معرفی کتاب

معرفی کتاب قصه کودک بیلی و آدم کوچولوها

کتاب قصه کودک آدم کوچولوها اثری از رولد دال بزرگ است

نام رولد دال را بارها در پست‌های آی قصه دیده‌اید. این هفته به مناسبت تولد این نویسنده‌ی بزرگ کودک و نوجوان، سپیده بیگدلی تصمیم گرفته است یکی دیگر از آثار او، یعنی کتاب قصه کودک آدم کوچولوها را معرفی کند. این کتاب برای رده سنی ۷ تا ۹ سال نوشته شده است. تیم پژوهشی و آموزشی آی قصه امیدوار است بعد از خواندن این معرفی کتاب به سراغ این اثر جذاب بروید و با کودکتان آن را بخوانید.

کتاب قصه کودک آدم کوچولوها اثر رولد دال و برای کودکان ۷ تا ۹ سال است

نگاهی به کتاب قصه کودک آدم کوچولوها

بیلی از پسر خوب بودن خسته شده!

بیلی حسابی از پسر خوبی بودن خسته شده، از این‌که همه‌ش کارهای خسته‌کننده انجام بدهد، از این‌که نباید پا توی جنگل بگذارد! جنگل برای بیلی یک معمای بزرگ است؛ مادر می‌گوید جنگل پر از هیولاست و بیلی نباید پا توی جنگل بگذارد. بیلی بالاخره تصمیم می‌گیرد معما را حل کند؛ شال و کلاه می‌کند و دور از چشم مادرش وارد جنگل می‌شود.

در جنگل اتفاق‌های عجیب و بامزه‌ای منتظر بیلی هستند؛ از هیولای آتش‌پران تا آدم‌کوچولوهای مهمان‌نواز! بیلی با آدم کوچولوها دوست می‌شود و هر چند وقت یک‌بار، سوار قو به دیدنشان می‌رود. آدم‌ کوچولوهایی که ممکن است روی تنه‌ی هر درختی در هر گوشه‌ای از دنیا وجود داشته باشند.


از نویسنده بدانیم

کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که رولد دال را نشناسد! سال ۱۹۱۶، وقتی رولد دال به دنیا آمد شاید کسی فکرش را نمی‌کرد آن کودک یک روز از خاطرات بیشتر کودکان جهان رد شود و برایشان قصه‌های بال‌دار بسازد؛ قصه‌هایی که بچه‌ها را سوار می‌کند و به دنیای بدون مرز خیال می‌برد، به جایی که اتفاق‌های شگفت‌انگیز منتظر خواننده هستند. اتفاق‌هایی که شاید پیش از این به فکر کسی خطور نکرده بودند! ذهن خلاق آقای نویسنده پر از اتفاق‌هایی‌ست که کودکان را هیجان‌زده می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با رولد دال مطلب «عاشق شکلاتی که نویسنده شد» را هم بخوانید.


رولد دال نویسنده‌ی کلمه‌ها و قصه‌های بال‌دار

تیم پژوهشی و آموزشی آی قصه تاکنون در چند پست معرفی کتاب آثار رولد دال را بررسی کرده است. این بار هم کتاب قصه کودک آدم‌ کوچولوها یکی دیگر از قصه‌های بال‌دار رولد دال را انتخاب کرده است؛ قصه‌ای که در ارتفاع زیادی پرواز می‌کند و بچه‌ها را به یک خیال دست‌نیافتنی می‌برد؛ یک سفر جذاب که کودکان در آن هم خوش می‌گذرانند و هم مهارت‌های حل‌مسئله یاد می‌گیرند و با طبیعت دوست می‌شوند. بیلی خواننده‌ها را با خودش به جنگل می‌برد، وسط درخت‌ها و در خانه‌ی آدم کوچولوها، یک جایی خارج از مرزهای دنیای واقعی.

کلمه‌های رولد دال دست‌به‌دست تصویرهای پاتریک بنسون داده‌اند تا یک دنیای همه‌چیز تمام از طبیعت، شگفتی و خلاقیت برای کودک بسازند؛ دنیایی که در هر قدم کشف تازه‌ای منتظر است، در مقابل مشکلات تسلیم نشود و حسابی دنبال راه‌حل بگردد.

کتاب قصه کودک آدم کوچولوها به سیاق تمام کارهای رولد دال پر از شادی، شگفتی و هیجان است و می‌خواهد به بچه‌ها یک حرف ساده بگوید: «زندگی را کشف کنید»؛ می‌خواهد بگوید پشت این دنیای ساده و گاهی خسته کننده‌ای که ما می‌شناسیم، یک دنیای دیگر هم وجود دارد که در آن هیچ‌چیزی غیرممکن نیست! دنیای خیال‌ها، دنیایی که هیچ بعید نیست یک جا منتظرمان باشد، گوشه‌ی جنگل یا حتی گوشه‌ی اتاقمان!


آی قصه مطالعه این رمان کودک را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

رولد دال کتاب قصه کودک آدم کوچولوها را برای بچه‌ها، خصوصاً ۷ تا ۹ ساله‌ها نوشته است، ولی داستان‌های او همیشه بزرگ‌ترها را هم طرفدار خود کرده‌اند و به سمت خود کشانده‌اند. آدم‌ کوچولوها تنها با بچه‌ها حرف نمی‌زند، به والدین هم کمک می‌کند از دنیای خیال غافل نشوند، چهره‌ی جذاب و خیال‌انگیز زندگی را ببینند و مانع ماجراجویی‌های کودکان نشوند. پس اگر ۷ تا ۹ ساله نیستید هیچ اشکالی ندارد، شما هم می‌توانید در ماجراجویی‌های بیلی سهیم شوید.


برشی از این رمان کودک را با هم بخوانیم

«مادر بیلی کوچولو، همیشه به او می‌گفت که چه کاری را اجازه دارد بکند و چه کاری را اجازه ندارد بکند. تمام کارهایی را که او اجازه داشت بکند، کارهای خسته کننده‌ای بودند، اما کارهایی که اجازه نداشت بکند، کارهای جالب و هیجان‌انگیزی بودند. یکی از کارهایی که هرگز و هرگز اجازه نداشت بکند و از همه‌ی کارها هیجان‌انگیزتر بود، این بود که نباید از در باغ بیرون می‌رفت و دنیای آن طرف باغ را می‌دید. عصر یکی از روزهای آفتابی تابستان، بیلی کوچولو توی اتاق نشیمن، روی صندلی زانو زده بود و از پشت پنجره، به دنیای عجیب آن طرف خیره نگاه می‌کرد. مادرش توی آشپزخانه داشت لباس اتو می‌‌کرد و با آن که در باز بود، نمی‌توانست بیلی را ببیند.»


از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب

  • پاتریک بنسون، تصویرگر رمان کودک آدم کوچولوها برای تصویرهایی که برای این کتاب ساخته بود، جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن، یکی از معتبرترین جایزه‌های ادبیات کودک را به خانه برد.

برای آشنایی با هانس کریستین اندرسن می‌توانید مطلب «جوجه اردک نویسنده» را بخوانید.

  • آدم کوچولوها هم مثل بیشتر داستان‌های رولد دال به شهرتی جهانی رسید؛ کلمه‌هایش به زبان‌های مختلفی تغییر چهره دادند و ترجمه شدند. پای این کتاب به ایران هم باز شد و به دست دو مترجم به زبان فارسی درآمد: حمید کریم‌خانی در نشر نظر و محبوبه نجف‌خانی در نشر افق این کتاب را به زبان فارسی آوردند.

رمان کودک پیشنهادی آی قصه برای شما

آرزوی بزرگ یک ابر کوچک، تام لیچتنهلد

آقای قد بلند و موش کوچک، مارا برگمن

اژدها هم سرما می‌خورد!، ربکا رون



اگر شما هم به دنبال بهترین‌های رمان کودک می‌گردید، لازم است به بخش «پیشنهاد کتاب» سری بزنید و معرفی کتاب های کودک را به قلم نویسندگان آی قصه بخوانید. همچنین می‌توانید با یکی دیگر از معروف‌ترین آثار رولد دال در مطلب «ماتیلدا، کتاب‌خوار کوچک» آشنا بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *