خبرها

آی قصه در مجله زیست بوم خلاق

تریبون چهارم

آی قصه؛ قصه گفتن و قصه شنفتن

شهر آی‌قصه داستان یک شهر خیالی است به نویسندگی پوریا عالمی که شخصیت‌های بامزه‌ای دارد. کاراکترها و شخصیت‌های شهر آی‌قصه صداهای بامزه و دوست‌داشتنی‌ای دارند که به سرپرستی الکا هدایت ضبط می‌شود.

در این بخش گشتی میزنیم با پوریا عالمی در شهر آی قصه.

سوال 1. ماجرای آی قصه از کجا شروع شد؟

ایده اصلی آی قصه را امید ترابی مطرح کرد. داستانش هم خیلی جالب و بامزه است. امید مدیر یک شرکت آی‌تی است. باران، دختر امید که کوچک‌تر بود، عادت داشت هر شب پدرش برایش قصه بگوید. امید بعد از چندوقت قصه‌گفتن به مشکل می‌خورد. مثل این‌که باران یک روز به امید می‌گوید: بابا! این قصه‌ها تکراری شده! قصه جدید تعریف کن! امید هم کلی جستجو می‌کند و کلی در اینترنت می‌چرخد اما جز چند قصه جدید چیز خاصی پیدا نمی‌کند. باران بعد از چند وقت دوباره می‌گوید که قصه‌ها تکراری شده. اما دیگر قصه‌ی جدیدی توی اینترنت و کتاب داستان‌ها هم پیدا نمی‌شد. خلاصه یک روز امید آمد پیش من و گفت: چی کار کنیم؟ ما با هم فکر کردیم و همین فکرها تبدیل شد به آی‌قصه. ایده‌ی اصلی هم این بود که فرض کنیم قصه‌ها تمام شده یا به هیچ‌ کتاب‌قصه‌ای دسترسی نداریم. آن وقت چی؟ باید یک‌جایی باشد پر از قصه و نقاشی و شعر و موسیقی برای کودک و نوجوان و بچه‌ها. این‌طوری شد که آی قصه شروع شد.

2. در آی قصه چه محتواهایی را تولید می‌کنید؟

ما در آی‌قصه کار اصلی‌مان ساختن قصه‌های نو است. قصه‌هایی مناسب کودک امروز که اپلیکیشن و اینترنت در دسترس دارد و مقتضیات نسل خودش را دارد. ما قصه‌هایمان را در اپلیکیشن و سایتمان منتشر می‌کنیم. قصه‌ها و لالایی‌های آی‌قصه به صورت صوتی منتشر می‌شود اما در کنار آن کتاب‌های قصه نیز در آی‌قصه تولید می‌شود. به تازگی بخش جدیدی هم به آی‌قصه اضافه شده که مجله‌ی کودک است و مقالاتی برای والدین درباره‌ی کودکان و نوجوانان منتشر می‌کند.

3. از بخش “رادیو قصه” برای ما بگویید؟

این بخش را ما با اسماعیل باستانی در اوایل کار آی‌قصه شروع کردیم و در واقع یک پادکست برای بزرگسالان است. در این بخش آوازهایی که مادران برای فرزندان خود در طول سال‌ها خوانده‌اند را جمع‌آوری می‌کنیم و به صورت پادکست منتشر می‌کنیم. تا به حال پادکست لالایی مادران افغانستان در آی‌قصه بسیار شنیده شده و دختران و پسران افغانستانی و ایرانی و دیگر مخاطبان‌مان آن را دوست داشته‌اند. همین لالایی سبب شد آی قصه در تابستان، از طرف کمیساریای پناهندگی سازمان ملل به اصفهان دعوت شود و این پادکست را همراه با داستان‌خوانی برای دختران و پسران و مادران و پدران افغانستانی و اصفهانی اجرا کند. تا به حال پادکست‌های لالایی مادران افغانستان، کردستان، لرستان، مازندران، کرمان، ایتالیا و… در سایت و اپلیکیشن آی‌قصه منتشر شده است.

4. فعالیت کاری شما در دوران بیماری کرونا چه تحولاتی داشت؟

در ابتدای بروز بیماری کرونا در ایران، با توجه به خانه‌نشینی خانواده‌ها، پس از چند روز به‌نظر می‌رسید که والدین با یک چالش جدی در مورد سرگرم‌کردن بچه‌ها روبه‌رو هستند. در واقع نیاز به برنامه‌هایی برای پرکردن وقت آن‌ها به وضوح حس می‌شد و ما هم بازخوردهایی در این زمینه داشتیم. خوشبختانه در این دوران توانستیم یک برنامه‌ریزی جدی انجام دهیم و با انتشار روزانه‌ی قصه‌ها به طور مرتب، آی‌قصه جای خوبی میان مخاطبان خود باز کرد.

6. درآمد در آی قصه به چه صورت است؟

آی‌قصه محصولات مختلفی را تولید می‌کند. اما مهم‌ترین محصول آن قصه‌هایی است که در اپلیکیشن منتشر می‌شود و مخاطبان به صورت آبونمان می‌توانند خریداری کنند. در کنار این فروش کتاب، لوازم‌التحریر و… در دستور کار آی‌قصه قرار دارد.

7. در حوزه کسب و کارتان به چه حمایت هایی نیاز دارد؟

آی‌قصه یک شرکت استارت‌آپی در حال توسعه است و در این راه به حمایت سازمان‌های مرتبط در زمینه‌ی گسترش و راه‌اندازی بخش‌های مختلف نیاز دارد. شاید ساده‌ترینِ این کارها می‌تواند کمک به بیش‌تر دیده‌شدن و تبلیغات محصولات و کارهای تولیدی تیم آی‌قصه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *