زندگینامه

ژاکلین وودسون چرا داستان کودک می‌نویسد؟

ژاکلین وودسون نویسنده داستان کودک و نوجوان و قصه کودکانه

ژاکلین وودسون که در ایران با نام جکلین وودسون هم شناخته می‌شود، نویسنده‌ی چندین کتاب داستان کودک و نوجوان است. او که این روزها محبوبیت زیادی کسب کرده است، متولد ۱۹۶۳ آمریکاست. تاکنون چند کتاب کودک از او در ایران ترجمه و چاپ شده است. اپلیکیشن قصه صوتی آی قصه در هفته‌های گذشته چند اثر وودسون را معرفی کرده‌ است. این بار سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی مجله کودک، از زندگی این نویسنده برایمان می‌گوید.

ژاکلین وودسون چندین داستان کودک و نوجوان نوشته است. کتاب کودک و نوجوان

ژاکلین وودسون و نوشتن نانوشته‌ها

ژاکلین آماندا وودسون، دوازدهم فوریه‌ی سال ۱۹۶۳، در اوهایوی کشور آمریکا چشم به دنیا باز کرد. تبارش به آفریقا برمی‌گشت و به گفته‌ی خودش بازمانده‌ی نسلی بود که اجازه‌ی خواندن و نوشتن نداشتند. نسلی که برده‌داری رویاهای آن‌ها را کشته بود و حالا بازماندگانش می‌خواستند به زندگی برگردند.

ژاکلین وودسون ، چند سال اول زندگی‌اش را در کالیفرنیای جنوبی زندگی کرد و بعد راهی بروکلین شد. کار در شرکتی در زمینه‌ی کتاب‌های کودک، شروعی برای یک چهره‌ی تازه در ادبیات کودک و نوجوان بود. چهره‌ای که حرف‌های جدیدی برای گفتن داشت، سراغ سوژه‌هایی می‌رفت که قبلاً کمتر وارد دنیای داستان کودک و نوجوان شده بودند. موضوعاتی مثل اعتیاد، تبعیض نژادی، مهاجرت و فوت والدین و… از این‌رو می‌توان وودسون را نویسنده‌ی نانوشته‌ها و دغدغه‌های تازه دانست.


در آغوش کلمه‌ها و قصه‌ها

خانواده‌ی ژاکلین، مذهبی بودند؛ کودکی او بیشتر از این‌که پای تلویزیون‌ها و فیلم‌ها سپری شود، بین صفحه‌های کتاب‌ها رد می‌شد و می‌گذشت. او و خواهرها و برادرهایش در آغوش کتاب‌ها قد می‌کشیدند و بزرگ می‌شدند.

ژاکلین وودسون جایی در یک گفت‌وگوی تدی گفته هرچه بیشتر می‌خواند، بیشتر در دنیای جمله‌ها غرق می‌شد و صداهای بیرون برایش کمرنگ‌تر می‌شدند. او برخلاف بقیه، آرام و سرصبر در کتاب‌ها سفر می‌کرد، انگشت‌هایش را زیر کلمه‌ها حرکت می‌داد و انگار می‌خواست تمام روح کتاب را ببلعد. عادتی که قانون‌های مدرسه هم نتوانست از سرش بیندازد، عادتی که همیشه با او ماند.

این نویسنده‌ی داستان کودک و نوجوان جایی گفته بود از همان کودکی می‌دانستم داستان‌ها باید آرام و باحوصله خوانده شوند، داستان‌هایی که نویسنده‌ای ماه‌ها و حتی سال‌ها برای خلقشان وقت گذاشته است.

از نگاه او، داستان‌ها سال‌ها قبل از اینترنت و حتی تلفن، پل‌های پیوند بین مردم بوده‌اند و او به‌عنوان خواننده‌ای که می‌خواست روزی نویسنده شود، به روح داستان احترام می‌گذاشت.



با نویسندگان کودک آشنا شوید: زندگینامه اریک کارل



داستان‌ کودک و نوجوان در دنیای امروز از نگاه وودسون

داستان کودک و نوجوان ژاکلین وودسون کتاب کودک و نوجوان

ژاکلین وودسون، شیفته‌ی داستان‌ها بود. از نگاه او، دنیا با سرعت رو به پرسروصدا شدن می‌رود؛ صداها اطرافمان را اشغال کرده‌اند و در این بین، داستان‌ها رو به فراموشی و مهجوری می‌روند. وودسون هنوز به عادت بچگی‌اش علاقه‌مند است، به انگشت گذاشتن زیر کلمات و مواجهه با داستان که ما را به جاهایی می‌برد که پیش از آن هرگز نرفته‌ایم.

همین علاقه‌ی او به حفظ دنیای داستان‌ها در سرعت سرسام‌آور زندگی، به نوشتن کتاب‌های مختلفی انجامیده است. کتاب‌هایی که می‌توانند لذت تجربه‌ی دنیاهای جدید و دور را به خوانندگانشان هدیه کنند. به‌گفته‌ی خود وودسون، او تمام وجودش را صرف کلمه‌به‌کلمه‌ی داستان‌هایش کرده است.

از نگاه وودسون، داستان‌ها می‌توانند آدم‌ها را از سرتاسر جهان به هم پیوند دهند و آیا این جذاب‌ترین رسالت یک داستان نیست؟ وودسون می‌گوید ما گاهی داستان می‌خوانیم تا آینده را بفهمیم، گاهی داستان می‌خوانیم تا با گذشته آشنا شویم، گاهی داستان می‌خوانیم تا در دنیای دیگری گم شویم و در آغوش کلمه‌ها سختی‌ها را به دست فراموشی بسپاریم و من می‌خوانم تا سفر کنم و به اجدادم احترام بگذارم که هرگز اجازه‌ی خواندن و نوشتن نداشتند. داستان‌ها برای او حمل‌کننده‌ی تاریخ، خنده‌ها و گریه‌ها هستند و به همین دلایل هم بالاخره خودش دست به نوشتن کتاب کودک و نوجوان زد.


داستان های کودک و نوجوان به قلم وودسون

وودسون، به بیشتر از ۳۰ کتاب جان داد و از این ۳۰ کتاب، ۱۲‌ کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته شده‌اند. او در آثارش به موضوعات متنوعی پرداخته که هر یک به‌نوعی از تجربه‌ی زیسته‌اش امانتی دارند؛ در «خود شجاع تو» به تفاوت‌ها می‌پردازد و می‌گوید انسان‌ها برای ویژگی‌های‌ ذاتی و ارثی‌شان به هیچ‌کس هیچ توضیحی بدهکار نیستند؛ در «زیر نور ماه شیشه‌ای» به یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران نوجوانی یعنی گشتن به دنبال شادی کاذب با مواد مخدر سری می‌زند، «تو تنها نیستی» به انواع مشکلات مثل تبعیض نژادی، مهاجرت، مرگ والدین و به زندان افتادن‌شان نگاهی می‌اندازد و «بروکلینی دیگر»، روایتی برای عبور از سختی‌هاست…

در تمام آثار وودسون، نشانه‌هایی از زندگی وجود دارد؛ او که خود بسیاری از این مشکلات را زندگی کرده است، سعی کرده در آثارش، در لابه‌لای داستان‌هایی خواندنی و روایت‌هایی جذاب از گوشه‌گوشه‌ی جهان بگوید: به هر حال ما باید زندگی کنیم!


آثار وودسون زیر باران جوایز

کتاب‌های وودسون برایش بارانی از جوایز ساختند؛ بارانی که قطراتش معتبرترین جایزه‌های دنیا مثل آسترید لیندگرن، هانس کریستین اندرسن، نیوبری، جایزه ادبی سوئد و… بودند. این باران نشان از موفقیت داستان‌های وودسون در سرتاسر جهان دارد.


چند داستان کودک و نوجوان از وودسون

خود شجاع تو

بروکلینی دیگر

تو تنها نیستی

زیر نور ماه شیشه‌ای

فرزندان معجزه



این مطلب نوشته‌ی سپیده بیگدلی است که به سفارش اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه تهیه شده است. مجله کودک، واحد پژوهشی و آموزشی آی‌قصه، بهترین‌های حوزه کتاب کودک و نوجوان را به شما معرفی خواهد کرد. این مطالب را می‌توانید در «پیشنهاد کتاب» دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *