معرفی انیمیشن

معرفی انیمیشن پسربچه و هیولا

انیمیشن پسربچه و هیولا

پسربچه و هیولا یک فیلم سینمایی انیمیشنی در ژانر اکشن فانتزی به نویسندگی و کارگردانی مامورو هوسودا و محصول سال ۲۰۱۵ کشور ژاپن است. کوجی یاکوشو، آئویی میازاکی، شوتا سومه‌تانی، سوزو هیروسه، کازوهیرو یاماجی، کومیکو آسو، هارو کوروکی، ماساهیکو تسوگاوا، لیلی فرانکی و یو اوایزومی صداپیشگان فیلم هستند. پسربچه و هیولا در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۵ در ژاپن اکران شد. فیلم با واکنش‌های مثبتی از سوی منتقدان همراه بود و جایزهٔ پویانمایی سال را در سی و هفتمین جایزه آکادمی فیلم ژاپن دریافت کرد. به همین خاطر در این بخش از معرفی انیمیشن، شیدا علیپور، نویسنده قصه های صوتی کودکانه به این انیمیشن پرداخته است.

انیمیشن پسربچه و هیولا

اهمیت رابطه‌ی والد و فرزندی

هوسودا در آثار تولیدی خود همواره به خانواده و اهمیت آن اشاره کرده است. انیمه‌ی جنگ‌های تابستانه درباره لزوم تعلق داشتن به گروه‌ها و خانواده‌ها صحبت می کند. انیمه فرزندان گرگ به رابطه‌ی بین مادر و فرزندان و انیمه‌ی پسر و دیو که مورد بحث ما است به رابطه‌ی فرزندان و پدر خانواده اشاره می‌کند. هوسودا در این انیمه به مفهوم پدر و رابطه بین پسرها و پدران نگاهی عمیق می‌اندازد. رابطه‌ای که حتی اگر خونی هم نباشد؛ اما باز هم می‌تواند رابطه‌ای پدر وپ پسرگونه باشد.

عنصر خانه و خانواده و از همه مهمتر تعلق داشتن به جایی در این اثر نمود بسیاری دارد. شخصیت اصلی داستان ما یعنی رن فردی است که به خاطر زندگی سخت خود در دنیای انسان‌ها، از این دنیا و مردمانش متنفر شده است. او از والدینش به خصوص پدر خود متنفر است. چرا که او را رها کرده‌اند. تنفر او زمانی بیشتر می‌شود که حس می‌کند به خاطر ضعفش مورد بی توجهی قرار گرفته است.

این دید از بالا به پایین اطرافیانش نسبت به رن باعث می‌شود او به دنبال کسب قدرت برود و همین دلیلی می‌شود تا با کاراکتر کوماتتسو یا همان هیولای داستان، یک رابطه‌ی شاگرد و استادی برقرار کند، رابطه‌ای که بعدها جای خود را به رابطه‌ای پسر و پدری می‌دهد.

داستان پسربچه و هیولا از چه قرار است…

داستان این انیمه در جایی اتفاق می‌افتد که دیوها نیز مانند انسان‌ها در شهر بزرگی زندگی‌ می‌کنند و دنیایی مثل دنیای آدم‌ها برای خودشان دارند. در این میان، پسری بی‌سرپرست به‌ نام رِن به شکلی اتفاقی، از شهر توکیو وارد دنیای دیوها می‌شود و با یکی از آنها به‌نام  کوماتتسو که در آرزوی رسیدن به مقام استاد بزرگ هنرهای رزمی است، آشنا می‌شود.

کوماتتسو شخصی بداخلاق و خودخواه است که برای رسیدن به مقام استاد بزرگ هنرهای رزمی، باید یک شاگرد تربیت کند تا بتواند در نبرد بزرگ پیش‌رو با رقیبش مبارزه کند. او رِن را به‌عنوان شاگردش انتخاب می‌کند و او را به خانه‌ی خودش می‌برد. رِن که هنوز از دیدن شهر دیوها در شوک است، این عنوان را رد می‌کند و تمام تلاشش را می‌کند تا به دنیای خودش، شهر توکیو، بازگردد.

اما رِن خیلی زود با دیدن قدرت بدنی و آمادگی جسمانی بی‌نظیر کوماتتسو تصمیم می‌گیرد که مانند او قوی شود و می‌پذیرد که به‌عنوان شاگرد در کنار کوماتتسو زندگی کند. با این حال روش خشن کوماتتسو در آموزش و مبتدی بودن رِن باعث تردید هر دو در انتخابشان می‌شود. در اینجا رِن می‌آموزد برای رسیدن به هدفش باید جور دیگری تلاش کند و از حداقل امکاناتی که در دسترسش قرار دارد، درجهت رشد خودش استفاده کند.

در انیمه‌ی «پسر و دیو» شاهد داستانی هستیم که شاید در ابتدا ساده به‌نظر بیاید؛ اما رفته‌ رفته و با بهره‌گیری از عناصر فلسفی محتوایش به‌کلی تغییر کرده و به یک اثر بسیار تماشایی تبدیل می‌شود. اثری که از بحران وجودی، عشق، اعتماد، ضرورت دوستی و حتی نیمه‌ی تاریک آدم‌ها حرف می‌زد و به ما می‌آموزد که برای قرار گرفتن در مسیر درست زندگی، تنها شجاعت کافی نیست بلکه باید قدرت روبرو شدن با مشکلات و پذیرفتن ضعف‌هایمان را نیز داشته باشیم.

نکات مثبت انیمیشن

اولین نکته‌ی مثبت انیمیشن پسربچه و هیولا گرافیک مختص به انیمه‌های ژاپنی است که با گرافیک آثار کمپانی‌های آمریکایی بسیار متفاوت است و از طرفی حس خوبی را در بیننده ایجاد می‌کند. نکته‌ی مثبت دیگر آن، پرداختن به دنیای هیولاها نه با نگاهی مخوف و ترسناک، بلکه با نگاهی عادی و حتی طنزآمیز است و دنیای هیولاها را دقیقا مشابه دنیای انسان‌ها ترسیم کرده است. به نظر می‌رسد این نکته از ترس کودکان نسبت به هیولا و دنیای هیولاها کم می‌کند. البته این را هم در نظر داشته باشید که این انیمه مناسب کودکان ۱۱ سال به بالاست. نکته‌ی بعدی این که نشان می‌دهد شخصیت‌های داستان هر کدام نقص‌هایی دارند که در طول داستان و با کمک همدیگر به رفع آن‌ها می‌پردازند.

رِن کودکی خشمگین است که احساس ضعف و کاستی دارد، کوماتتسو هیولایی تنها، خودخواه و بداخلاق است که خشمش را نمی‌تواند کنترل کند. در انتها رن با حس قدرتی که دارد آن خشم نابود کننده را مهار می‌کند و کوماتتسوی خودخواه که تمام فکر و ذکرش استاد اعظم شدن بود، خودش را فدای شهر و رن می‌کند.

نکات منفی انیمیشن پسربچه و هیولا

ابتدای انیمه با فضایی غمگین و خشن شروع می‌شود. کودکی رها شده در تنهایی. مادری که مرده و پدری که خانواده را ترک کرده. کودک فراری و بی‌پناه. قطعا صحنه‌های خوشایندی برای کودکان نیست و از جذابیت انیمه کم می‌کند؛ اما در ادامه فضای طنز و پرهیجان داستان، نیمه‌ی اول آن را جبران می‌کند. نکته‌ی منفی دیگر، خشونت بالای این انیمه است که پایه و اساس داستانش بر مبارزه و جنگاوری بنا نهاده شده. در تمام طول انیمه شاهد درگیری و حرکات رزمی هستیم. شخصیت‌هایی که به یکدیگر رحم نمی‌کنند و برای کسب قدرت با هم می‌جنگند.

لزوم تماشای این انیمه

انیمیشن‌های زیادی در مورد رابطه‌ی مادر و فرزندی ساخته شده است. انیمیشن‌هایی که بچه‌ها همواره به دنبال مادرشان می‌گردند و حلقه‌ی گم شده‌ی داستان مادر است. اما این انیمه به اهمیت رابطه‌ی پدر و فرزندی می‌پردازد. اینکه کودکان چقدر به چتر حمایت پدر نیاز دارند، حس قدرتی که از پدر می‌گیرند برای رشدشان ضروری است و تقلید کودکان از پدر اجتناب ناپذیر است. پیشنهاد ما این است که کودکان بالای ۱۱ سال این انیمه را همراه با پدرشان تماشا کنند و پدرها بدانند که تا چه میزان به صورت غیرمستقیم  الگوی فرزندانشان هستند.


پیشنهاد می‌کنیم معرفی انیمیشن افسون را هم بخوانید. همچنین سری به بخش معرفی انیمیشن کودکانه در سایت کودک و نوجوان آی قصه بزنید و با بهترین انیمیشن‌های روز برای کودکان و نوجوانان آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *