مجله کودک, نکات تربیتی کودکان

نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودک

روز جهانی پدربزرگ مادربزرگ مبارک

اگر شما هم پدربزرگ و مادربزرگ خودتان را دیده باشید، تایید می‌کنید که آن‌ها می‌خواهند زمان ارزشمند و لذت‌بخشی را در کنار خانواده و به ویژه نوه های خود بگذرانند. پدربزرگها و مادربزرگها با به اشتراک گذاشتن چیزهایی که دوستشان دارند و با آگاهی از چیزهایی که آن‌ها را هیجان‌زده می‌کند، با نوه های خود رابطه عمیق و عاشقانه برقرار می‌کنند. به نظر می‌رسد این دلیل برای حمایت از اهمیت پدربزرگ و مادربزرگ در زندگی کودکان کافی است. کودک به تمام محبت و مراقبت‌هایی که می‌تواند در سال‌های اولیه زندگی خود به دست آورد نیاز دارد، چرا که این امر برای رشد مناسب او بسیار حیاتی است. در این مطلب سایت آی قصه به مناسبت روز جهانی پدربزرگ و مادربزرگ ها، ۷ دلیل برای اهمیت حضور و نقش پدربزرگ مادربزرگ ها در تربیت کودک ذکر کرده‌ایم.

روز جهانی پدربزرگ مادربزرگ مبارک
روز جهانی پدربزرگ مادربزرگ را جشن بگیریم!

۷ دلیل اهمیت نقش پدربزرگ مادربزرگ ها در تربیت کودک

همه ما به‌عنوان والدین درباره اهمیت روابط مثبت والدین و فرزندان در رشد اجتماعی و عاطفی کودکان شنیده‌ایم. مطالعات تحقیقاتی و آمارهای زیادی وجود دارد که مزایای این پیوندهای قوی را روشن می‌کنند. با این حال، آنچه همیشه به رسمیت شناخته نمی‌شود، تأثیر مثبتی است که رابطه نزدیک بین پدربزرگ و مادربزرگ و نوه می‌تواند بر خوشبختی و رفاه کل خانواده داشته باشد. به زبان ساده، داشتن پدربزرگ و مادربزرگ برای همه مفید است. ارتباط سالم بین یک نوه و پدربزرگ و مادربزرگش برای هر دو طرف رابطه مفید است.

نقش پدربزرگ مادربزرگ در تربیت کودک چیست؟

پدربزرگ مادربزرگ ها جهان‌بینی کودک را گسترده می‌کنند

داستان‌هایی که یک پدربزرگ و مادربزرگ برای نوه خود تعریف می‌کند، تأثیر زیادی در تفکر کودک دارد. حکایات حکیمانه و داستان‌های اخلاقی به ایجاد حس روشن از درست و غلط در کودکان خردسال کمک می‌کند. کودکان برخی از مهم‌ترین قوانین زندگی شاد و مشارکت‌آمیز را از طریق داستان‌های ساده قبل از خواب آموخته‌اند.

در برخی فرهنگ‌ها، پدربزرگ و مادربزرگ به معنای واقعی کلمه داستان‌های قدیمی و در عین حال قدرتمند را به نوه‌های خود می‌گویند و قدرت محبت، شجاعت، دوستی، اعتماد، مهربانی و حقیقت را از طریق باورهای ساده به آن‌ها می‌آموزند. مطمئناً این راه زیبایی برای درگیر کردن و تحریک ذهن کنجکاو جوان است!

مطالعات نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نوه بزرگسال ۹ نفر احساس می‌کنند که پدربزرگ و مادربزرگشان بر باورها و ارزش‌های آن‌ها تأثیر گذاشته‌اند. دیدگاه کودک درباره آنچه یک رابطه سالم و طبیعی را تشکیل می‌دهد با رابطه‌ای که او با پدربزرگ و مادربزرگ دارد شکل می‌گیرد. کودکان از طریق تماس منظم، احساس صمیمیت عاطفی و حمایت بی‌دریغ می‌توانند تجربه کنند که یک رابطه واقعی مثبت چگونه باید باشد.

رابطه پدربزرگ مادربزرگ با نوه جهان‌بینی کودک را گسترده می‌کند

کاهش افسردگی و استرس در خانواده با حضور پدربزرگ و مادربزرگ ها

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در کالج بوستون نشان داد که رابطه عاطفی نزدیک بین پدربزرگ و مادربزرگ و نوه با علائم کمتری از افسردگی برای هر دو نسل همراه است. برای بچه‌ها، داشتن پدربزرگ و مادربزرگ در اطراف به معنی داشتن همراهان عالی برای بازی و تفریح ​​است. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در استفاده از خلاقیت و تخیل برای کشف شگفتی‌های زندگی یکی از بهترین شرکا هستند. و به نوبه خود، بیشتر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها واقعاً نقش خود را دوست دارند. به گفته انجمن پدربزرگ و مادربزرگ های آمریکا، ۷۲ درصد از پدربزرگ و مادربزرگ ها فکر می‌کنند این نقش مهم‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین چیز در زندگی آن‌ها است.

حضور پدربزرگ مادربزرگ در زندگی کودک افسردگی و استرس را کاهش می‌دهد

پدربزرگ و مادربزرگ تجربه زیادی دارند

پدربزرگ و مادربزرگ منبع ارزشمندی هستند زیرا آن‌ها داستان‌ها و تجربیات زیادی از زندگی خود دارند که باید به اشتراک بگذارند. اغلب کودکان به حرف پدربزرگ و مادربزرگ ها گوش می‌دهند، حتی وقتی به حرف والدین یا دیگر بزرگسالان گوش نمی‌دهند. پدربزرگ و مادربزرگ‌ها پیوندی میان میراث فرهنگی و سابقه خانوادگی کودک می‌سازند. کودکان از طریق ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ خود بیشتر می‌دانند که چه کسی هستند و از کجا آمده‌اند.

کودک از پدربزرگ مادربزرگ حرف‌شنوی دارد

مراقبت از کودک و کمک به زندگی دونفره‌ی والدین

هر دو والدین در بسیاری از خانواده‌ها در خارج از خانه کار می‌کنند. اغلب این پدربزرگ و مادربزرگ هستند که نقش مهمی در تربیت جوانان امروزی دارند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰، تقریباً ۲.۷ میلیون پدربزرگ و مادربزرگ نیازهای اساسی یک نوه را تأمین می‌کنند و حتی بیشترشان از نوه‌های خود به طور منظم مراقبت می‌کنند. اگر آنها مایل و قادر باشند، داشتن یک پدربزرگ و مادربزرگ به عنوان پرستار کودک موقت، یا ارائه‌دهنده خدمات مراقبتی به بسیاری از والدین احساس آرامش می‌دهد و می‌دانند که فرزندان خود را به دستان توانا و دلسوزی سپرده‌اند.

چه کودک نوپا باشد، مدرسه‌ای باشد یا نوجوان، همیشه به مشاوره مفید و چشم و گوش مراقبتی نیاز دارد تا در هر مشکلی به او کمک کند. مادربزرگ فردی ایدئال برای مراقبت از نوزاد است وقتی والدین مجبورند برای شام خاصی بیرون بروند. یک کودک خردسال می‌تواند با پدربزرگ و مادربزرگ خود ماجراهای فوق‌العاده‌ای را در خانه یا در پارک داشته باشد.

یک جفت چشم و گوش اضافی به این معنا نیست که پدربزرگ و مادربزرگ مزاحم می‌شوند یا حریم خصوصی را رد می‌کنند. در عوض آن‌ها بهترین افرادی خواهند بود که نوجوانان برای مشاوره استفاده می‌کنند. این موضوع برای والدینی که می‌بینند پسر یا دختر نوجوانشان ارتباط ویژه‌ای با پدربزرگ و مادربزرگ خود دارند و به توصیه‌ها و کمک‌های آن‌ها اهمیت می‌دهند، تجربه‌ی آرامش‌بخشی خواهد بود.

پدربزرگ مادربزرگ با مراقبت از کودک به سلامت زندگی دونفره‌ی والدین کمک می‌کنند

پدربزرگ مادربزرگ‌های پرحوصله و صبور!

پدربزرگ و مادربزرگ افراد فعالی هستند و بیش از حد مایل‌اند چیزهای جدید و هیجان‌انگیز را امتحان کنند تا نوه های خود را خوشحال کنند. به همین دلیل است که شما ممکن است بسیاری از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را ببینید که به نوه های کوچک خود در بازی‌ها و فعالیت‌های مختلف هنری و صنایع دستی ملحق می‌شوند. آنها این را فرصتی مفرح می‌دانند که بهتر با نوه های خود ارتباط برقرار کنند!

عشق طبیعی که پدربزرگ و مادربزرگ به نوه های خود دارند نیز آن‌ها را بر آن می دارد تا بازی‌های جدید، بازی‌های رومیزی و فعالیت‌های مختلف را با آن‌ها امتحان کنند. آن‌ها هرگز مایل به عقب‌نشینی نیستند و همیشه در پی تقویت روابط خود با نوه های خود هستند، آن‌ها بیش از پسران و دختران خود ماجراجو هستند و بنابراین به راحتی فاصله نسلی را پر می‌کنند.

این رابطه منحصر به فرد بر کودک تأثیر مثبت می‌گذارد و او را با یک سری احساسات زیبا آشنا می‌کند که به تعریف و رشد شخصیت او در سنین پایین کمک می‌کند.

خواه پختن با هم یا بازی روی میز به عنوان شریک، کاشتن بذر در باغ یا اشتراک‌گذاری کلاهبرداری‌های کل روز، پدربزرگ و مادربزرگ مطمئناً بهترین همراهان برای گذراندن اوقات خوب هستند. و این دقیقاً همان چیزی است که فرزند شما منتظر آن است!

رابطه پدربزرگ مادربزرگ و نوه از صبر و حوصله بیشتری برخوردار است

راهنمایان همیشگی!

حالا به هفتمین دلیل نقش پدربزرگ مادربزرگ در تربیت کودک رسیدیم.

به ویژه در روزهای سخت، داشتن یک لایه اضافی حمایت می‌تواند تغییر بزرگی در زندگی کودک ایجاد کند. مطالعات نشان داده است که روابط نزدیک پدربزرگ و مادربزرگ و نوه در دوران نوجوانی با مشکلات رفتاری و عاطفی کمتر و مشکلات اجتماعی کمتر با همسالان همراه است. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها وقتی بچه ها به کسی نیاز دارند که با او صحبت کنند، گوش و توجه بیشتری ارائه می‌دهند، زیرا گاهی اوقات بچه‌ها راحت‌تر می‌توانند صحبت کنند و مشکلات خود را با پدربزرگ و مادربزرگشان در میان بگذارند.

اکثر کودکان پدربزرگ و مادربزرگ خود را متحد خود و در کنار اردوگاه می‌بینند و اغلب از کارت پدربزرگ و مادربزرگ برای سر و سامان دادن به امور استفاده می‌کنند. پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نه تنها برای نوه های خود به عنوان مشاوران خردمند عمل می‌کنند، بلکه راهنمایی‌های شگفت‌انگیز فرزندپروری را برای کمک به فرزندان خود ارائه می‌دهند. تجربه چندین ساله آنها باعث شده همه از حضورشان بهره‌مند شوند!

پدربزرگ مادربزرک ها راهنمای زندگی کودک و والدین هستند

مادربزرگ پدربزرگ یعنی عشق بی قید و شرط

پیوند قوی بین نوه ها و پدربزرگ و مادربزرگ مهم است زیرا ثبات عاطفی را در کودکان تضمین می‌کند، آن‌ها را وادار می‌کند توجه و مراقبت دیگران را به غیر از والدین خود تشخیص دهند و ارزش‌های زیادی را به آن‌ها می‌آموزد.

پدربزرگ و مادربزرگ می‌توانند بهترین الگو برای فرزندان شما باشند. هر کاری که انجام می‌دهند، اینکه چگونه زندگی خود را سپری می‌کنند، ارزش‌هایی که با آنها زندگی می‌کنند، اخلاق کاری و اصولی که برای آن‌ها اهمیت دارد؛ همه‌ی این‌ها به نوه‌ای که پدربزرگ و مادربزرگ خود را الگو و ابرقهرمان خود می‌داند، منتقل می‌شود.

آموختن از رابطه مستقیم با یک فرد بهترین راه برای القاء برخی ارزش‌ها به صورت ناخودآگاه است، اگر فرزند شما به پدربزرگ و مادربزرگ خود نگاه می‌کند، همان کاری که بچه‌ها اغلب انجام می دهند و سعی می‌کنند از آنها کپی کنند! سبک، ارزش‌های زندگی و حتی اهمیت آن‌ها برای احساسات با آنچه پدربزرگ و مادربزرگ به عنوان الگوی آن‌ها انجام می‌دهند، تعیین می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که فرزندان شما با بهترین تأثیر ممکن رشد می‌کنند!

روز جهانی پدربزرگ مادربزرگ مبارک!

این مقاله به مناسبت روز جهانی پدربزرگ مادربزرگ ها برای مخاطبان سایت آی قصه تهیه شده و ترجمه‌ی آزادی از مقالاتی در wilmington parent و nanny options توسط تیم پژوهشی و آموزشی مجله کودک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *