سخرانی تد برای والدین

شیر گران مادر|تدتاک

شیر مادر تدتاک با زیرنویس

به نظرتان شیر مادر رایگان است؟ اگر هزینه‌ای را که مادر از وقت و انرژی‌اش برای تولید شیر و شیردادن به نوزاد صرف می‌کند در نظر نگیریم، بله رایگان است! حقایقی درمورد شیر مادر وجود دارد که شاید ندانید و در این تدتاک کاتی هیند به آنها پرداخته است و شیدا علی‌پور نویسنده  سایت کودک و نوجوان آی قصه در ادامه به صورت مفصل به سخنران این تدتاک و موضوع شیر مادر می‌پردازد.

شیر مادر تدتاک با زیرنویس

سلامت جهان در گرو شیردادن

شیر مادر نه تنها جان نوزاد بلکه جهانی را نجات می‌دهد. بله شیر مادر ابعادی فراتر از تغذیه‌ی نوزاد دارد. شیر مادر فقط باعث رشد جسمانی نوزاد نمی‌شود بلکه رشد ذهنی و رفتاری نوزاد را نیز تضمین می‌کند و در شکل‌گیری عصب‌ها نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده است که ترکیب شیر مادر با بزاق دهان نوزاد ماده‌ای شیمیایی تولید می‌کند که سموم سالمونلا و استافیلوکوک را از بین می‌برد، انواع پاتوژن‌ها را برای ایمنی کودک تولید می‌کند و او را از انواع خطرها و بیماری‌ها محفوظ نگه می‌دارد.

از هر ۱۰ زن ۹ نفرشان صاحب حداقل یک فرزند می‌شوند و این یعنی سالانه ۱۳۰ میلیون نوزاد متولد می‌شوند که سلامتی آنها ضامن سلامتی جهان است. به گفته‌ی کاتی هیند سخنران این تدتاک، میلیون‌ها مقاله در مورد بارداری وجود دارد اما وقتی دنبال مقالاتی در مورد شیردهی می‌گردیم می‌بینیم که در مورد گوجه‌فرنگی و قهوه بیشتر از شیردهی مقاله داریم.

در مورد سخنران شیر مادر

کاتی هیند دکتری خود را در رشته‌ی مردم‌شناسی از دانشگاه UCLA  گرفت و پست‌دکتری را در رشته‌ی علوم اعصاب در مرکز تحقیقات ملی پستانداران کالیفرنیا به پایان رساند و سپس فعالیت خود را در بخش زیست‌شناسی تکاملی انسان در دانشگاه هاروارد آغاز کرد. هیند که اکنون دانشیار است، مدیر آزمایشگاه شیردهی مقایسه ای در مرکز تکامل و پزشکی، و دانشکده تکامل انسانی و تغییرات اجتماعی در دانشگاه ایالتی آریزونا است.

شیر دخترانه، شیر پسرانه

هیند تحقیقات زیادی روی شیر مادر انجام داده که به داده‌های جدیدی منجر شدند. یکی از حقایق مهمی که اخیرا به آن دست پیدا کرده‌اند این است که شیر‌ مادر برای نوزاد پسر و نوزاد دختر متفاوت است و اجزای زیستی مختلفی برای هر کدام دارد. دانستن این موضوع ما را به فکر در مورد شیرخشک‌های آماده وا می‌دارد که هیچ‌یک از این فاکتورها در آن وجود ندارد و چیزی به اسم شیرخشک پسرانه و شیرخشک دخترانه نداریم.

حمایت از شیردهی

اهمیت شیر دادن به نوزاد نباید موجب استرس و نگرانی مادرانی شود که به هر دلیلی قادر به شیر دادن به نوزاد خود نیستند. مادرانی که مجبورند مدت کوتاهی بعد از زایمان به محل کار خود برگردند و مرخصی با حقوق ندارند نیازمند توجه قانون‌گذارها و اصناف مشاغل هستند، یا برای مادرانی که به دلیل زایمان زودرس، بیماری‌ها و جراحی‌ها نمی‌توانند نوزاد خود را شیر دهند باید محصولی طراحی شود که نیاز آنها را برطرف کند. ناتوانی از شیر دادن به نوزاد نباید شکست مادران محسوب شود بلکه شکست کسانی است که حمایت‌های لازم را از مادران و شیردهی به عمل نمی‌آورند. به گفته‌ی کاتی هیند بیمارستان‌ها باید مجهز به متخصصینی باشند که تازه مادران را در عمل شیردهی یاری کنند زیرا اگرچه شیردهی به تاریخ بشریت قدمت دارد اما قرار نیست مادران از ابتدا در آن مهارت داشته باشند.

سخن آخر اینکه شیردادن بخشی از ارتقای سلامت جامعه است و همگی باید در جهت حمایت مادران برای شیردادن بکوشیم، نه به عنوان بُعد اصلی زن بودن بلکه به عنوان یکی از ابعاد فوق‌العاده‌ی زن بودن.


تدتاک «شیر مادر» را با زیرنویس فارسی ببینید.

پیشنهاد می‌کنیم تدتاک «کووید۱۹ و دردسرهای مدارس آنلاین» را هم تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *