معرفی کتاب

معرفی کتاب داستان مصور خرگوش گوش داد

معرفی کتاب داستان مصور خرگوش گوش داد از کوری دورفلد

به گزارش سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی مجله کودک تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه کودکانه آی‌قصه: داستان مصور مدت‌هاست که به یکی از محبوب‌ترین فرم‌های هنری و قصه‌گویی تبدیل شده است. داستان مصور یا کمیک‌استریپ درحقیقت مجموعه‌ای از تصاویر پیاپی و دنباله‌دار است که داستانی را روایت می‌کند. در معرفی کتاب کودک این هفته به سراغ یک داستان کوتاه کودکانه به نام خرگوش گوش داد از کوری دورفلد رفته‌ایم که پر از تصویرگری‌های جذاب و مهیج است.



تیلور غمگین و گوش‌های شنوای خرگوش

خرگوش گوش داد داستان کوتاه کودکانه ی تیلور ، پسربچه‌ای خلاق است که روزی ایده‌ی نابی به ذهنش می‌رسد؛ تصمیم می‌گیرد یک ساختمان بلند معرکه بسازد. او لگوهای خانه‌سازی‌اش را برمی‌دارد و یک ساختمان خیلی قشنگ می‌سازد، اما یک‌دفعه، گروهی از پرنده‌ها از راه می‌رسند و ساختمان تیلور را خراب می‌کنند.

همه‌چیز زیرورو می‌شود؛ تیلور، شخصیت اصلی این کتاب کودک ، حالا دیگر خیلی غمگین است و با ناامیدی به خرابه‌های ساختمانش خیره شده؛ حیوانات یکی‌یکی برای دلداری دادن به تیلور جلو می‌آیند و راه‌حلی پیشنهاد می‌دهند، مرغ، خرس، فیل، کانگورو، شترمرغ، کفتار و مار… مرغ پیشنهاد حرف زدن می‌دهد، خرس می‌گوید داد و هوار بهترین راه است، فیل می‌گوید باید از نو بسازد، راه‌حل کفتار خنده است، شترمرغ همه‌چیز را انکار می‌کند و مار از انتقام می‌گوید، اما حال تیلور با این حرف‌ها خوب نمی‌شود که نمی‌شود. تا این‌که در ادامه‌ی این داستان مصور سروکله‌ی یک خرگوش پیدا می‌شود، راه‌حل خرگوش از همه‌ موثر است؛ خرگوش هیچ پیشنهادی نمی‌دهد، آرام کنار تیلور می‌نشیند، او را بغل می‌کند و به حرف‌هایش گوش می‌دهد. بالاخره تیلور غم فرو ریختن ساختمانش را فراموش می‌کند و با خرگوش ساختمان تازه‌ای می‌سازند؛ بله راه‌حل مشکل تیلور همین بود، یک جفت گوش شنوا!



از نویسنده‌ی این داستان مصور بدانیم:


کوری دورفلد ، قصه‌گو و تصویرگر کتاب کودک

کوری دورفلد نویسنده کودک و نوجوان و تصویرگر پرطرفدار، متولد ۱۷ مارس سال ۱۹۷۹ است. او در دانشگاه هنر تحصیل کرده و ساکن مینسوتا است.

دورفلد، علاوه بر نوشتن قصه کودکانه های ساده، خوش‌خوان و پرطرفدار، تصویرگری هم می‌کند و تصویرگر داستان‌های خودش است. داستان‌های او معمولاً ساده و در عین حال سرشار از مفاهیمی مثل دوستی، هم‌دلی، کنار آمدن با سختی‌ها و… هستند.

داستان‌های دورفلد، به کشورهای مختلفی سفر کرده‌اند و پای دوتا‌ی‌شان به ایران هم باز شده است؛ خداحافظ، دوست من و سلام، دوست من! و خرگوش گوش داد . خرگوش گوش داد، داستان کوتاه کودکانه ی بامزه‌ای است که به ساده‌ترین شکل ممکن، داستانی سرشار از همدلی و شجاعت را در قالب شخصیت‌ها و قصه‌ای دوست‌ داشتنی به کودکان آموزش می‌دهد.

کوری دورفلد در داستان مصور و کوتاه خرگوش گوش داد به کمک کلمات و تصاویر، تلاش می‌کند ضمن سرگرم کردن کودک، برای او ناامید نشدن پس از شکست، اهمیت همدلی، گوش شنوا داشتن برای افراد غمگین و دوستی را به تصویر بکشد. تصاویر نیز در به تصویر کشیدن حال پسرک، خوشحالی، غم، امید و ناامیدی موفق عمل می‌کنند. دورفلد پشت داستان کوتاه و روان‌اش به کودکان می‌گوید همدلی همیشه پیشنهاد دادن راه‌حل و تلاش برای شاد کردن افراد نیست، گاهی آدم‌ها تنها گوشی می‌خواهند که در آرامش بشنود.  



آی‌قصه مطالعه کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

داستان تیلور و خرگوش هم‌دل، برای گروه سنی ب نوشته شده است، یعنی کودکان بین ۶ تا ۹ سال. با این‌حال از جایی که داستان تصویرگری‌های جذاب و مهیجی دارد، کودکان کوچک‌تر از این گروه سنی هم می‌توانند از این داستان لذت ببرند.

آی‌قصه مطالعه‌ی این داستان مصور را به تمام کودکان دنیا، مخصوصاً ۶ تا ۹ ساله‌ها پیشنهاد می‌کند؛ کودکان که دوست دارند یک داستان بامزه بخوانند و تصویرهای زیبا ببینند. از آنجا که داستان از نظر روان‌شناسی یکی از بهترین قالب‌ها برای آموزش است، والدین می‌توانند با مطالعه‌ی این کتاب برای کودک، به او هم‌دلی و پشتکار را آموزش بدهند.




برای شنیدن قصه های کودکانه صوتی، اپلیکیشن آی‌قصه را از اینجا دانلود کنید.




برشی از این داستان کوتاه کودکانه را با هم بخوانیم:

یک روز تیلور تصمیم گرفت چیزی بسازد

یک چیزِ تازه…

مخصوص…

و معرکه!

حالا تیلور به کار خودش افتخار می‌کرد

اما یکهو

همه چیز زیر و رو شد

اول از همه مرغ این صحنه را دید

«قدقد، قدقد! حیف شد!

خیلی متاسفم، متاسفم و باز هم متاسفم که این اتفاق افتاد!»

داستان مصور خرگوش گوش داد – کوری دورفلد



از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی این داستان کوتاه کودکانه:

  • خرگوش گوش داد، به‌ محض انتشار طرفداران زیادی پیدا کرد و تصویرسازی‌ها با نمایش بی‌پرده و درست احساسات، جایزه‌هایی برای نویسنده به ارمغان آوردند. این کتاب افتخارات و تشویق‌هایی مثل نامزد جایزه Monarch سال 2020، نامزد بهترین کتاب مصور گودریدز سال 2018، نامزد جایزه کتاب مصور CLEL Bell سال 2019 را به کارنامه‌ی نویسنده‌اش اضافه کرد.
  • این داستان مصور برای دانش آموزان کلاس اول تا سوم ابتدایی بسیار مناسب است، چرا که می‌تواند اهمیت هم‌دلی و ناامید نشدن پس از شکست‌ها و شروع دوباره را آموزش دهد.  

  • تیلور و خرگوش مهربان، سال ۱۳۹۷ با ترجمه رضی هیرمندی و از طریق نشر پرتقال، به ایران آمدند تا قصه کودکانه خود را برای کودکان ایرانی هم تعریف کنند.


حواستان به این نکات باشد!

خرگوش گوش داد، داستان کوتاه کودکانه ی مصوری و پر از مفهوم و در عین حال بامزه و خواندنی است و می‌تواند حسابی توجه کودکان ۶ تا ۹ را جلب کند؛ با این‌حال باید بدانید این کتاب داستانی ساده دارد و بخش زیادی از آن با تصاویر پیش می‌رود و به‌نوعی داستان مصور است، بنابراین انتظار قصه‌ای کاملاً روایی نداشته باشید.   



کتاب‌ کودک پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

باید با هم حرف بزنیم بابایی، بومی لادیتان

هامپتی دامپتی، دن سنتت

خود شجاع تو، ژاکلین وودسن



این مطلب نوشته‌ی سپیده بیگدلی است که به سفارش اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه تهیه شده است. ما در آی‌قصه به سراغ معرفی بهترین کتاب های کودک رفته‌ایم که می‌توانید این مطالب را در «پیشنهاد کتاب» دنبال کنید.




بیشتر بخوانید: ماتیلدا، کتاب‌خوار کوچک


1 نظر در “معرفی کتاب داستان مصور خرگوش گوش داد

  1. کتاب باز گفت:

    بسیار زیبا جذاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *