معرفی انیمیشن

معرفی فیلم سینمایی جادوگران برای نوجوانان

فیلم سینمایی جادوگران براساس رمانی از رولد دال بزرگ ساخته شده است

آی قصه: فیلم سینمایی جادوگران محصول سال ۲۰۲۰ برای نوجوانانی که عاشق تخیل و فانتزی هستند فوق‌العاده است. این فیلم ساخته‌ی کارگردان مشهور رابرت زمیکس و براساس رمانی از رولد دال ، نویسنده‌ی محبوب و بزرگ کودک و نوجوان است. فاطمه فرهاد در این مطلب نکاتی درباره‌ی این اثر درخشان جدید می‌گوید. با ما همراه باشید.

فیلم سینمایی جادوگران براساس رمانی از رولد دال و برای نوجوانان ساخته شده است

جادوگران، فیلمی جذاب برای آشنایی با فانتزی

فیلم سینمایی جادوگران محصول سال ۲۰۲۰ جدیدترین اثر کارگردان فیلم معروف و تحسین‌شده فارست گامپ، رابرت زمیکس است. این فیلم اقتباسی وفادار و جذاب و رنگی از رمان معروف جادوگرها نوشته‌ی نویسنده درجه یک کودک و نوجوان، رولد دال است.

البته فیلم جادوگران زمیکس با بازی فوق‌العاده آن هاتوی تنها نسخه اقتباسی از این رمان معروف نیست. اولین اقتباس موفق از این کتاب، در سال ۱۹۹۰ با بازی آنجلیکا هیوستون به‌نمایش در آمد که جزو نوستالژی‌های دوست‌‌داشتنی آن دوران به‌حساب می‌آید.


فیلم سینمایی جادوگران بچه‌خوار!

بله! خلاصه فیلم سینمایی جادوگران یا کتاب آن به همین میزان خشن و ترسناک است. بنابراین تماشای این فیلم به کودکان زیر ۱۰ سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است کودکان بالای ده سال نیز آن را با نظارت والدین و بزرگترها تماشا کنند. جادوگران، داستان پسرکی یتیم است که به‌طور اتفاقی با پدیده‌ای به‌نام جادوگر آشنا می‌شود. این پسرک قهرمان هشت ساله (چه در فیلم و چه در رمان پسرکی تنها با نام پسرک قهرمان شناخته می‌شود) که متاسفانه در زمان مناسب در مکان بسیار نامناسب قرار می‌گیرد بازیچه دست سردسته جادوگرها شده و در نهایت تا آخر عمر به موش تبدیل می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست.


اقتباسی بچه‌گانه و رنگی

خیلی‌ها اعتقاد دارند که ساخت نسخه جدید “جادوگران” با وجود اقتباس جذاب و درجه یکی همچون نسخه ۱۹۹۰ آن بی‌دلیل بود. اما به عقیده من اینطور نیست. در پاسخ به این سوال که آیا ما با وجود اقتباس‌های موفق به ساخت اقتباس‌های جدید نیازی داریم یا نه، ذکر این نکته ضروری است که هر نسل با توجه به پیشرفت تکنولوژی و جلوه‌های ویژه در صنعت سینما نیازمند اقتباسی درخور همان دوران است. فیلم سینمایی جادوگران ساخته‌ی زمیکس، جذاب، رنگی و خوش حس و حال است. فیلم ترسناک خانوادگی مناسبی که برای آشنا کردن کودکتان با رولد دال و ژانر فانتزی مناسب است. این نسخه به اندازه نسخه قبلی (۱۹۹۰) پر از المان‌های وحشتناک نیست و همین خصیصه آن را بیشتر مناسب کودکان و نوجوانان کرده است.


روایت جذاب فیلم سینمایی جادوگران دو ساعت تمام شما را میخکوب می‌کند

فیلم سینمایی جادوگران نیز به نحوه روایت کتاب درجه یک رولد دال پایند بوده و با فلش‌بکی فوق‌العاده آغاز می‌شود. فلش‌بکی هولناک که مثل معرفی نازی‌ها ناگهان شما را با دسته‌ای از جادوگران خوفناک آشنا می‌کند که هدفی جز از بین بردن تمام بچه‌های دنیا ندارند. نگران نباشید، این فیلم آنقدرها که به‌نظر می‌رسد ترسناک نیست. کودک شما به‌خوبی می‌داند، همانطور که روغن بچه از بچه ساخته نمی‌شود، جادوگر بچه له‌کنی هم وجود ندارد. اما آشنایی با این درجه از فانتزی به گسترش جهان‌بینی و تخیل کودک کمک به‌سزایی می‌کند.

فیلم سینمایی جادوگران سرشار از لحظات ماجراجویانه و دلهره‌آور است. لحظاتی که شما با اینکه از پایان داستان باخبرید باز هم نفس‌تان را در سینه حبس می‌کنید و منتظر می‌مانید تا سه تا بچه موش قهرمان فیلم دمار از روزگار جادوگرها در بیاورند.


مهم نیست که چقدر کوچکی، ما با هم هستیم!

در دل کتاب و فیلم سینمایی جادوگران دو پیام مهم و تاثیرگذار وجود دارد. اولین و اصلی‌ترین پیام که در همان صحنه‌های ابتدایی فیلم به بیننده القا می‌شود، پیامی در مورد جدی گرفتن کودکان است. کودکان کوچک‌اند و ممکن است خیال‌پردازی‌های عجیب‌غریبی داشته باشند اما باید جدی گرفته شوند. کاری که به زیبایی توسط مادربزرگ دورگه فیلم صورت می‌گیرد و در نهایت به نجات دنیا می‌انجامد.

دومین پیام فیلم سنمایی جادوگران که در پایان غیرقابل پیش‌بینی آن نهفته است، این است که برعکس تمام قصه‌های پریان و “پایان شاد تا همیشه”، پسرک قهرمان قصه با بوسه، نوش‌دارو و یا ورد جادویی دوباره انسان نمی‌شود. او موش می‌ماند و در همان هیبت موش‌گونه خود به رسالتش که آشنا کردن همه کودکان دنیا با جماعت جادوگران است عمل می‌کند. “مهم نیست موش بمانی و عمرت از انسان‌ها کوتاه‌تر باشد، مهم این است که با کسانی باشی که دوستشان داری و هدفی را که می‌خواهی دنبال کنی”.


فرصت‌هایی برای گفت‌وگو در دل فیلم سینمایی جادوگران

رولد دال نویسنده مهمی است، نویسنده درجه یکی که تمام کودکان باید با او و آثارش آشنا باشند. تخیل مهارنشدنی و جذاب رولد دال به دنیای کودکانه بچه‌ها نفوذ می‌کند و آنها را به  سفری هیجان‌انگیز می‌برد. اگر کودک و نوجوان شما با رمان جادوگران و یا سایر رمان‌ها و داستان‌های رولد دال آشنا هستند که چه بهتر، اگر نه می‌توانید در برنامه کتاب‌خوانی‌تان رمان ماتیلدا و جادوگران را بگنجانید و از سفر به دنیای عجیب‌غریب جناب نویسنده کیف کنید.

بعد از تماشای فیلم جادوگران وقتی که هنوز آدرنالین خونتان بالاست می‌توانید به صحبت در مورد مفاهیمی چون اهمیت کار گروهی، شور و اشتیاق و سوگ بپردازید. قهرمان کوچک این فیلم در همان ابتدا پدر و مادرش را از دست داده و سوگوار می‌شود و این اتفاق فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا با جهان‌بینی کودکتان بیشتر آشنا شوید.



امیدواریم بعد از خواندن این مطلب با فرزند نوجوان‌تان به تماشای فیلم سینمایی جادوگران بنشینید و از آن لذت ببرید. این مطلب را فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، به کمک مقاله‌هایی در CommonSenseMedia و IMDB و New York Times نوشته است.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با رولد دال هم مطلب بسیار جذاب «عاشق شکلاتی که نویسنده شد» را در آی قصه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *