خبرها

روز جهانی تن‌تن، خبرنگار کنجکاو و جذاب

روز جهانی تن تن

دنیای کودکان آی‌قصه: تن تن را همه ما می‌شناسیم؛ خبرنگاری جوان که به همراه سگ کوچک خود به نام میلو و دوستانش ماجراهای هیجان‌انگیز را تجربه می‌کند. تن‌تن را هرژه، کارتونیست بلژیکی خلق کرد. جالب است بدانید بسیاری از شخصیت‌های داستان برآمده از شخصیت‌های واقعی هستند. حالا فاطمه فرهاد، نویسنده آی‌‌قصه در این مطلب نکات جالبی درمورد زندگی هرژه و نحوه خلق شخصیت تن تن آورده است.

ماجراهای تن تن و میلو

از کودکی حتی در جنگ

هرژه که دوران دبستانش با جنگ همزمان بود، طراحی را با کشیدن نقاشی سربازان آلمانی در گوشه کتاب‌هایش شروع کرد. او فقط در دهه آخر عمرش که کمی پولدار شد، توانست بخشی از دنیا را ببیند.

راز جوانی تن تن را از ما بخواهید

این دقیقا موضوع یک مقاله علمی به نام «تن‌تن و رفقا یه سر به دکتر بزنین» است. طبق این مقاله، از آنجایی که تن تن در طی سفرهایش حداقل ۵۰ بار به سرش ضربه خورده، غده هیپوفیزش دچار مشکل شده است و باید هر چه زودتر به دکتر مراجعه کند.

هرژه‌ای که به سفر نرفت؛ اما همه ما را به سفر برد

می‌توانید در غم تحقق نیافتن رویاهایتان راه افسردگی در پیش بگیرید یا اینکه مثل هرژه باشید. هرژه عاشق سفر بود و اصلا بخاطر همین خبرنگار شد؛ اما دست روزگار او را به سمتی سوق داد که همه دنیا را از طریق تن‌تن بگردد.

شخصیت‌هایی واقعی و ملموس

کاپیتان هادوک، محبوب‌ترین شخصیت تن‌تن، در حقیقت یکی از همکاران بانمک و بددهن هرژه در مطبوعات بود. دوقلوهای کارآگاه در حقیقت از روی پدر و عموی دوقلویش خلق شده‌اند. از همه مهمتر،میلو، اسم اولین عشق هرژه بود.

هدیه رو وا نکرده پس فرستاد!

به نظر ما دیزنی بزرگترین اشتباه حرفه‌ای خود را انجام داد. وقتی هرژه در سال ۱۹۴۸، با شوق و ذوق هفت جلد کتاب خود را به همراه یک نامه برای کمپانی دیزنی فرستاد، گفت سخت درگیر پروژه سیندرلا است.

وسواسی که هرژه را معروف کرد

همه چیز در کتاب‌های تن تن واقعی است. همه اسلحه‌ها و ماشین‌ها از روی کاتالوگ طراحی شده‌اند. هرژه برای نوشتن هر داستان تن‌تن، مدت‌ها جست‌وجو می‌کرد، آن هم بدون گوگل!

بهروز یا تن تن؟

مجله کیهان بچه‌ها که در آن زمان اقدام به چاپ داستان‌های دنباله‌دار تن تن کرده بود، تصمیم گرفته بود تا تن‌تن را بومی کند. به همین خاطر تن‌تن را در ایران به اسم بهروز نیز می‌شناسند.

تیم حرفه‌ای‌ها

هرژه وقتی دستش به دهانش رسید، شرکتی به نام خود ثبت کرد. او از همه جوانان اهل فن درخواست کرد تا در نوشتن تن‌تن کمکش کنند. از جمله متخصصین هوانورد و فضانورد و غیره.

تن تن نژادپرست است؟

واقعا جواب این سوال مهم است؟ بهتر است قبل از اینکه بخواهیم شمشیرهایمان را از رو ببندیم کمی به سالی که تن‌تن متولد شد و به هرژه فکر کنیم. ماجراهای تن‌تن، جذاب، خلاقانه و سرگرم کننده است و این یعنی هنر.


اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم «روز جهانی حسین‌قلی» را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *