سخرانی تد برای والدین

اهمیت درخواستِ کمک را از کودکان بیاموزیم|تدتاک

کمک گرفتن

کمک کردن لذت بخش است و به ما احساس قدرت می دهد. احساسی که شاید کودکان هنوز چندان با آن آشنا نباشند و بخاطر همین هم هست که به راحتی درخواست کمک می‌کنند. برای کودکان اینکه در قسمت آسیب‌پذیر ماجرا باشی هیچ ایرادی ندارد. برعکس ما بزرگترها که فکر می‌کنیم همیشه باید قهرمان باشیم و خودمان را به آب و آتش می‌زنیم تا نه کمک بخواهیم و نه کم بیاوریم اما چنین چیزی ممکن نیست.

این یک طرف قضیه است، اینکه با کمک گرفتن حالمان خوب می‌شود و کمی نفس راحت می‌کشیم. اما ییون کیم سخنران این تدتاک فقط از نفس راحت حرف نمی‌زند. ییون کیم با گفتن دو خاطره، یکی در مورد زمانی که در مهد کودک مشغول کار بود و دیگری از سخت‌ترین و پرفشارترین دوران زندگی‌اش، به ما می‌گوید که باید لذت کمک کردن را به دیگران بچشیم، چگونه؟ با درخواست کمک. به همین دلیل در سایت کودک و نوجوان آی قصه تدتاکی در همین زمینه با زیرنویس فارسی منتشر کرده‌ایم. این تدتاک درباره کمک گرفتن و اهمیت درخواست کمک صحبت شده است.

کمک گرفتن

ییون کیم کیست؟

ییون کیم از جنس ماست. دختر کوچولویی که قهرمان بزرگ شده و لذت کمک کردن را با تمام وجود چشیده. لذت اینکه کودکان را در مهد کودک در آغوش بکشد و اشک‌هایشان را پاک کند و شنل ابر قهرمانی را به تن کند. اما ییون کیم برای ما در این تد از لذت قهرمان بودن نمی‌گوید، ما در این تد از سم می‌شنویم. پسرکی که علی رغم کم سن و سال بودنش قهرمان‌بودن را انتخاب کرده و دقیقا زمانی که فکر می‌کنیم سم یک ابر قهرمان است و گریه نمی‌کند، با پدیده عجیبی روبرو می‌شویم.

ییون کیم عاشق کارهای داوطلبانه و گسترش شرکت‌هایی است که خیرشان به همه می‌رسد، به زبان ساده‌تر، زندگی ییون کیم با کمک کردن معنا می‌یابد. اما همین کمک‌کننده بزرگ برایمان از زمانی می‌گوید که ناگهان تبدیل به دخترکی شده که فقط نیاز به یک آغوش داشته و همینجا بوده که تجربه‌اش با کودکان به کمکش آمده است.

این تد در مورد چیست؟

در مورد کمک خواستن. خیلی از ما فکر می‌کنیم بلدیم کمک بخواهیم اما در حقیقت ما هرگز این خصوصیت را در خودمان پرورش نداده‌ایم. چرا؟ چون این اسم کمک‌شوندگان نیست که ماندگار می‌شود بلکه اسم کمک‌کنندگان است و ما می‌خواهیم ماندگار شویم. در این تد، ییون کیم ما را به سفری کوتاه می‌برد و برای ما از زندگی‌اش می گوید و از پسرکی به اسم سم که به او می‌آموزد، هر چقدر هم قهرمان باشی وقتی سر زانویت زخم شده و بغض گلویت را گرفته ایرادی ندارد که بزنی زیر گریه. یادمان نرود در درون همه ما یک آدم کوچولو نشسته که گاهی از اینهمه قهرمان بازی خسته می‌شود. ما ابر قهرمان نیستیم، پس لازم است گاهی لب باز کنیم و قبل از اینکه دیر شود کمک بخواهیم. و از همه مهمتر، لذت قهرمان‌بودن را به دیگران ارزانی کنیم.


تدتاک «اهمیت درخواست کمک را از کودکان بیاموزیم» را با زیرنویس فارسی ببینید.


به شما پیشنهاد می‌کنیم تدتاک «سیستم آموزشی استعدادها را از بین می‌برد» را هم تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *