معرفی انیمیشن

معرفی انیمیشن پارانورمن

پارانورمن

انیمیشن استاپ موشن سه بعدی ترسناک پارانورمن محصول کمپانی لایکا به کارگردانی سَم فِل و کریس باتلر در سال ۲۰۱۲ است. این انیمیشن جایزه‌های زیادی را از آن خود کرد و نامزد جشنواره‌های زیادی از جمله اسکار شد. پارانورمن در دسته‌ی فیلم‌های ترسناک و کمدی سیاه قرار می‌گیرد و لازم است پیش از هرچیز هشدار دهیم که این انیمیشن دارای مقادیر زیادی خشونت و وحشت است و اصلا برای کودکان زیر ۱۲ سال مناسب نیست. اگر فرزندتان بالای ۱۲ سال دارد اما فکر می‌کنید دیدن چنین انیمیشنی تاثیر مخربی روی او دارد، بهتر است تماشای آن را به تاخیر بیاندازید. شیدا علیپور، نویسنده سایت آی‌قصه به معرفی این انیمیشن پرداخته است.

پارانورمن

داستان پارانورمن از چه قرار است؟

انیمیشن ترسناک پارانورمن در مورد پسربچه‌ای به نام نورمن است که می‌تواند مرده‌ها را ببیند و با آنها حرف بزند. روح مادربزرگ مرده‌اش همیشه در خانه کنار اوست و هیچکس حتی اعضای خانواده‌اش باور ندارند که او واقعا مرده‌ها را می‌بیند. البته این توانایی برای نورمن ترسناک نیست و ارتباط خوبی با مرده‌ها دارد اما نگاه‌های سرزنش‌بار دیگران و پچ‌پچ‌های مردم شهر او را آزار می‌دهد. از طرف دیگر یک ولگرد بوگندو که خارج از شهر زندگی می‌کند، می‌داند نورمن واقعا چنین قدرتی دارد چون خودش هم این قدرت را داشته و حالا سعی می‌کند به نورمن بگوید باید از قدرتش برای درامان نگه داشتن شهر از دست هجوم مرده‌ها استفاده کند. نورمن باید قبل از غروب آفتاب، کتابی افسانه‌ای را بالای سر قبر جادوگر شهر بخواند تا طلسم باطل شود و مرده‌ها به شهر حمله نکنند. نورمن پیش از غروب آفتاب برای خواندن کتاب به قبرستان می‌رود اما…

دنیای مرده‌ها ترسناک‌تر است یا آدم‌ها؟

انیمیشن ترسناک پارانورمن تلاش کرده است تا مفاهیم خوبی را منتقل کند که در بین آنها ترسناک بودن دنیای آدم‌ها بیش از همه به چشم می‌آید. اینکه آدم‌ها قادر نیستند تفاوت‌ها را بپذیرند و وقتی از چیزی می‌ترسند حرف‌های بدی می‌زنند که به دیگران آسیب می‌رساند. بچه‌های مدرسه نورمن را اذیت می‌کنند و به او زور می‌گویند، در قسمتی از انیمیشن نورمن از دوستش که او هم به دلیل چاقی‌ در مدرسه مورد تمسخر قرار می‌گیرد می‌پرسد که، تو از این همه اذیت و آزار ناراحت نمی‌شوی؟ دوستش نیل جواب می‌دهد: «نه، چون بشر همین است. قوی‌‌تر‌ها برای بقای خود به ضعیف‌تر ‌ها زور می‌گویند». این جمله نشان‌ دهنده‌ی دنیای واقعی آدم‌ها و نظام سرمایه‌داری است. در بخشی از انیمیشن وقتی مرده‌ها به شهر می‌آیند، می‌بینیم که در اصل مرده‌ها هیچ کاری با آدم‌ها ندارند و این خودِ مردم شهر هستند که آشوب به پا می‌کنند و خرابی به بار می‌آورند.

تفاوت خوب است یا بد؟

اخیراً انیمیشن‌های زیادی در ارتباط با موضوع تفاوت‌ها ساخته شده و همگی بر این عقیده‌اند که تفاوت اصلا چیز بدی نیست. بشر قرن‌هاست که از تفاوت می‌ترسد و آدم‌های متفاوت را از خود طرد می‌کند، اما انیمیشن‌هایی از این دست که به موضوع تفاوت‌ها می‌پردازند به خوبی نشان می‌دهند که این تفاوت‌ها هستند که دنیا را نجات می‌دهند. شاید این تفکر کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد؛ اما با کمی تفکر درمی‌یابیم که این آدم‌های متفاوت هستند که همیشه راهی جدید پیدا می‌کنند و تغییرها به دست آنها رخ می‌دهد.

تنهایی نمی‌شود دنیا را نجات داد

اگرچه این نورمن است که باید شهرشان را نجات دهد اما در انیمیشن می‌بینیم که این کار را نمی‌تواند بدون کمک دوستان و خانواده‌اش انجام دهد. کسانی که تا آن روز نورمن را باور نداشتند حالا به کمک نورمن می‌آیند و این باور آن‌ها به نورمن کمک می‌کند که ماموریتش را به انجام برساند.


اگر علاقمند به بخش پیشنهاد انیمیشن سایت آی‌قصه هستید، به شما معرفی «رابین رابین» را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *