معرفی کتاب

ما همیشه به هم وصلیم عزیزم! | معرفی کتاب کودک نخ نامرئی

معرفی کتاب کودک نخ نامرئی در آی قصه

سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی مجله کودک، برای معرفی کتاب کودک این هفته کتاب نخ نامرئی را انتخاب کرده است. این کتاب نوشته‌ی پاتریک کارست است و جوآن لو وریتاف آن را تصویرگری کرده است. این کتاب قصه برای کودکان ۳ تا ۷ سال مناسب است. کتاب کودکانه نخ نامرئی درباره‌ی عشق، دوست داشتن و اهمیت خانواده است. با این مطلب آی قصه همراه باشید تا شما را با این داستان کودک بیشتر آشنا کنیم.

معرفی کتاب کودک نخ نامرئی را در سایت آی قصه بخوانید

نگاهی به کتاب کودک نخ نامرئی

نخ پاره‌نشدنی دوست داشتن

در شبی زیبا و مهتابی، لیزا و جرمی آرام و راحت در اتاقشان خوابیده‌اند. یک‌دفعه رعدوبرق بلند و ترسناکی دوقلوها را از خواب بیدار می‌کند؛ هر دو با ترس پیش مادرشان می‌روند. مادر، لیزا و جرمی را در آغوش می‌گیرد. بهشان می‌گوید نباید از هیچ‌چیزی توی دنیا بترسند، چون هیچ‌وقت تنها نمی‌مانند. آدم‌هایی که همدیگر را دوست دارند، همیشه با یک نخ نامرئی به هم وصل‌اند. فرقی ندارد کجای دنیا باشید، روی بلندترین قله‌ی دنیا، در یک جزیره‌ی ناشناخته حتی توی فضا، نخ‌های نامرئی همیشه ما را به آدم‌هایی که دوستشان داریم وصل می‌کند.

دوقلوها با خیال راحت به رخت‌خواب رفتند و خوابیدند. شب خواب نخ‌های نامرئی را دیدند؛ نخ‌های عشق که همیشه و همه‌جا همراهمان هستند. 


معرفی نویسنده این کتاب کودک

پاتریک کارست سال ۱۹۵۹ در لندن به دنیا آمد. کارست در کودکی به ایالات متحده رفت؛ پاتریک همیشه به معنای زندگی فکر می‌کرد. از نظر او تنها عشق است که به زندگی معنا می‌بخشد. کارست اولین اثرش را سال ۱۹۹۵ منتشر کرد. اثری که توانست نظرها را به ظهور نویسنده‌ای محبوب و سخنرانی آرامش‌بخش جلب کند.

پاتریک کارست سخنران و نویسنده‌ی عشق

تیم پژوهشی و آموزشی آی قصه به این دلیل به معرفی این کتاب کودک می‌پردازد که تمام آثار پاتریک کارست به شکل‌های مختلف از عشق حرف می‌زنند؛ از نیرویی جادویی که جهان را سر پا نگه می‌دارد. نخ‌ نامرئی یکی از مشهورترین آثار کارست است؛ اثری که به زبان‌های مختلفی ترجمه شد و بسیار مورد تحسین قرار گرفت. نخ‌ نامرئی که با داستان‌ ساده‌ای به خلأ بزرگ از دست دادن می‌پردازد، به فقدانی که می‌تواند روند زندگی را مختل کند و از جهان جایی ناامن بسازد. اثر شگفت‌انگیز کارست وارد مدرسه‌ها شد، به خانه‌های سالمندان و مهدکودک‌ها رفت، به بیمارستان‌ها سرک کشید تا رنج از دست دادن را برای آدم‌ها کم کند.

مطالعه‌ی نخ نامرئی به کودکان کمک می‌کند ساده‌تر با اضطراب جدایی، فقدان و دلتنگی کنار بیایند. اثری که به بچه‌ها یاد می‌دهد همراهی و عشق هیچ وابستگی‌ای به حضور فیزیکی ندارد و جدایی و مرگ نمی‌تواند پیوندهای عشق را از هم بگسلد. این کتاب به بچه‌ها القا می‌کند وقتی از دست هم عصبانی هستیم، وقتی همدیگر را نمی‌بینیم، وقتی یکی از اعضای خانواده برای همیشه می‌رود، نباید بترسیم؛ باید بدانیم نخ‌های عشق و دوست داشتن همیشه همراه ما هستند. می‌توانیم هر وقت بخواهیم به آدم‌هایی که دوستشان داریم فکر کنیم و آن‌ها را تصور کنیم.  

فقدان در کودکان مسئله‌ی ساده‌ای نیست؛ اثرات این اتفاق می‌تواند تا سال‌ها در درون کودک بماند. کتاب نخ نامرئی راهکاری ساده و زیبا برای فقدان ارائه می‌دهد، راهکار دست انداختن در طناب عشق.


هدف آی‌قصه از این معرفی کتاب کودک چه کسانی هستند؟

اگرچه کتاب کودکانه نخ نامرئی به سوگ و فقدان می‌پردازد، اما فقدان تنها مرگ اعضای خانواده نیست. گاهی تجربه‌هایی مثل سفر رفتن یکی از اعضای خانواده، مرگ حیوان خانگی، طلاق و عصبانیت والدین در کودک احساساتی شبیه سوگ ایجاد می‌کنند. بنابراین گروه هدف آی‌قصه در این معرفی کتاب کودک، تمام کودکان، والدین، مربی‌ها و معلم‌ها هستند.



حتماً بخوانید: معرفی داستان کودک سنگ، کاغذ، قیچی



برشی از کتاب کودکانه نخ نامرئی را با هم بخوانیم

«یه نخ نامرئی هست که ما رو به آدم‌هایی که دوستشون داریم وصل می‌کنه. مهم نیست چند سالته یا کجای دنیا زندگی می‌کنی… نخ نامرئی تو تا اون‌ور دنیا هم می‌ره تا تو رو به کسایی که دوستشون داری وصل کنه. وقتی دلت برای کسی که دوستش داری تنگ می‌شه، نخ نامرئی بین تو و قلب اون کشیده می‌شه و وقتی اون تو قلبش به یاد تو می‌افته، نخ نامرئی رو تو قلبت احساس می‌کنی.»


از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب کودک نخ نامرئی

  • نخ نامرئی به دلیل توجهش به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای والدین و مربی‌های کودک، مورد توجه قرار گرفت؛ تاکنون ۷۵۰۰۰۰ نسخه از این کتاب به فروش رسیده است.
  • کتاب کودکانه نخ نامرئی به کشورهای مختلفی سفر کرده است؛ یکی از مقصدهایش هم ایران بوده است. این کتاب در ایران با دو ترجمه و دو عنوان منتشر شده است:

طناب نامرئی، ترجمه‌ی آرین الحسینی، نشر مهرسا

نخ نامرئی، ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی کیاوندانی، نشر پرتقال

  • یکی از نشریه‌های معتبر در تحسین و معرفی این کتاب کودک نوشته است: «اگر می‌شد یک کتاب را برای اهداف مشاوره‌‌ای استفاده کرد، آن کتاب نخ نامرئی است. این کتاب همه‌کاره است؛ می‌تواند برای هر مدلی از جدایی و فقدان استفاده شود. اساس داستان بر این است که ما همه با نخی نامرئی به هم متصلیم؛ نخی نامرئی که در دل احساس می‌شود. همه یک نخ نامرئی دارند که می‌تواند به هرجایی حتی بهشت هم برسد. پیام داستان این است که هیچکس تنها نیست، حتی اگر عزیزانش در کنارش حضور فیزیکی نداشته باشند.»

حواستان به این نکات باشد!

نکته‌ای که در معرفی کتاب کودک نخ نامرئی نباید فراموش شود این است که این کتاب کودکانه می‌تواند راهنمایی خوب برای فقدان و ترس از جدایی باشد، بااین‌حال فقدان در مواردی مثل مرگ والدین می‌تواند آسیب‌های بلندمدتی در کودک ایجاد ‌کند، بنابراین توصیه می‌کنیم از یک روانشناس کودک هم کمک بگیرید.


کتاب‌ کودک پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

خداحافظ راکون پیر، کلر ژوبرت

خداحافظی خوشمزه، تاد پار

قورباغه و آواز پرنده، ماکس فلت هاوس



امیدواریم با این معرفی کتاب کودک شما را برای خواندن نخ نامرئی مشتاق کرده باشیم. ما هر هفته یک کتاب داستان کودک به انتخاب سپیده بیگدلی، نویسنده مجله کودک، در سایت آی قصه منتشر می‌کنیم. مطالب قبلی را در بخش پیشنهاد کتاب می‌توانید بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *