معرفی کتاب

معرفی کتاب وقتی اندوه به دیدارم می‌آید

وقتی اندوه به دیدارم می‌آید ایوا ایلند

کتاب وقتی اندوه به دیدارم می‌آید نوشته و تصویرگری ایوا ایلند است. کتاب وقتی اندوه به دیدارم می‌آید درمورد اندوه است. گاهی‌اوقات، وقتی اصلاً انتظارش را ندارید، مهمانی سرزده در خانه‌تان را می‌زند و به مهمانی می‌آید؛ مهمانی به نام اندوه. اندوه برای آمدن به مهمانی منتظر کارت دعوت نمی‌ماند و یک‌دفعه سروکله‌اش در خانه و قلب‌تان پیدا می‌شود. می‌دانید در این مواقع چه باید کنید؟ نویسنده این اثر ایوا ایلند نویسنده و تصویرگر هلندی است که در انگلستان زندگی می‌کند. ایوا همواره در خلال تعریف کردن داستان‌هایی بامزه، به بچه‌ها چیزهای مهمی آموزش می‌دهد، مواردی مانند احساسات اندوه و شادی. این کتاب مناسب کودکان ۳ تا ۷ است و سپیده بیگدلی، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی‌قصه در این گزارش نگاه جامعی به این کتاب داشته است.

وقتی اندوه به دیدارم می‌آید ایوا ایلند

نگاهی به کتاب:

پذیرایی از مهمانی به نام اندوه

گاهی‌اوقات، وقتی اصلاً انتظارش را ندارید، مهمانی سرزده در خانه‌تان را می‌زند و به مهمانی می‌آید؛ مهمانی به نام اندوه. اندوه برای آمدن به مهمانی منتظر کارت دعوت نمی‌ماند و یک‌دفعه سروکله‌اش در خانه و قلب‌تان پیدا می‌شود. خب، در این مواقع باید چه کار کرد؟ نادیده‌اش بگیریم، نه! به‌زور بیرونش کنیم؟ نه! با او گفت‌وگو کنیم؟ بله! ما باید اندوه را ببینیم، به حرف‌هایش گوش بدهیم و بدانیم از کجا آمده، چرا آمده و بعد هم راه رفتن را بهش نشان بدهیم. در این کتاب، اندوه سرزده سراغ یک کودک می‌آید؛ کم‌کم به او نزدیک می‌شود و حتی همراهش به گردش می‌رود.

از نویسنده بدانیم:

ایوا ایلند، خلاق و خیال‌پرداز و خوش‌قلم

ایوا ایلند، نویسنده‌ي هلندی داستان‌های کودک و نوجوان است؛ او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی تصویرگری است اما قصه‌گویی هم می‌کند و داستان‌هایش سراسر قصه‌های جذاب و تصویرهای زیبا هستند. ایوا سعی می‌کند در خلال تعریف کردن قصه‌های بامزه و با همکاری تصویرها، به بچه‌ها مفاهیم مهم و اصلی زندگی را آموزش بدهد.

وقتی اندوه به دیدارم می‌آید را بخوانیم چون:

هیچ‌ قرارداد و تضمینی وجود ندارد که ما و کودکمان همیشه میزبان شادی باشیم؛ اندوه هم یکی از احساسات انسانی است که مثل هر حس دیگری گاهی وجودش حتی لازم است.

در هر صورت همه‌ی ما یک وقت‌هایی میزبان اندوه می‌شویم و کودکان هم از این مسئله مستثنی نیستند، ولو به دلیل‌های متفاوت. پس چه بهتر که یاد بگیرند این احساس را به رسمیت بشناسند، نحوه‌ی مواجهه با آن را بدانند و از حضورش نترسند. آموزش این‌که چطور با غم‌ها و اندوه‌هایمان روبه‌رو شویم، بسیار مهم و حیاتی است و باعث می‌شود بچه‌ها مهارت حل‌مسئله را یاد بگیرند، قوی باشند و بتوانند در موقعیت‌های مختلف احساساتشان را مدیریت کنند. ایوا ایلند یک رفتارشناس است، بنابراین مطالعه‌ی راهکارهایش در مواجهه با احساس اندوه می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. کودک باید بداند که حضور اندوه طبیعی است و مهم‌تر از آن باید بداند هر روزی یک شروع تازه است و اندوه مهمان همیشگی نیست.

آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

آموزش راه‌های مواجهه با اندوه مسئله‌ای نیست که فقط برای کودکان ۳ تا ۷ ساله لازم باشد، حتی خود ما هم گاهی تسلیم این حس می‌شویم و بلد نیستیم چطور از آن پذیرایی کنیم و در مدت حضورش خونسردی‌مان را حفظ کنیم؛ پس آی‌قصه این کتاب را به همه توصیه می‌کند.

برشی از کتاب را با هم بخوانیم:

«گاهی اندوه بدون آن‌که چشم به راهش باشی، از راه می‌‌رسد. هر جا می‌روی به دنبالت می‌‌آید… آن‌‌قدر خودش را به تو نزدیک می‌کند که به زور می‌‌توانی نفس بکشی.»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • ایوا ایلند دانش‌آموخته‌ي ارشد تصویرگری کودکان، از دانشگاه هنر کمبریج است.  
  • کتاب وقتی اندوه به دیدارم می‌آید، در سرتاسر دنیا به دل خوانندگان مختلفی نشست و به بیست زبان ترجمه شد.
  • بوک‌لیست در مورد این کتاب نوشت: «این کتاب خوانندگان را به دیدن غم و اندوه با دیدگاه جدید دعوت می‌کند و استراتژی‌های بالقوه مقابله با آن‌ها را ارائه می‌دهد.»

حواستان به این نکات باشد!

یکی از مهم‌ترین نکته‌های آثار این نویسنده‌ي هلندی،‌ قدرت و مهارتش در تصویرگری است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم کتاب را در مقابل کودک بگذارید تا تصاویر را از دست ندهد.  

کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

آن‌جا که شادی آغاز می‌شود/ ایوا ایلند

غم/ بگونیا ایبارولا

من خجالتی‌ام/ کارن برایانت مول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *