زندگینامه

زندگینامه برادران رایت

زندگینامه و داستان پرواز برادران رایت

برادران رایت، ویلبر متولد ۱۶ آوریل ۱۸۶۷ و اُرویل متولد ۱۹ اوت ۱۸۷۱ دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به دلیل اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین‌تر از هوا در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ مشهور شدند. در ادامه، زندگینامه و داستان پرواز برادران رایت را به قلم شیدا علیپور، نویسنده سایت قصه های صوتی آی قصه بخوانید.

زندگینامه و داستان پرواز برادران رایت

رابطه‌ی برادران رایت با یکدیگر

برادران رایت رابطه‌ای جدایی‌ناپذیر داشتند زیرا مکمل یکدیگر بودند. ارویل پر از ایده و شور و شوق بود اما ویلبر تصمیم‌گیری‌های بهتر و نگاه منطقی‌تری به یک پروژه داشت. زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کردند ویلبر تصمیم گرفت که به دانشگاه ییل برود و کشیش شود. با این حال صدمه او در حین بازی هاکی مانع از ادامه تحصیل شد و تا سه سال پس از آن ماجرا، تحصیلات خود را در کتابخانه پدرش ادامه داد. در سال‌های اولیه آن دو به پدرشان در ویرایش مجله‌ای به نام «تلسکوپ مذهبی» کمک می‌کردند و در نهایت در سال ۱۸۹۲ فروشگاه دوچرخه رایت را در شهر دیتون افتتاح کردند.

مرگ اوتو لیلینتال کایت‌سوار

برادران رایت ابتدا به دوچرخه‌فروشی و دوچرخه‌سازی روی آوردند. پس از اینکه خبری در روزنامه مبنی بر مرگ یک کایت‌سوار به نام اوتو لیلینتال را خواندند که یک روز پس از پرواز با کایتی که خودش اختراع کرده بود سقوط کرد و کشته شد، ترغیب شدند تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند. در سال ۱۸۹۹ گلایدر مدل  و در تابستان ۱۹۰۱ اولین گلایدر واقعی آن ها برای آزمایش آماده شد. آنها گلایدر را برای پرواز به محلی بردند اما پرواز چندان موفقیت‌آمیز نبود. گلایدر بعدی آنها قناری نام گرفت. سپس مطالعات بیشتری روی این موضوع انجام دادند و دریافتند  که مشکلات محاسباتی باعث عدم موفقیت‌ آنها می‌شود.

چرا برادران رایت موفق شدند؟

هیچ‌یک از برادران رایت در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تحصیل نکرده بودند. در حقیقت هیچ‌کدامشان حتی به کالج هم نرفته بودند و به‌علاوه آموزش تخصصی نیز ندیده بودند. هزینه‌ی ساخت هواپیمای برادران رایت کمتر از ۱۰۰۰ دلار بود که آن را از طریق دوچرخه فروشی تامین کرده بودند. پرواز یک فرآیند بسیار پیچیده است که احتمال موفقیت بر اساس شانس در آن تقریبا غیر ممکن است. پس چه عواملی موجب موفقیت برداران رایت شد؟ یک روزنامه نویس در یک مصاحبه به ارویل گفت که او و برادرش فقط دو پسر عادی، بدون پول، بدون تاثیر پذیری و سایر ویژگی‌های خاص بودند اما توانستند رویای آمریکا را محقق کنند. ارویل در جواب به او گفت: «این حرف که گفته شود ما هیچ برتری خاصی نداشته‌ایم درست نیست. در دوران کودکی جنبه‌های شخصیتی ما عادی نبودند و بدون آنها من مطمئن نیستم که می‌توانستیم به آن موفقیت شگرف دست یابیم».

تشویق و کنجکاوی

ارویل در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید: «شاخص‌ترین موضوع، بزرگ شدن در خانواده‌ای بود که در آن همواره تشویق و کنجکاوی فکری وجود داشت. اگر پدر من کسی نبود که فرزندانش را تشویق کند تا علائق فکری خود را فارغ از سودآوری دنبال کنند، میوه کنجکاوی‌های اولیه ما درباره پرواز قبل از به ثمر رسیدن می‌خشکید.»

میلتون پدر برادران رایت یک اسقف پروتستان با علاقه فراوان به کتاب و پرسش بود. سوزان مادر آنها یک مکانیک ماهر بود که در کالج ریاضیات، علوم و ادبیات خوانده بود و معمولا برای فرزندانش اسباب بازی می‌ساخت. آنها فرزندانشان را تشویق می‌کردند تا بسیار مطالعه کنند و مسئولیت آموزش خود را بر عهده بگیرند.

شیر یا خط

پرنده رایت ۱ که به هواپیمای تک‌نفره یا هواپیمای ۱۹۰۳ اشاره دارد در واقع اولین سازه موفقیت‌آمیز سنگین برادران رایت بود. آنها چهار بار در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ آن را به پرواز درآوردند. برادران رایت برای اینکه چه کسی اولین خلبان تاریخ باشد شیر یا خط بازی کردند و ویلبر برنده شد. در حال حاضر این هواپیما در موزه‌ی ملی هوافضای اسمیتسونین در شهر واشنگتن دی سی به نمایش گذاشته می‌شود. این هواپیما را با استفاده از چوب نوئل سیتکایی ساختند و به این دلیل که نتوانستند برای آن موتور اتومبیل مناسبی پیدا کنند از یک موتور بنزینی سبک وزن با حجم ۱۲ اسب بخار استفاده کردند.

پرنده رایت ۲

پرنده رایت ۲ دومین هواپیمای طراحی شده توسط برادران رایت بود. در طول سال ۱۹۰۴ آنها با این هواپیما در مجموع ۱۰۵ پرواز انجام دادند. در نهایت توانستند برای نخستین بار در تاریخ ۲۰ دسامبر به مدت ۵ دقیقه پرواز کرده و چرخش کامل را انجام دهند و این پرواز نیز توسط ویلبر صورت گرفت.

پرنده رایت ۳

پرنده رایت ۳ سومین هواپیمای طراحی شده توسط برادران رایت است و ارویل نخستین پرواز را با آن در سال ۱۹۰۵ انجام داد. این هواپیما از چوب صنوبر ساخته شده بود که کمبر بال آن ۱ در ۲۰ بود. این ماشین جدید نسبت به پرنده رایت ۲ مجهز به موتور تازه و سخت‌افزار جدید بود که این بهینه‌سازی سبب افزایش کارایی آن نسبت به دو نمونه قبلی شده بود.

تفریح و یادگیری، راز موفقیت برادران رایت

نکته‌ای که برادران رایت را از باقی افراد جدا می‌کند این است که آنها همواره به دنبال یادگیری چیزهای جدید بودند. آنها برای دستیابی به فرمول پیچیده‌ی پرواز زیست‌شناسی جانوری خواندند تا از نحوه کارکرد بال پرندگان و آناتومی بدن آنها سر در بیاورد. ساعت‌ها بر سر فرمول‌های پیچیده‌ی ریاضی سر و کله می‌زند نه برای اینکه برتری خود را ثابت کنند بلکه می‌خواستند به جواب درست برسند و لذت یادگیری را بدست آورند. از همان ابتدا به این کار به عنوان تفریح نگاه می‌کردند و هرگز به دنبال سود مالی نبودند. پرواز آرزوی آنها بود و برای اینکه آن را محقق کنند دست از تلاش نکشیدند و حالا قرن‌ها است که اختراع آنها در خدمت انسان درآمده و آرزوی دیرینه‌ی بشر محقق شده است.


پیشنهاد می‌کنیم زندگینامه والت دیزنی را هم در سایت کودک و نوجوان آی قصه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *