زندگینامه

هدیه اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه به مرضیه برومند

مرضیه برومند در جشن رونمایی از شهر آی قصه

به گزارش اپلیکیشن قصه صوتی آی قصه: مرضیه برومند قصه‌گو و عروسک‌گردان محبوب چند نسل از بچه‌های ایران است. او با کارگردانی، عروسک‌گردانی و بازیگری، خاطره‌هایی خوش برای کودکان و بزرگسالان ساخته است. او با درهم‌آمیزی دنیای انسان‌ها و دنیای عروسک‌ها در آثارش باعث ایجاد مسیر تازه‌ای در سینمای کودک و نوجوان ایران شد.

مرضیه برومند روز هفدهم خرداد ۱۳۳۰ در تهران و در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدر او به هنر و شعر علاقه‌مند بود و رد پای این علاقه در مسیر کاری مرضیه و سه خواهر دیگرش -راضیه، احترام و طاهره- نمایان است.

او در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و سر کلاس‌های هنرهای نمایشی نشست. او در سال ۱۳۵۳، با ایفای نقش در تئاترهای کودکان، پا به عرصه‌ی نمایش گذاشت؛ مسیر درخشانی که به خلق چند اثر از پرطرفدارترین آثار نمایشی کودک و نوجوان منجر شد.

ساخت آثار ماندگاری همچون خونه مادربزرگه و مدرسه موش‌ها این هنرمند را به یکی از محبوب‌ترین هنرمندان حوزه کودک و نوجوان تبدیل کرده است. او حالا قصه‌‌گوی بچه‌های دیروز، بچه‌های امروز و بچه‌های فرداست. قصه‌های تابه‌تا، شهر موش‌ها ۱ و ۲، آرایشگاه زیبا، کتاب‌فروش هدهد و همه بچه‌های من از جمله محبوب‌ترین آثار ایشان است.


اپلیکیشن قصه صوتی آی‌قصه در گزارشی با عنوان «مرضیه برومند: روایتگرِ شیرین تلخی‌های زندگی» به مرور زندگی و کارنامه هنری ایشان پرداخته است. در بخشی از این گزارش درباره راز محبوبیت آثار این هنرمند می‌خوانیم:



راز محبوبیت آثار مرضیه برومند

چرا آثار مرضیه برومند به شهرتی باورنکردنی رسیدند، به قلب‌ها راه پیدا کردند و ماندگار شدند؟ برومند زمانه‌اش را می‌شناخت و نیازها و دغدغه‌هایش را می‌دانست؛ در کوران جنگ، در دورانی که نیازهای کودکان دیده و شنیده نمی‌شد، خونه‌ی مادربزرگه را بنا کرد و در سال‌های پس از جنگ، زندگی شهری زی‌زی‌گولو. او مرزهای خیال را برای کودکان و نوجوانان دهه‌های شصت و هفتاد شکست و با خلق شخصیت‌هایی تازه و به‌یادماندنی، به ذهن‌ها و خاطرات راه پیدا کرد. مادر عروسک‌ها، از تجربه‌های جدید نمی‌ترسید، گاهی عروسک‌ها را به دنیای انسان‌ها دعوت می‌کرد و گاهی انسان‌ها را وارد دنیای عروسک‌ها می‌کرد. تجربه‌هایی که هرکدام، شروع مسیری در سینمای کودک و نوجوان شدند و به آثاری مثل کلاه‌قرمزی رسیدند.



بی‌شک نمی‌توان از سینمای کودک و نوجوان ایران، بدون بردن نام مرضیه برومند صحبت کرد. دست‌های هنرمندی که عروسک‌ها را می‌گرداندند، قصه کودکانه را می‌ساختند و خاطره می‌شدند.

اپلیکیشن قصه گو آی‌قصه که در حوزه تولید قصه صوتی فعالیت دارد، از دوستداران و آشنایان مرضیه برومند دعوت کرده تا در ویدئویی کوتاه تولد او را تبریک بگویند.

این ویدئو هدیه‌ی اپلیکیشن قصه کودکانه آی‌قصه به خانم برومند عزیز به بهانه تولد هفتادسالگی ایشان است.











درباره‌ی مسیر درخشانی که مرضیه برومند در هنر کودک و نوجوان طی کرده است، اینجا بیشتر بخوانید.

مرضیه برومند در شهریور ۱۳۹۸ در جشن رونمایی از شخصیت‌های شهر آی‌قصه حضور داشت. گزارش این جشن را می‌توانید در «جشن آی‌قصه با حضور بزرگان ادب و هنر ایران» بخوانید. با محبوب‌ترین مجموعه قصه صوتی ما با عنوان شهر آی‌قصه نیز آشنا بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *