معرفی انیمیشن

سگ های نگهبان ؛ انیمیشنی که نباید دید!

کارتون سگهای نگهبان یک انیمیشن کودک بد است. سگ های نگهبان را هرگز نبینید.

خیلی از انیمیشن ها و فیلم‌ها را باید چندبار دید و باز هم دید و در موردشان حرف زد. اما بعضی از انیمیشن‌ها و فیلم‌ها را اصلاً نباید دید. به اعتقاد تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه ، یکی از این انیمیشن‌ها، انیمیشن کودک سریالی سگ های نگهبان است. فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، در این معرفی انیمیشن برایمان می‌گوید چرا کارتون سگهای نگهبان را نباید ببینیم و چرا این انیمیشن برای کودکان امروز مناسب نیست.

کارتون سگهای نگهبان یک انیمیشن کودک بد است. سگ های نگهبان یک انیمیشن برای کودکان امروز نیست.
انیمیشن سگ های نگهبان

رایدر و سگ های نگهبان

انیمیشن کودک سگ های نگهبان ، مناسب کودکان بالای سه سال شناخته ‌می‌شود. و داستان شش سگ نگهبان یا در حقیقت ناجی است که به همسایه‌های خود کمک می‌کنند یا بهتر است بگوییم همیشه آماده به خدمت هستند. هر کدام از این شش سگ در هنگام ماموریت وظیفه مخصوص به خود را دارند و رهبر گروه سگ‌ها نیز پسرکی به نام رایدر است. کارتون سگهای نگهبان در سایت معتبر imdb، رتبه 6 تا 7 را به خود اختصاص داده‌است. امتیازی که به راحتی قابل تغییر به حداکثر 4 است!


انیمیشن کودک یا تزریق تبلیغات؟

اکثریت اعتقاد دارند این انیمیشن کودک به دلیل نشان دادن همکاری و همیاری بین سگ های نگهبان رایدر برای نجات همسایه‌ها، حاوی پیام‌های مثبت فراوانی است. اما تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه موافق این دیدگاه نیست. زیرا به نظر می‌رسد همکاری و همیاری نمایشی‌ای که بین سگ های نگهبان در جریان است ناشی از تلاش سازندگان و سرمایه‌گزاران این انیمیشن برای فروش محصولات وابسته به کارتون سگهای نگهبان است. پاپی‌های بانمک جدیدی که در هر قسمت به انیمیشن و سگ‌های ناجی اضافه می‌شوند، نه برای القای مفاهیم بزرگ بلکه تنها برای تزریق تبلیغات‌اند.



بیشتر بخوانید: معرفی انیمیشن سریالی بره ناقلا



کلیشه‌های جنسیتی در قلب قرن ۲۱

تنها ناجی مونث این انیمیشن کودک ، یعنی شخصیت اسکای، که گویی توسط مردی از سال ۱۹۵۰ طراحی شده‌است، در حقیقت این پیام پنهان را دارد که اگر پسر باشی هر کاری از تو بر می‌آید، اما اگر دختر باشی… خوب بهتر است هواپیمای صورتی‌رنگت را سوار شوی! البته سازندگان این انیمیشن برای کودکان ، با اضافه کردن یک سگ مونث دیگر سعی در تصحیح این اشتباه داشته‌اند، اما تلاششان موفقیت‌آمیز نبوده‌است. به این ترکیب ضد زن یک شخصیت رنگین‌پوست هم اضافه کنید، تبریک می‌گویم شما با موفقیت شهردار شهر سگ های نگهبان را ساختید. زنی رنگین‌پوست که در کیفش جوجه می‌گذارد و اینطرف و آنطرف می‌رود و شهرش را باید یک پسربچه و چند سگ نجات دهند!


سگ های نگهبان ناجی یا ایثارگر؟

بله! سگ های نگهبان رایدر همیشه برای کمک‌رسانی آماده‌اند. همیشه! و همیشه یک پسربچه (پسر بچه!) و شش سگش همه را نجات می‌دهند و همه‌چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود. هیچکس منکر این نیست که این انیمیشن برای کودکان اهمیت همکاری و یاری‌رسانی به هم‌نوع را نشان می‌دهد، اما در اینکه اینکار را به گل‌درشت‌ترین روش ممکن انجام داده نیز هیچ شکی نیست.

سازندگان کارتون سگهای نگهبان که به وضوح در پی ساخت یک تبلیغ جذاب و پرکشش برای صنعت اسباب‌بازی خود بوده‌اند، به عواقب این پیام گل‌درشت «هیچ کاری آنقدر بزرگ نیست، هیچ سگی آنقدر کوچک نیست» فکر نکرده‌اند. کمک کردن به هم‌نوع از پسندیده‌ترین و بهترین خصوصیات بشری است که دنیا را به جای بهتری بدل می‌کند، اما همانطور که کارل گوستاو یونگ می‌گوید: «هر چه سرکوب شود به ناچار تقویت می‌شود»، یاری‌رسانی بیش از حد نیز که به لبه پرتگاه افتادن در دام ناجی-جلاد می‌انجامد، خطرناک است.


نقاط قوت انیمیشن سگ های نگهبان

از خوبی‌های انیمیشن سگ های نگهبان می‌توان به عاری بودن آن از هر گونه شوخی دو پهلو اشاره کرد. خط داستانی هر قسمت جذاب است و شخصیت سگ‌های نگهبان بانمک و دلنشین هستند. اما با تمام این‌ها باز هم کفه‌ی نقاط ضعف این انیمیشن برای کودکان به شدت سنگین‌تر است. شاید بگویید که این خرده به کمپانی بزرگ دیزنی هم وارد است. بله! دیزنی هم هر ساله چند انیمیشن جذاب می‌سازد و شما را به خریدن عروسک‌، لیوان، بازی و هزار چیز دیگر وابسته به شخصیت‌ها ترغیب می‌کند. اما بین کمپانی ساخت انیمیشن کودک ، که در کنار ساخت کارتون برای تجارت موفق‌تر، عروسک می‌سازد با کمپانی ساخت اسباب‌بازی، که برای فروش تولیداتش انیمیشن می‌سازد، تفاوت بسیار است.



فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، این معرفی انیمیشن را با استفاده از منابعی در CommonSenseMedia و IMDB نوشته است.

اگر به دنبال انیمیشن‌های خوب برای تماشا با کودکتان می‌گردید، حتماً به بخش «پیشنهاد انیمیشن» در سایت اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه سری بزنید. این بخش هر هفته با یک پست جدید به روز می شود.

خوشحال می‌شویم نظرات خودتان درباره‌ی این انیمیشن را از قسمت دیدگاه‌های زیر پست، با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *