معرفی کتاب

همه چیز درباره‌ی نبرد سنگ کاغذ قیچی!

کتاب داستان کودکانه سنگ کاغذ قیچی درباره شروع نبرد این قهرمان‌هاست.

فرقی ندارد کجای دنیا زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد یا حداقل یک بار سنگ کاغذ قیچی بازی کرده‌اید و یا اسمش را شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید نبرد این سه موجود (سنگ و کاغذ و قیچی) از کجا شروع شد؟ درو دیوالت ، نویسنده‌ی انگلیسی، در یک کتاب داستان کودکانه از آغاز این نبرد می‌گوید. معرفی این کتاب قصه کودکانه را به قلم سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه می‌خوانید.

کتاب داستان کودکانه سنگ کاغذ قیچی درباره شروع نبرد این قهرمان‌هاست.

نگاهی به کتاب سنگ کاغذ قیچی

سنگ و کاغذ و قیچی سه قهرمان شجاع، قوی و شکست‌ناپذیر هستند. آن‌ها هر کدام در گوشه‌ای از دنیا زندگی می‌کنند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند این سه قهرمان را شکست بدهد. خانه‌ی سنگ در یک سرزمین دور افتاده به اسم «پادشاهی حیاط پشتی» است؛ کاغذ هم در یک گوشه‌ای از دنیا روی یک میز زندگی می‌کند و یکی از باهوش‌ترین قهرمان‌هاست و اما قهرمان سوم، قیچیِ قوی و تند و تیز و بُرنده، در آشپزخانه‌ای در یک روستا سکونت دارد.

نبرد ابدی سه جنگجوی بزرگ

هر کدام از این قهرمان‌ها، بارها و بارها حریف‌های‌شان را شکست داده‌اند. نه زردآلو نه چسب‌نواری و نه گیره‌ی لباس، هیچ‌کدام از پس سه جنگجو برنمی‌آیند؛ هر سه دلشان می‌خواهد یک حریف قوی‌تر پیدا کنند.

تا این‌که در یک روز تاریخی، در یک گاراژ بزرگ، این قهرمان‌ها به هم می‌رسند و تصمیم می‌گیرند با هم نبرد کنند، ولی از جایی‌که هر سه شکست‌ناپذیرند نبردشان تا آخر دنیا ادامه پیدا می‌کند و به گوش بچه‌های نسل‌های بعد می‌رسد.


از نویسنده‌ی این کتاب داستان کودکانه بدانیم

درو دیوالت، خالق داستان های کودک هیجان‌انگیز

درو دیوالت، نویسنده و کارگردان انگلیسی خالق دنیایی سرشار از هیجان است. دیوالت سال ۱۹۷۰ در اوهایو به دنیا آمد؛ کوچکترین عضو خانواده‌ی هشت نفره‌ی دیوالت، در بین قصه‌ها قد کشید و قدم به بزرگسالی گذاشت.

کودکی درو، سرشار از داستان‌ها و اتفاق‌های هیجان‌انگیز بود؛ از فیلم‌های ترسناکی که با برادرانش می‌دید و کتاب‌ها و مجله‌های ترسناکی که با آن‌ها می‌خواند، تا مطالعه‌ی کتاب‌های تالکین و زندگی در یک خانه‌ی خالی از سکنه؛ تمام این خاطرات و تجربیات آجرهایی بودند که روی هم چیده شدند و دنیای پر از هیجان یک نویسنده‌ی خوش‌ذوق را ساختند، نویسنده‌ای که البته شهرتش جز کتاب‌های داستان کودک ، از نوشتن چند فیلمنامه و ساختن چند فیلم ترسناک هم تاثیر گرفته است.

داستانی نو از بازی کهنه‌ی سنگ کاغذ قیچی

سنگ کاغذ قیچی می‌تواند یکی از مشهورترین چهره‌های دنیای بازی‌ها لقب بگیرد؛ بازی‌ای که هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود و نسل به نسل جلو می‌رود. فرقی ندارد کجای دنیا زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد یا یک بار این بازی را تجربه کرده‌اید و یا حداقل اسمش را شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید نبرد سنگ و کاغذ و قیچی از کجا شروع شد؟ می‌دانید اصلاً چه شد که این سه موجود رودروی هم قرار گرفتند؟ دیوالت در این داستان کودک مصور بامزه، سری به تاریخچه‌ی یک بازی مشهور جهانی زده است، بازی‌ای که در عین ساده بودن بامزه است و می‌تواند کودکان را به یک رقابت سالم، شاد و هیجان‌انگیز تشویق کند.

دیوالت در این قصه کودکانه با همکاری لحنی طنز و تصویرسازی هنرمندانه‌ی آدم رکس، یک داستان پرکشش تعریف می‌کند، داستانی نو از یک بازی کهنه و جذاب.



بیشتر بخوانید: معرفی کتاب کافیه بپرسی



آی‌قصه این کتاب داستان کودکانه را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

شناسنامه‌ی کتاب سنگ کاغذ قیچی می‌گوید این داستان برای ۳ تا ۷ ساله‌های دنیا نوشته شده، با‌ این حال اگر از تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه می‌شنوید، از جایی‌که سنگ کاغذ قیچی بازی‌ای برای تمام سنین و تمام نسل‌هاست، در هر سنی می‌توانید از این داستان بامزه لذت ببرید.


برشی از این داستان کودک را با هم بخوانیم

«سال‌ها پیش، در سرزمینی دور و باستانی به اسم پادشاهی حیاط پشتی، جنگجویی زندگی می‌کرد به نام سنگ. سنگ قوی‌ترین موجود تمام سرزمین بود، اما چون هیچکس نمی‌توانست با او نبرد جانانه‌ای بکند، غصه می‌خورد…

درست در همین زمان توی قلمرو آشپزخانه، در روستای کوچکی به نام کشوی خرده‌‌ریزها، سومین جنگجوی بزرگ زندگی می‌کرد. همه صدایش می‌کردند قیچی. او تیزترین تیغه‌ی تمام سرزمین بود. تازه، هیچ‌کس هم نمی‌توانست شکستش بدهد. آن روز، اولین حریفش یک مرد دایره‌ای عجیب و چسبناک بود.»


از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب

  • کتاب داستان کودکانه سنگ کاغذ قیچی در به دست آوردنِ دل منتقدان و داوران مسابقه‌ها عملکرد درخشانی داشته است؛ با نگاهی به کارنامه‌ی این داستان کودک بامزه رد پای افتخاراتی مثل نامزد جایزه بهترین کتاب مصور گودریدز در سال ۲۰۱۹، نامزد جایزه کتاب کارولینای جنوبی در سال ۲۰۲۰، برنده جایزه کتاب کودکان Flicker Tale در سال ۲۰۱۷ و قرار گرفتن در لیست پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های نیویورک تایمز را می‌بینید.
  • زندگی‌نامه‌ی سنگ کاغذ قیچی به ایران هم رسیده است؛ شبنم حیدری‌پور در نشر پرتقال این داستان کودک را به دنیای زبان فارسی آورده است.

حواستان به این نکات باشد!

سنگ کاغذ قیچی قصه‌اش را فقط با کلمه‌ها نمی‌گوید، در واقع این قصه ترکیبی از داستان ریوالت و تصویرگری آدم رکس است، بنابراین تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن داستان صوتی آی‌قصه در این معرفی کتاب توصیه می‌کند روی تصویرها هم مکث کنید تا کودک بخش تصویری هیجان‌انگیز قصه را از دست ندهد.


کتاب قصه کودکانه به انتخاب آی‌قصه

شنل قرمزی، نوشته‌ی مونی لیم

من باحال هستم، نوشته‌ی جوری جان

خود شجاع تو، نوشته‌ی جکلین وودسون



اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه هر هفته یک کتاب داستان کودکانه به مخاطبین خود پیشنهاد می‌کند و معرفی کتاب این هفته را سیپیده بیگدلی نوشته بود. برای آشنایی با بهترین کتاب های کودک جهان به بخش «پیشنهاد کتاب» سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *