خبرها

اپلیکیشن آی‌قصه برای نابینایان مناسب‌سازی شد

اپلکیشن آی‌قصه

دنیای کودکان آی‌قصه: شرکت دانش‌بنیان آی‌قصه با کمک گروهی از نابینایان و فعالان این حوزه، اپلیکیشن اندروید خود را برای نابینایان مناسب‌سازی کرد و دیگر این افراد هم امکان استفاده از این برنامه را دارند.

با مناسب‌سازی اپلکیشن اندروید آی‌قصه، کودکان نابینا یا خانواده‌های خود می‌توانند نسخه جدید اپلیکیشن آی‌قصه را نصب کرده و با استفاده از نرم‌‌افزارهای صفحه‌خوان، از قصه‌های این اپلیکیشن استفاده کنند.

امین نوبهار، مدیر اجرایی آی‌قصه در ابتدای برنامه درمورد هدف از ارائه نسخه مناسب‌سازی شده برای نابینایان در آی‌قصه گفت: «ما نظراتی از مخاطبان گرفتیم و متوجه شدیم که برخی از بچه‌ها را در داستان‌های خود فراموش کرده‌ایم. این موضوع سبب شد تا به فکر یک تغییر اساسی در آی‌قصه باشیم. حالا آی‌قصه تبدیل به یک پلتفرم شده است و دیگر تنها یک اپلیکیشن نیست و اگر تا امروز تنها قصه توسط تیم‌ آی قصه نوشته و برای آن تصویرسازی می‌شده، حالا ناشران و تصویرگران دیگر هم امکان انتشار کتاب خود در این برنامه را دارند.»

آنطور که نوبهار می‌گوید آی‌‌‌ قصه تاکنون از‌ طریق گوگل‌پلی و کافه‌بازار ۱۵۰ هزار نصب داشته و ۵۰۰ قصه در این برنامه منتشر شده است. همچنین ۱.۷ میلیون بار هم قصه‌های این اپلیکیشن در کست‌باکس شنیده شده و میزان شنیدن قصه‌ها در خود برنامه‌ی آی قصه به ۱۰ میلیون بار می‌رسد.

پوریا عالمی، هم‌بنیانگذار و سردبیر آی‌قصه هم در ادامه با بیان اینکه بعد از تولید حدود ۵۰۰ قصه برای کودکان متوجه نادیده گرفتن گروه‌ عمده‌ای از کودکانی شدیم، گفت: «این کودکان به دلیل محدودیت‌های مختلف نمی‌توانند از خدمات اپلیکیشن استفاده کنند. با پژوهش‌های فراوان در این حوزه و به دلیل مسئولیت‌های اجتماعی که به عهده داشتیم، تصمیم گرفتیم در اولین مرحله با ورود به دنیای قصه و دنیای کودکان در این زمینه تغییری ایجاد کنیم.»

او ادامه داد: «در تحقیقاتمان متوجه شدیم در رسانه،صدا و سیما، سینما و غیره بازنمایی افراد معلولیت اغلب کاملا غیرکارشناسانه و غیر منصفانه است و این رویکرد در جهان در حال تغییر است. دیگر افراد معلول تنها افرادی ترحم‌برانگیز یا دچار مجازات الهی نیستند. ما حالا به دنبال جایگزینی برای تغییر باورهای افراد هستیم و این اصلی‌ترین مسئولیت اجتماعی ماست.»

به گفته عالمی اگر در رسانه، فیلم، سریال، قصه و کتاب نقش افراد دارای معلولیت حذف شود، به تدریج شاهد حذف این افراد از سطح جامعه خواهیم بود، آنچنان که حالا هم این افراد به خاطر تبعیض‌ها و مشکلات به سختی در جامعه حضور پیدا می‌کنند. او همچنین بیان کرد: «اگر فرزندمان را از کودکی با این مسائل آشنا کنیم در آینده تمام جامعه از فرصت‌های بیشتری برخوردار می‌شوند. مانند اینکه یک معمار و یک مهندس از ابتدا به ساخت واحدی مناسب‌سازی شده برای معلولان فکر کند.»

رونمایی از اپلیکیشن آی‌قصه

در بخش دیگری از این مراسم، لاله زارعی که در این پروژه با تیم آی‌قصه همکاری کرد،گفت: «حدود ۶ ماه است با تیم آی‌‌قصه آشنا شده‌ام و سعی کرده‌ام در زمینه‌ی اضافه کردن ویژگی خاص این برنامه برای نابینایان کمک کنم.»

او ادامه داد: «نابینایان، حس شنوایی بسیاری قوی‌ای دارند و از این حس قوی برای گرفتن ارتباط استفاده می‌کنند. نابینایان برای استفاده از گوشی هوشمند اندرویدی خود از برنامه‌ای به نام اسکرین‌ریدر استفاده می‌کنند، این برنامه در‌ واقع به کاربران نابینا اجازه می‌دهد در گوشی خود پیمایش کنند و از اطلاعات داخل آن باخبر شوند.»

به گفته‌ زارعی همین قابلیت به کمک تیم برنامه‌نویسی و فنی آی‌‌قصه باعث شد تا بتوانند بعد از تست‌های مختلف روی اپلیکیشن، آی‌قصه را برای نابینایان نیز مناسب‌سازی کنند. زارعی همچنین در پایان ابراز امیدواری کرد تولید‌کنندگان اپلیکیشن‌های دیگر نیز به افراد نابینا فکر کنند و برنامه‌های خود را با آن‌ها تطبیق دهند. در این برنامه همچنین از لاله زارعی به دلیل همکاری با آی‌قصه برای مناسب‌سازی اپلکیشن برای نابینایان تقدیر شد.

در بخش پایانی این نشست، پنلی با حضور وحید رجبلو، مدیر عامل استارت‌آپ توانیتو، فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان و مدیر مسئول چلچراغ و ابوذر سمیعی،فعال حوزه افراد دارای معلولیت و مدرس دانشگاه در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی، برگزار شد. در این پنل درمورد جایگاه کودکان دارای نیازهای ویژه در ادبیات و سینما صحبت شد.

رجبلو با توجه به تجربه زیسته خود در زمینه معلولیت به موضوع نبودن شخصیت‌ها و عروسک‌های دارای معلولیت در قصه‌ها اشاره کرد و گفت: «نیازی به اغراق و ترحم نسبت به افراد معلول نیست، ما به عادی‌سازی حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و حضور آنها در قصه‌ها و فیلم‌ها احتیاج داریم. وقتی دیده شویم کمبودها و محدودیت‌های ما هم دیده می‌شود مانند هر محدودیت دیگری که برای هر انسانی وجود دارد.»

فریدون عموزاده خلیلی، نیز با بیان اینکه نیاز داریم تا رویکرد شخصیت‌سازی در داستان‌ها در جهان نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر کند، گفت: «دیگر وقت تغییر در داستان و فیلم‌نامه‌نویسی در این حوزه است. کمبود نگاهی واقع‌بینانه،انسانی و داستان‌های باورپذیر در این حوزه به شدت احساس می‌شود.»
در این نشست همچنین ابوذر سمیعی ژانرها و کاراکترهای مربوط به افراد دارای معلولیت را کلیشه‌ای و در چند دسته‌بندی همیشگی عنوان کرد و گفت: «این دسته‌بندی‌های شامل ژانر ترحم برانگیز، شر و شیطانی، تمسخرآلود، مجازات گناهان، نگاه اغراق آمیز است یا به طور کل این افراد در داستان‌ها حذف می‌شوند.»

او راهکار تغییر این رویکرد را داستان‌سازی‌ها با کمک گرفتن از افراد دارای معلولیت دانست و بیان کرد: «اگر قرار است داستان‌هایی برای افراد دارای معلولیت نوشته شود یا اگر قرار است در داستان‌‌ها افراد معلول نقشی داشته باشند باید این داستان‌ها را خود معلولان یا کسانی که در تعامل نزدیک با آنها هستند، بنویسند. باید نویسندگان از افراد دارای معلولیت مشاوره بگیرند و با انجمن‌های حوزه معلولان در ارتباط باشند. به این شکل شخصیت‌سازی در داستان‌ها شکلی واقعی به خود می‌گیرند.»

در ویدیوی زیر توضیح کوتاهی درمورد اپلکیشن آی‌قصه و قابلیت‌هایی که به آن اضافه شده است،می‌بینید:

بازتاب این خبر را در رسانه‌های زومیت، پیوست و روزنامه فناوران اطلاعات بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *