشی جذاب لذت ببرید.



این مطلب را فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، واحد پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه صوتی آی‌قصه با استناد به منابع زیر نوشته است.

Common Sense Media – Ponyo (Link)

The Guardian – Ponyo (Link)

Wikipedia – Critical response (Link)






آی‌قصه هر هفته در بخش «پیشنهاد انیمیشن» به معرفی یک انیمیشن کودکانه می‌پردازد. با ما همراه باشید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *