معرفی کتاب

معرفی کتاب خانه‌ی زیبای من

خانه زیبای من

کتاب خانه زیبای من نوشته لی واردلاو است و درباره کری است که مانند هر نوجوانی می‌خواهد زندگی را کشف کند و با دوستانش وقت بگذراند؛ اما طوفان از راه می‌رسد و خانه او را به خاکستر تبدیل می‌کند. کری با این اتفاق به هم می‌ریزد و نمی‌خواهد بپذیرد که خانه‌اش سوخته تا اینکه بالاخره به زندگی برمی‌گردد. لی وادرلاو متولد ۲۰ نوامبر ۱۹۵۵ از آمریکا است. این نویسنده بیشتر از ۳۰ کتاب دارد و خیلی خوش فکر و خوش قلم است. کتاب خانه زیبای من هم مناسب افراد ۱۳ سال به بالاست و سپیده بیگدلی، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی‌قصه در این گزارش به معرفی این کتاب پرداخته است.

نگاهی به کتاب خانه زیبای من:

کری در مسیر طوفان

کری زندگی ساده و آرامی دارد؛ مثل تمام نوجوان‌های دنیا، دلش می‌خواهد زندگی را کشف کند، با دوست‌هایش وقت بگذراند و اوقات خوشی در کنار خانواده‌اش داشته باشد. همه‌چیز خوب پیش می‌‌رود تا این‌که طوفان از راه می‌رسد؛ یک روز آتش به خانه‌ی زیبای خانواده‌ی کری می‌زند و آن را تبدیل به کوهی از خاکستر می‌کند. این اتفاق کری را به هم می‌ریزد، به دوستش حسودی می‌کند که خانه‌اش نسوخته و مدام در ناباوری سیر می‌کند. کری نمی‌خواهد بپذیرد خانه‌ي زیبایش سوخته، گربه‌اش را در آتش از دست داده و زندگی‌اش از این‌رو به آن‌رو شده، اما بالاخره باید به زندگی برگردد.

از نویسنده بدانیم:

لی واردلاو، نویسنده‌ای برای همه

لی واردلاو سال ۱۹۵۵ در آمریکا متولد شد. او نویسنده‌ای خوش‌فکر و خوش‌قلم است که آثار درخشانی در کارنامه دارد؛ لی نویسنده‌ای برای همه است و قصه‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان دارد. لی تنها هفت سال داشت که اولین کلمه‌هایش را نوشت، بعدها در نوزده سالگی تصمیم گرفت کتابی چاپ کند، اما هیچ ناشری او را جدی نگرفت. این نویسنده حالا بیشتر از سی کتاب دارد، کتاب‌هایش به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌اند و برایش جایزه‌های مختلفی به ارمغان آورده‌اند.

خانه‌ی زیبای من را بخوانیم چون:

نوجوانی، مرز بین کودکی و بزرگ‌سالی است؛ دوره‌ای که فرد کم‌کم از دنیای شیرین و بدون مرز کودکی فاصله می‌گیرد و با واقعیت‌های زندگی روبه‌رو می‌شود. این روبه‌رویی در مواقعی می‌تواند نوجوان را دچار سرخوردگی کند، چون هنوز طعم شیرین دنیای زیر زبانش است و می‌خواهد مثل همان دوران همه‌چیز را حل‌شدنی ببیند.

«خانه‌ي زیبای من» رمان جذابی است که به یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در دوران نوجوانی می‌پردازد: مهارت روبه‌رویی با بحران و حل مسئله. کریِ این داستان یک‌دفعه از یک زندگی آرام وارد یک بحران عجیب می‌شود و ما شاهد تلاش‌های او برای بازگشت به جریان عادی زندگی هستیم. نویسنده در این کتاب با مهارت بالا به درون افکار کری می‌رود و به نوجوانان راهکارهای مواجه شدن با موقعیت‌های سخت را آموزش می‌دهد. «لی وردلاو» که خود تجربه‌ی سوختن خانه‌شان در آتش را دارد، به‌خوبی می‌تواند ترس‌ها و نگرانی‌های کری را برای ما ترسیم کند و از تجربیات خودش برای ملموس‌ کردن داستان کمک بگیرد.

آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

کتاب «خانه‌ي زیبای من» اثری برای نوجوان‌های بالای سیزده سال است و می‌تواند برای بزرگ‌سالان، به‌خصوص آن‌ها که نوجوان دارد یا سروکارشان با نوجوان‌هاست، جذاب باشد.

برشی از کتاب را با هم بخوانیم:

«کری آرام گفت: «بابا، چرا نمی‌شه بریم خونه؟ توروخدا من رو ببر خونه. دکتر جانسون روی فرش کهنه، کنار کری زانو زد: «عزیزم، نمی‌تونم. مامانت از دیدن خونه می‌ترسه و دره‌ای هم که خیلی عاشقش بود، الان از بین رفته. من نمی‌تونم مجبورش کنم. این‌جا توی شهر احساس آرامش بیشتری می‌کنه.»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • «خانه‌ی زیبای من» یکی از مهم‌ترین کارهای واردلاو است که بر اساس تجربه‌ي او در نوجوانی بعد از جدایی پدر و مادر و سوختن خانه نوشته شده و جایزه‌های زیادی هم گرفته است.
  • واردلاو هم مادر است و هم معلم؛ او براساس همین تجربه‌ها دو کتاب محبوب «صدویک‌ راه برای ذله کردن پدر و مادرها» و «صدویک راه برای ذله کردن معلم‌ها» را نوشت.

حواستان به این نکات باشد!

توصیه می‌کنیم به رده‌ي سنی کتاب وفادار بمانید و آن را در اختیار کودکان پایین‌تر از سیزده سال قرار ندهید.

کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

یک شب فاصله/ جنیفر ای.نیلسن

خیالباف/ ایان مک یوون

سیزده دلیل برای این‌که/ جی. اشر


اگر به مطالعه پیشنهاد کتاب علاقه‌مند هستید، خواندن کتاب «تمساحی که از آب‌بازی خوشش نمی‌آمد» را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *