معرفی انیمیشن

معرفی انیمیشن کودکانه زوتوپیا

نقد و بررسی انیمیشن کودکانه زوتوپیا

سایت قصه های صوتی کودکانه آی قصه: انیمیشن کودکانه زوتوپیا در سال ۲۰۱۶ و در کمپانی دیزنی تولید شد. این انیمیشن درباره شهریست که در آن حیوانات مختلف در آن به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می‌کنند. در این شهر، خرگوش بامزه‌ای وجود دارد که دلش می‌خواهد پلیس شود. کارتون کودکانه زوتوپیا به روایت ماجراهای این خرگوش می‌پردازد. در ادامه، نقد و بررسی این انیمیشن را به قلم شیدا علی‌پور می‌خوانید.

نقد و بررسی انیمیشن کودکانه زوتوپیا

انیمیشن کودکانه زوتوپیا؛ آرمان‌شهری حیوانی…

کارتون کودکانه و زیبای زوتوپیا محصول کمپانی دیزنی در سال ۲۰۱۶ است که توجه‌های زیادی را به خودش جلب کرد. این انیمیشن کودکانه آنقدر به دنیای انسان‌ها شبیه و نزدیک است که منتقدان با آن مانند یک فیلم برخورد کردند و جنبه‌های مختلف آن مثل نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و شعارزدگی را مورد نقد و بررسی قرار دادند. اگرچه این کارتون با همکاری استودیوی پیکسار ساخته نشده و دیزنی آن را به تنهایی ساخته است، اما از تمامی استاندارد‌های پیکسار چه از نظر گرافیکی و چه از نظر داستان پردازی پیروی می‌کند.

…اما آرمان‌شهری که در عمل یک شعار است

همانطور که گفتیم، انیمیشن کودکانه زوتوپیا شباهت زیادی با دنیای انسان‌ها دارد. جایی که شعار اصلی آن این است: «هر کسی می‌تواند هر آنچه که می‌خواهد باشد» اما در طول این کارتون کودکانه می‌بینیم که هیچکس یک خرگوش را در نقش پلیس نمی‌پذیرد و از نظرشان خرگوش‌ها فقط بامزه هستند، یا هیچکس به یک روباه اعتماد نمی‌کند و از نظرشان تمام روباه‌ها مکار هستند. دیزنی با این کار به خوبی توانسته شعارزدگی جوامع پیشرفته را به نمایش بگذارد و توجه‌ها را جلب کند و تقریبا تمام واقعیت‌های جوامع انسانی را در این آرمان‌شهر می‌بینیم.

جودی هابس، خرگوش بامزه‌ای که با جرم و جنایت مبارزه می‌کند!

داستان انیمیشن کودکانه زوتوپیا از این قرار است: زوتوپیا شهریست که در آن حیوانات مختلف در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند. در حاشیه‌ی این شهر یک خرگوش بامزه و دوست‌داشتنی که از بچگی آرزو داشته تا بتواند به عنوان اولین خرگوش در اداره‌ی پلیس زوتوپیا مشغول به کار شود و «دنیا را جای بهتری کند» به تازگی به آرزویش رسیده اما وظیفه‌ای خسته‌کننده به او سپرده‌اند. یک روز که در حال انجام وظیفه است، دزدی از یک گلفروشی زندگی‌اش را به کلی عوض می‌کند…

موشی که اگر بخواهد، می‌تواند فیل باشد

پیام اصلی انیمیشن کودکانه زوتوپیا این است که «اگر تمام دنیا گفت نمی‌توانی، تلاشت را بکن و هرگز چشم از هدف برندار.»

این کارتون کودکانه که برای کودکان بالای ۸ سال ساخته شده است به راحتی پیامش را منتقل می کند و به سادگی برای کودکان قابل فهم است. پیام‌هایی از قبیل ایستادگی در برابر ظلم و تبعیض، تلاش برای رسیدن به اهداف، تسلیم شرایط نشدن، وظیفه‌شناسی، پذیرش شکست و تلاش دوباره، استحکام و اهمیت دوستی، تقبیح تبعیض و نژادپرستی و فرار از کلیشه‌ها.

شخصیتی که جنسیت ندارد!

احتمالا اگر انیمیشن کودکانه زوتوپیا را ببینید با شخصیتی برخورد می‌کنید که نه از روی صدایش و نه از روی ظاهرش نمی‌توانید حدس بزنید جنسیت‌اش چیست. شخصیت بنجامین کلاهاسر چیتایی است که در نقش مسئول پذیرش اداره‌ی پلیس زوتوپیا کار می‌کند و طراحی چنین شخصیتی در دنیایی که به سمت تک‌جنسیتی پیش می‌رود بسیار هوشمندانه است.

حیوانات انسان‌نما! این که چیز جدیدی نیست!

بله! درست است که این کارتون کودکانه هم مثل خیلی از کارتون‌ها شخصیت‌های حیوانی دارد که مثل انسان‌ها لباس پوشیده‌اند،‌حرف می‌زنند و خانه و زندگی دارند اما بیایید جانب انصاف را رعایت کنیم و اعتبار بیشتری برایش قائل باشیم. انیمیشنی چندلایه با پرداخت‌های ظریف و دقیق و مفهومی که از قضا گرافیک جذاب و لحظات طنز فوق‌العاده‌ای نیز دارد، اصلا با دیگر کارتون‌های حیوانی قابل قیاس نیست.

چرا باید انیمیشن کودکانه زوتوپیا را ببینیم؟

تفاوت عمده‌ای که انیمیشن کودکانه زوتوپیا با دیگر کارتون‌ها دارد این است که در آن به مسائلی پرداخته شده که تا به حال کمتر در کارتون‌های دیگر شاهدشان بوده‌ایم، مثل مسائل بشردوستانه و تفاوت‌های نژادی. زوتوپیا به خوبی نشان داده است که افراد در یک جامعه می‌توانند فارغ از نژاد و تفاوت‌ها زندگی شاد و خوشحالی در کنار هم داشته باشند. همینطور نشان می‌دهد که چطور یک شهر باید برای انواع نژادها، جنسیت‌ها و افراد متفاوت با دیگران، مناسب‌سازی شده باشد. شاید پرداختن به این موضوع در این مطلب جایگاهی نداشته باشد اما حتی طراحی شهر زوتوپیا و مبلمان شهری‌اش به گونه‌ای که برای تمام اقشار مناسب باشد، نکته‌ی بسیار جذاب و قابل تاملی است.

انیمیشن کودکانه زوتوپیا در یک نگاه

نکات مثبت: کودکان در مورد گونه‌های مختلف جانوری و حیوانات اهلی و وحشی یاد می‌گیرند، همچنین می‌آموزند تا نگاهی سطحی به افراد نداشته باشند و آنها را از روی ظاهر قضاوت نکنند. در ادامه مفاهیمی چون تلاش برای رسیدن به رویا، تسلیم نشدن در برابر ظلم و عدم تبعیض نژادی را به کودکان می‌آموزد.

نکات منفی: تنها نکته‌ی منفی انیمیشن کودکانه زوتوپیا صحنه‌های خشونت و وحشی‌شدن حیوانات است که آن هم به واسطه‌ی گرافیک بسیار زیبای کارتون تلطیف شده و به سختی می‌توان لقب خشونت به آن داد.

و اما پدرها و مادرها…

کارتون کودکانه زوتوپیا نشان می‌دهد که باید به فرزندانتان اعتماد کنید و اجازه دهید تا دنیای خودشان را کشف کنند و آن را بر اساس علایق خودشان بسازند. از حاشیه‌ی امنشان بیرون بیایند و به دنبال کاری بروند که در آن خوب عمل می‌کنند.


پیشنهاد می‌کنیم نقد و بررسی انیمیشن آواز دریا را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *