زندگینامه

تام مور؛ احیاکننده فولکلور کودکانه و رنگارنگ

تام مور کارگردان انیمیشن کودکانه بر اساس فولکلور کودکانه است.

فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی آی قصه: قصه از آنجا شروع شد که یک روز تام مور و دو نفر از دوستانش تصمیم گرفتند که یک کمپانی فیلمسازی به نام کارتون سالون (cartoon saloon) در ایرلند تاسیس کنند. تمرکز این کمپانی ایرلندی بر روی ساخت فیلم‌هایی اصیل و در حین حال جدید است. از معروف‌ترین آثار این کمپانی سه‌گانه فولکلور کودکانه تام مور است. سه‌گانه‌ای که با راز کیلز شروع شد. راز کیلز معروف‌ترین انیمیشن کودکانه کمپانی کارتون سالون است که این کمپانی را نامزد جوایز متعدد و معتبری از جمله اسکار و گلدن گلاب نیز کرده‌‌است. البته کمپانی کارتون سالون چندتایی هم سریال کارتونی و فیلم کوتاه ساخته که آنها هم در جذابیت، کم از سه‌گانه فولکلورش ندارند. همینطور انیمیشن معروف نان‌آور که نظرات مثبت منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده‌ نیز محصول همین کمپانی است.

مجله کودک، واحد پژوهشی و فرهنگی سایت کودک و نوجوان آی قصه، در این مقاله قصد دارد به معرفی تام مور و سه‌گانه معروف و جذابش بپردازد.

تام مور کارگردان انیمیشن کودکانه بر اساس فولکلور کودکانه است.


تام مور، عاشق افسانه و رمز و راز

تام مور، کارگردان، انیماتور، تصویرگر و طراح شخصیت است. مور عاشق قصه های قدیمی است، عاشق فولکلور کودکانه های ایرلندی که در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده‌اند. تام در سال ۱۹۷۷ در ایرلند شمالی به دنیا آمد. او فرزند ارشد یک خانواده شش نفره است. تام هنوز کوچک بود که این خانواده‌ی شش‌نفره به کیلکنی نقل مکان کردند. در کیلکنی پدر به شغل مهندسی مشغول شد. و تام برای اولین بار افسانه عجیب و سحرآمیز ولف واکرز را شنید. افسانه‌ای که در ناخودآگاهش ته‌نشین شد و در سال ۲۰۲۰ به شکل یک انیمیشن کودکانه شگفت‌انگیز در آمد. تام در سن نوجوانی به انجمن فیلمسازان جوان ایرلندی واقع در کیلکنی پیوست و در آنجا بود که فهمید تا چه اندازه به انیمیشن‌سازی علاقه‌مند است. پس از آن دبیرستان را رها کرد و برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌اش به دانشگاه بلیفرموت دوبلین رفت.



 چرا باید سه‌گانه فولکلور کودکانه تام مور را تماشا کرد؟

اول از همه ذکر این نکته ضروری است که این سه‌گانه انیمیشن کودکانه یعنی راز کیلز، ترانه دریا و ولف واکرز (که در زبان فارسی به نام “گرگ گردان‌ها” شناخته می‌شود)، مناسب کودکان زیر شش سال نیست. غم و مفاهیم عمیقی که در این انیمیشن‌های افسانه‌ای جاری است ممکن است ذهن کودکان کم سن و سال‌ را برای مدت طولانی درگیر کند.

اما این نکته چیزی از درجه یک بودن این سه‌گانه کم نمی‌کند. سه‌گانه کمپانی کارتون سالون فوق‌العاده است. چه از نظر درونمایه و داستان، که غنی و سرشار از پیام‌های مثبت و عمیق است و چه از منظر گرافیک و تصاویر جذابی که مملو از رنگ و زندگی است. توصیه‌ی ما آی‌قصه‌ای‌ها به شما این است که در تعطیلات پیش‌رو این سه‌گانه جذاب را همراه با کودکان خود تماشا کنید و در مورد تغییرات سه قهرمان این سه‌گانه در برخورد با موجودات افسانه‌ای، بحث و گفت‌و‌گو کنید.




بیشتر بخوانید: انیمیشن اژدهای آرزو




راز کیلز ؛ اولین قسمت از فولکلور سه‌گانه‌ی تام مور

داستان انیمیشن کودکانه راز کیلز یا The secret of kells قصه پسرکی دوازده‌ساله به نام برندان است که باید در ساخت دیواری محافظی برای جلوگیری از حمله وایکینگ‌ها همکاری داشته باشد. تا اینکه یک روز ایدان هنرمند، با کتابی قدیمی و پر رمز و راز از راه می‌رسد. برندان تحت تاثیر ایدان تصمیم می‌گیرد مسیر زندگی‌اش را عوض کرده و به طراحی کتاب‌های قدیمی و سحرآمیز بپردازد. و در این مسیر مجبور می‌شود به جنگل برود و در این راه با بزرگترین وحشت زندگی‌اش روبرو شود.

این انیمیشن فولکلور کودکانه برای بچه‌های ۹ سال به بالا مناسب است.



ترانه دریا

داستان song of the sea از آنجایی شروع می‌شود که مادر باردار بن، برای او از افسانه سلیک‌ها می‌گوید. قصه‌ای جذاب و پرکشش که با نقاشی‌های مادر بن همراه است و در نهایت به بن می‌گوید که بهترین برادر بزرگتر دنیا خواهد شد. مادر بن پس از وضع حمل از پیش بن و پدرش می‌رود و زندگی آن دو به همراه خواهر تازه متولدشده بن که سی‌شا نام دارد، در غم و افسردگی نبود مادر غرق می‌شود. اما بن، واقعا بهترین برادر بزرگ دنیا است و این را به مادرش ثابت می‌کند. این انیمیشن کودک برای بچه‌های ۸ سال به بالا مناسب است.



پایان سه‌گانه‌ی فولکلور کودکانه های تام مور

گرگ گردان ها یا wolfwalkers جدیدترین انیمیشن فولکلور کودکانه ساخت کمپانی کارتون سالون است که در سال ۲۰۲۰ پخش شد و مورد تشویق و تمجید فراوان قرار گرفت. این انیمیشن کودکانه که مناسب ۸سال به بالا است، در سال ۱۶۵۰ در ایرلند اتفاق می‌افتد، داستانی از جادو و سحر و خرافات است. خرافاتی که گرگ‌ها را منبع شر معرفی می‌کند و شکارچیانی تربیت می‌کند که باید گرگ‌ها را بکشند تا زندگی‌شان ادامه پیدا کند. در این بین دختر یکی از همین شکارچیان گرگ، با گرگینه‌ای شیطان و بانمک آشنا می‌شود. گرگینه‌ای که جانش به جان مادرش بسته است و او هم دختر شکارچی را دشمن خود می‌داند. اما این دشمنی به یک دوستی عمیق بدل می‌شود. یک دوستی دیدنی، عمیق و صلح‌بخش که گرگ‌ها و شکارچیان گرگ را با هم آشتی می‌دهد.




مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه کودکانه آی‌قصه، هر هفته یک انیمیشن کودکانه به مخاطبانش پیشنهاد می‌کند. معرفی این هفته را به قلم فاطمه فرهاد خواندید. اگر به دنبال انیمیشن‌های خوب برای تماشا با فرزندتان هستید، حتما بخش «پیشنهاد انیمیشن» در سایت آی قصه را ببینید.

این مقاله به کمک منابع زیر نوشته شده است:

npr – Tomm Moore and Ross Stewart: Wolfwalkers, Song of the Sea and more (Link)

Common Sense Media – Song of the Sea (Link)

Common Sense Media – The Secret of Kells (Link)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *