معرفی کتاب

معرفی کتاب یک چیز دیگر

کتاب یک چیز دیگر از کاترین کیو در مورد پذیرش تفاوت ها

در روزگاری زندگی می‌‌کنیم که پذیرفتن تفاوت‌های ظاهری و شخصیتی و احترام به این تفاوت‌ها به یک دغدغه‌ی ارزشمند تبدیل شده است و برای تحقق این ارزش و جا افتادن آن در جامعه تلاش‌های زیادی انجام می‌شود. شاید یکی از بهترین تلاش‌ها، آموزش پذیرش تفاوت ها به کودکان باشد و یکی از بهترین راه‌ها برای این آموزش، کمک گرفتن از کتاب‌هایی در این زمینه است. به همین خاطر تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه کودک آی قصه این بار یک کتاب کودکانه با این موضوع انتخاب کرده است. در ادامه معرفی کتاب یک چیز دیگر نوشته‌ی کاترین کیو را به قلم سپیده بیگدلی می‌خوانید. سپیده پیش از این نیز چند کتاب داستان کودک خوب معرفی کرده بود، مانند:

چشمک؛ پسر تک چشم

کافیه بپرسی؛ گل‌های باغچه شبیه هم نیستند

کتاب یک چیز دیگر درباره پذیرش تفاوت ها از کاترین کیو

نگاهی به کتاب یک چیز دیگر

یک چیز دیگر شبیه هیچ‌کس نیست!

«یک چیز دیگر» شبیه بقیه‌ی حیوانات نیست! همین است که دوستی ندارد. معلوم است، آخر کی دلش می‌خواهد دوستی داشته باشد که شبیه هیچ‌کس نیست؟ یک چیز دیگر تمام تلاشش را می‌کند تا همان چیزی باشد که بقیه هستند، مثل آن‌ها لباس می‌پوشد، راه می‌رود و حرف می‌زند،‌ اما فایده‌ای ندارد که ندارد! یک شب «چیز دیگری» در خانه‌اش را می‌زند، موجودی که مثل خودش شبیه هیچکس نیست؛ یک چیز دیگر اول موجود عجیب را نمی‌پذیرد ولی بعد یاد سرگذشت خودش می‌افتد…

این مقدمه‌ی داستان کتاب یک چیز دیگر است.

از نویسنده بدانیم

کاترین کیو ؛ راوی صلح

کاترین کیو سال ۱۹۴۸ متولد شد؛ در انگلستان. بعدها قصه‌نویس کودکان شد و در قصه‌هایش برای آن‌ها از صلح گفت، از پذیرش تفاوت ها و از این‌که آدم‌ها هیچ‌جا هیچ امضا و تعهدی نداده‌اند که باید شبیه هم باشند، باید مثل هم فکر کنند، رنگ پوستشان شبیه باشد و مثل محصولات یک کارخانه بدون خطا و تفاوت وارد بازار شوند. کاترین برای گام‌های موثرش در زمینه‌ی ادبیات کودک جایزه‌ی بین‌المللی یونسکو را به خانه برد.

کتاب یک چیز دیگر که از مشهورترین آثار کاترین کیو است، کتابی در تحسین تفاوت است؛ در تحسین خود بودن و تسلیم کلیشه‌ها نشدن. این قصه کودک با روایت زندگی یک موجود عجیب و مواجهه‌ی جامعه با او، می‌خواهد به کودک بگوید نباید به دیگران به چشم آینه نگاه کند و اگر شبیه خودش نبودند، از آن‌ها فاصله بگیرد. این کتاب کودکانه با داستانی ساده، جذاب و تصویرگری‌های زیبا برای کودک یک مفهوم مهم را ترسیم می‌کند، مفهومی که شاید مستقیم حرف زدن از آن‌ برای کودکان چندان ساده نباشد.

آی‌قصه کتاب یک چیز دیگر را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

آی‌قصه خواندن این کتاب داستان کودک را به همه توصیه می‌کند؛ حتی اگر ۳ تا ۹ ساله نیستید، حتی اگر والد نیستید و حتی اگر معلم نیستید، می‌توانید در داستان ساده‌ی کتاب یک چیز دیگر بخشی از خودتان را پیدا کنید که روزی در برابر پذیرش تفاوت ها مردد بوده است.

برشی از کتاب را با هم بخوانیم

««یک چیز دیگر» آن قدر شگفت زده بود که نتوانست به لبخند او جواب بدهد. حتی پنجه‌اش را هم دراز کرده بود، نگرفت. گفت: «مثل من؟ تو مثل من نیستی. در واقع مثل هیچ‌یک از چیزهایی که من تا به حال دیده‌ام نیستی. متاسفم! چیزی که کاملاً روشن است این است که تو چیز دیگری از جنس من نیستی. بعد به سمت در رفت و آن را باز کرد و گفت: «شب به‌خیر» موجود پنجه‌اش را به آرامی پایین آورد. گفت: «آه» حالا غمگین‌تر و کوچک‌تر به نظر می‌آمد. «یک چیز دیگر» به یاد موضوعی افتاد، اما درست یادش نمی‌آمد.»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب یک چیز دیگر

  • کتاب یک چیز دیگر به دلیل جسارتش در حرف زدن از یک مسئله‌ی مهم، جایزه‌های مهمی را در کارنامه‌اش ثبت کرد؛ در سال ۱۹۹۷ جایزه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان یونسکو را برای گسترش پیام صلح دریافت کرد. جایزه‌ای که از سال  ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ هر دو سال یک بار به کتاب‌هایی که راوی صلح‌اند اهدا می‌شود.
  • کریس ریدل، تصویرگر این کتاب کودکانه که خوب می‌تواند خیال‌ها را تبدیل به تصویر کند، در این اثر در کنار نویسنده به القای مفهوم پذیرش تفاوت ها کمک کرده است.
  • «یک چیز دیگر» که بین کودکان سرتاسر جهان چهره‌ای مشهور است، با ترجمه‌ی نسرین وکیلی و در نشر مبتکران به ایران هم سفر کرد تا قصه‌اش را برای بچه‌های ایرانی هم تعریف کند.

حواستان به این نکات باشد!

وقت خواندن این کتاب داستان کودک حواستان باشد که حیف است تصویرگری‌های شگفت‌انگیز ریدل را از کودک دریغ کنید؛ پس بگذارید کلمه‌ها و تصویرها با هم و به آرامی قصه‌شان را بگویند و برای خواندن عجله نداشته باشید.

چند کتاب داستان کودک به پیشنهاد آی‌قصه برای شما:

خرگوش گوش داد، کوری دورفلد

بپر بپر زیر باران!، نوشته‌ی مو ویلمس

خود شجاع تو، ژاکلین وودسون


پیشنهاد می‌کنیم سری به بخش پیشنهاد کتاب در سایت قصه کودک آی قصه بزنید و بهترین کتاب های کودکانه جهان آشنا بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *