انیمیشنخبرهاشصت نشستشصت نشستکتابمجله کودک

چگونه کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه کنیم؟ (فیلم + معرفی کتاب کودکانه + معرفی فیلم و انیمیشن)

دنیای کودکان آی‌قصه: همزمان با برگزاری نشست تخصصی با عنوان «چگونه کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه کنیم؟» در آ‌ی‌قصه، شماره اول مجله داخلی این مجموعه منتشر می‌شود. در این شماره که در زمستان ۱۴۰۰، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد مطالبی شامل معرفی فیلم‌ها و کتاب‌های مختلف با موضوع «کودکان متفاوت» و «کودکان با نیازهای ویژه» را ملاحظه می‌کنید. همچنین گزارش‌ها و عکس‌های نشست برگزارشده به مرور در این صفحه بارگذاری می‌شود.


🔽 دانلود محتوای این صفحه به صورت PDF 🔽


سرمقاله: چرا آی قصه باید به مخاطبان کودک با نیازهای ویژه اهمیت بدهد؟

تلاش‌های کوچک برای آرزوهای بزرگ

ما امروز کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ وقتی از حقوق برابر صحبت می‌کنیم چه کسانی را با هم برابر می‌گیریم و چه کسانی بیرون از این دایره قرار می‌گیرند؟ آیا می‌توانیم بگوییم اولویتی بر برابری حقوق آدم‌ها نسبت به هم وجود دارد؟ آیا می‌توان گفت حقوق اولیه‌ی انسان همچون جان و نان و نام و آزادی ارجحیتی نسبت به حقوق افرادی دارد که مساله و دغدغه‌ی دیگری دارند؟

با نگاهی به روند تاریخ می‌بینیم که هر معلولیتی محدودیت می‌سازد و هر محدودیتی اقلیت می‌سازد و هر اقلیتی تبعیض ایجاد می‌کند. در جمعیت نزدیک به ۸ میلیاردی جهان حدود یک میلیارد نفر دارای معلولیت هستند و این بزرگترین اقلیت جهان محسوب می‌شود که نسبت به آن ممکن است تبعیض واقع شود. (البته این تبعیض فراگیر را باید بدون در نظر گرفتن تبعیض جنسیتی در جهان در نظر گرفت.)

با این اوصاف شهروند امروز نمی‌تواند چشم بر مسیر تاریخی که انسان را برابر انسان می‌داند ببندد. تعریف فرهنگ‌ها در طول تاریخ تغییر می‌کند و امروز چیزی که چند دهه گذشته عرف محسوب می‌شده ضد فرهنگ شناخته می‌شود. حتی این تغییرات بنیادین اجتماعی در روند «تاریخ لغت» نیز تاثیر می‌گذارد و ادبیات عامه و پس از آن دانشنامه‌های علمی نسبت به حرکت‌های مدنی کرنش می‌کنند و کلمات تحقیرآمیز را با کلمات احترام‌آمیز جابه‌جا می‌کنند.

آی قصه نیز همچون هر نهاد مستقل و کوچکی در جهان این باور را دارد که حقوق برابر یک پیش‌فرض کلی و خدشه‌ناپذیر است. با همین نگاه است که در طول چند ماه تلاش اپلیکیشن کودک و نوجوان آی قصه (نسخه‌ی اندروید) با کمک و همراهی همکاران و مخاطبان نابینا و تلاش گروه فنی و برنامه‌نویسی برای نابینایان و کم‌بینایان مناسب‌سازی می‌شود تا تنها یک قدم از لحاظ اجتماعی هر چند کوچک، اما از لحاظ فنی و اجرایی سخت، برای برابرخواهی بردارد.

همین‌جا باید این خبر خوش را هم اعلام کنیم که نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا که علاقه‌مند به تولید داستان و هر گونه محتوایی مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه باشند، می‌توانند آثار خود را در اختیار آی قصه قرار دهند تا آی قصه پس از بررسی، آن را منتشر نماید.

همزمان با رونمایی از این نسخه‌ی اپلیکیشن آی قصه بود که تصمیم گرفتیم در ادامه‌ی نشست‌های شصت‌نشست در آی قصه و مجله کودک، این موضوع را پیش بکشیم که چطور باید برای کودکان با نیازهای ویژه قصه تعریف کرد و چطور می‌توان قصه‌ی آنان را تعریف کرد.

این مجله‌ی اینترنتی اولین شماره از مجلاتی است که آی قصه در راستای مسوولیت اجتماعی خود تهیه و منتشر خواهد کرد، امیدوارم این مسیر با همراهی و همدلی مخاطبان و اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات و دوستان جامعه علمی و فعالان اجتماعی، ادامه‌دار و برقرار باشد.


یادداشت اول: همه‌ی کودکان به قصه نیاز دارند

نوشته‌ی رویا گرامی

قصه‌ها قدرتمندند.
قصه‌ها می‌توانند دنیا را زیباتر کنند.
قصه‌ها زندگی ما را نشان می‌دهند و ما با قصه‌ها، امیدها و آرزوهای خودمان و بچه‌هایمان را می‌سازیم و به آنها شکل می‌دهیم.
قصه‌ها نسل به نسل منتقل می‌شوند و فرهنگمان را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند.
اما گاهی اوقات، ما یادمان می‌‌رود که تمام قصه‌ها را تعریف کنیم. آن وقت، قصه آنهایی که تعدادشان کمتر و آنهایی که مشکلاتشان مشکلات همه ما نیست، فراموش می‌شود.
یادمان می‌رود که وقتی قصه‌ بعضی‌ها را نمی‌گوییم، موضوع فقط این نیست که یک قصه کمتر تعریف کرده‌ایم؛ بلکه موضوع این است که نگفتن این قصه‌ها کلی حرف دارد. سکوت ما می‌گوید که تو مهم نیستی، تو دغدغه ما نیستی، اصلا تو برابر با ما نیستی که گفتن داستان‌های تو همان قدر مهم باشد که گفتن داستان دیگران مهم است. سکوت ما می‌گوید که تو جزو ما نیستی.
وقتی صدای عده‌ای‌ در قصه‌ها نیست یا صدایشان با نگاهی اشتباه بیان شده و یا صدایشان آنقدر مهم نیست که به آن بال و پر بدهیم، نه تنها برای آرزوهای یک سری بچه سقف گذاشته‌ایم بلکه به نگاه همه بچه‌ها جهت داده‌ایم.

سکوت ما به کودکانمان یاد می‌دهد، چه کسی مهم است و چه کسی مهم نیست. سکوت ما به آنها یاد می‌دهد که چه چیزهایی برایشان مهم باشد و چه چیزهایی برایشان مهم نباشد. به چه چیزی فکر نکنند و سوال نپرسند. ما به این شیوه، سقف دغدغه‌ها، مطالبه گری‌ها وحتی معنای برابری را برای کودکانمان کوچک و کوچک‌تر کرده‌ایم.
ما قصه می‌گوییم و باور داریم که قصه گفتن مهم است، چون بچه‌ها مهم‌اند، چون نسل بعد و تربیت‌شان مهم است، چون همه ما مهم هستیم.
قصه مهم است، چون زندگی جمعی ما مهم است، چون آموزش و‌ فرهنگ‌سازی مهم است.
قصه‌ مهم است، چون ضعیف و قوی، بزرگ و کوچک، کوتاه و بلند، هر جور که هستیم وفکر می‌کنیم، همه مهم‌اند.
این دنیا مال همه ما است و همه ما جزئی از این قصه‌ها هستیم.
از همین روست که آی‌قصه برآن شده تا به شخصیت‌های داستانی خود رنگ و بویی تازه دهد و تنوع ظاهری و فیزیکی بیشتری را برای شخصیت‌های خود در نظر بگیرد؛ ولی از آنجا که برای ما خیلی مهم بوده است که برای انجام این‌کار از کلیشه‌ها فاصله بگیریم و به نحوی صحیح قدم در این راه بگذاریم، تصمیم گرفتیم تا در اولین قدم با برگزاری شصت نشست، از همکاری و همفکری متخصصین و فعالین این حوزه بهره بگیریم.
امید است که کمک شما افراد دغدغه‌مند، ما را در احیای حقوق افراد دارای معلولیت، یاری کند.


یادداشت: یک کودک آسپرگر از نگاه مادرش

یادداشتی که می‌خوانید تجربه‌ی زیسته‌ی مادری است که متوجه می‌شود کودک او نیازهای ویژه‌ای دارد. رحمتی که خود روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌ای است در این روایت وضعیت کودکان آسپرگر را به صورت کلی تشریح می‌کند. آسپرگر یک نوع اختلال رشد عصبی است که با مشکلات قابل توجه در ارتباط بین فردی و ارتباط غیرکلامی مشخص می‌شود، که معمولاً به همراه علایق و رفتارهای وسواسی و تکراری است. 

متن کامل یادداشت را این‌جا بخوانید


گزارش: چطور کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه کنیم؟

عصر روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، نشست تخصصی «چطور کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه کنیم؟» در محل شرکت دنیای کودکان آی‌قصه برگزار شد. در این نشست که با حضور  وحید رجبلو، مدیر عامل استارت‌آپ توانیتو، فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان و مدیر مسئول چلچراغ و ابوذر سمیعی، فعال حوزه افراد دارای معلولیت و مدرس دانشگاه در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی، برگزار شد، مهمانان درباره‌ی جایگاه کودکان دارای نیازهای ویژه در ادبیات و سینما به گفتگو پرداختند.

متن کامل خبر + عکس‌ها را این‌جا ببینید

همچنین در این نشست از نسخه مناسب‌سازی‌شده‌ی اپلیکیشن اندروید آی‌قصه برای نابینایان رونمایی شد. با مناسب‌سازی اپلکیشن اندروید آی‌قصه، کودکان نابینا یا خانواده‌های خود می‌توانند نسخه جدید اپلیکیشن آی‌قصه را نصب کرده و با استفاده از نرم‌‌افزارهای صفحه‌خوان، از قصه‌های این اپلیکیشن استفاده کنند.

متن کامل خبر + عکس‌ها را این‌جا ببینید


آشنایی با مهمان‌های شصت‌نشست هشتم

در هشمین نوبت شصت‌نشست با موضوع «چطور کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه کنیم؟»، چهار مهمان حضور دارند که درباره‌ی این موضوع با یکدیگر گفتگو می‌کنند. گردانندگی این پنل‌ها برعهده رویا گرامی، روان‌شناس، است و قرار است در این سلسله گفتگو تلاش شود، ویژگی‌های شخصیت‌هایی متفاوت با نیازهای ویژه که می‌توانند جایگاهی در داستان‌های کودک، انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی داشته باشند، بررسی شوند.

ابوذر سمیعی

  • دانش آموخته سیاست‌گذاری فرهنگی
  • مدرس دانشگاه- كارشناس سازمان بهزیستی- فعال حوزه افراد دارای معلولیت
  • همكار پژوهشی در گروه مطالعات معلولیت دانشگاه ایالتی نیویورك
  • مولف کتاب «فرهنگ تعامل با دانش آموزان دارای معلولیت»

وحید رجبلو

  • کارآفرین و بنیان گذار استارت آپ توانیتو
  • (پل ارتباطی میان توان‌جویان و خدمات‌رسانان)
  • منتخب کمیته غیرانتفاعی بین‌المللی جوانان جهان در سال ۹۹ به عنوان یکی از ۱۰ چهره تاثیرگذار در دنیا
  • برگزارکننده دو مسابقه نویسندگی «ایران ۱۵۰۰» و «خاطره‌نویسی معلولان و خانواده‌های آنان»

فریدون عموزاده خلیلی

  • نویسنده‌ نوجوانان، پژوهشگر و روزنامه‌نگار
  • مدیر مسئول هفته‌نامه چلچراغ
  • بعضی از آثار:
    • قلمرو ادبیات کودک
    • فرهنگ توصیفی شخصیت‌های داستانی نوجوان
    • زرد مشکی
    • اژدهای بدجنسی که چشم‌هایش آستیگمات بود (نبود!)


فیلم کامل نشست «چگونه کودکان با نیازهای ویژه را وارد ادبیات کنیم.»



فِرِکی، ترانه‌ای درباره‌ی یک کودک متفاوت

فرکی شعری‌ست از شاعری هلندی به نام ویلیم ویلمینکwillem wilmink . او در سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۳ می‌زیسته و به خاطر ترانه‌های زیادی که برای برنامه‌های کودکانه نوشته، شناخته می‌شود. این شعر درباره‌ی تلاش کودکان برای هم‌بازی شدن با دوستشان فرکی است که پسری دیرآموز است.

ترانه فرکی را آقای مودب میرعلایی به فارسی برگردانده است. ایشان در سال ۱۳۴۶ متولد شده و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرده است. میرعلایی تحصیلات خود را در رشته‌ فرهنگ و زبان‌های باستانی ادامه داده و مدتی را در کشور هلند به تحصیل در حوزه تعلیم و تربیت گذرانده است. در حال حاضر نیز، ایشان به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت می‌کند.


نیازهای ویژه در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها

در ادامه، به معرفی چند فیلم پرداخته‌ایم. فیلم‌هایی که در آنها داستان زندگی، چالش‌ها و ماجراجویی‌های شخصیت‌های مختلفی با نیازهای ویژه نمایش داده شده است. بسیاری از این فیلم‌ها دقیق و برخی از آنها نادرست هستند. لازم به ذکر است که گنجاندن آنها در این فهرست به منظور تحریک بحث است و به هیچ وجه نباید به عنوان تأیید صحت یا مناسب بودن آنها تلقی شود.

شیوه‌های که افراد و گروه‌ها در رسانه‌های عمومی به تصویر کشیده می‌شوند، می‌تواند تأثیر عمیقی بر نحوه نگرش جامعه به آنها داشته باشد. فهرست زیر، مجموعه ای از فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی است که در آنها افراد دارای معلولیت به تصویر کشیده شده‌اند. در برخی از انیمیشن‌های کودکان، این تصویر یک شخص نیست، بلکه یک حیوان است (مانند نمو). بسیاری از این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها دقیق و بسیاری نادرست هستند. لازم به ذکر است که گنجاندن آنها در این فهرست به منظور تحریک بحث است و به هیچ وجه نباید به عنوان تأیید صحت یا مناسب بودن آنها تلقی شود.

فیلم‌های بزرگسال با موضوع نیازهای ویژه افراد

اعجوبه

Wonder

خلاصه فیلم:
آگی پولمن که با دیگر کودکان همسن و سال خود تفاوت‌های ظاهری دارد، برای اولین بار به مدرسه می‌رود و حضور در اجتماع را تجربه می‌کند. او به طور باورنکردنی‌ای به یک قهرمان تبدیل می‌شود. همان‌طور که خانواده او، همکلاسی‌های جدیدش و جامعه برای کشف شفقت و پذیرش خود تلاش می‌کنند، سفر خارق العاده آگی آن‌ها را متحد می‌کند و ثابت می‌کند که تفاوت ظاهری دلیلی برای تمایزنیست.

نظریه همه‌چیز

The Theory of Everything

خلاصه فیلم:
در سال ۱۹۶۰، دانشجوی دانشگاه کمبریج و فیزیکدان آینده، استیون‌هاوکینگ عاشق همکار خود جین وایلد می‌شود. ‌هاوکینگ در ۲۱ سالگی متوجه می‌شود که به بیماری ال‌ام اس مبتلا است. با این وجود، هاوکینگ– به همراه جین- مطالعات جدیدی را درباره زمان آغاز می‌کنند. او مطالعات بلند مدت خود را در شرایطی آغاز می‌کند که به گفته پزشکش، زمان زیادی نداشته است. استیون و جین برخلاف شانس و شرایطی که داشتند مسیر جدیدی را در زمینه‌های پزشکی و علم می‌گشایند.

پای چپ من

My Left Foot

خلاصه فیلم:
هیچ کس از کریستی براون، پسری مبتلا به فلج مغزی که در یک خانواده کارگر ایرلندی متولد شده است، انتظار زیادی ندارد. اما او با وجود اینکه از دو دست و دو پا فلج است، توانایی خارق العاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. کریستی، در سن ۵ سالگی کنترل پای چپ خود را با استفاده از گچ برای خط زدن کلمه‌ای روی زمین نشان می‌دهد. او با اراده و پشتکار خود و با کمک‌های مادرش، بر ناتوانی خود غلبه کرده و نقاش، شاعر و نویسنده می‌شود.

ذهن زیبا

A Beautiful Mind

خلاصه فیلم:
یک درام انسانی با الهام از وقایع زندگی جان فوربس نش جونیور و تا حدی بر اساس بیوگرافی «یک ذهن زیبا» نوشته سیلویا ناسار. جان فوربس نش جونیور از اوج بدنامی تا اعماق تباهی، همه چیز را تجربه کرد. او که یک نابغه ریاضی بود، در اوایل کار خود، به کشف شگفت انگیزی دست یافت و در آستانه شهرت بین المللی قرار گرفت. اما نش خوش تیپ و متکبر، خیلی زود خود را در آغاز ماجرایی دردناک و دلخراش دید.

کُدا

Coda

خلاصه فیلم:
روبی تنها عضو شنوای یک خانواده ناشنوا از گلاستر ، ماساچوست است. او در ۱۷ سالگی، صبح‌ها قبل از مدرسه کار می‌کند تا به والدین و برادرش کمک کند که تجارت ماهیگیری خود را ادامه دهند. اما با پیوستن به کلوپ ناشنوایان دبیرستانش، متوجه می‌شود که هم به شریکش و هم به اشتیاق نهفته‌اش برای آواز خواندن علاقه دارد.

سخنرانی پادشاه

The King’s Speech

خلاصه فیلم:
شاهزاده آلبرت انگلستان (کالین فرث) باید به عنوان پادشاه جورج ششم بر تخت سلطنت بنشیند، اما او یک نقص گفتاری دارد. الیزابت (هلنا بونهام کارتر) با دانستن اینکه کشور به همسرش نیاز دارد تا بتواند به طور موثر ارتباط برقرار کند، لیونل لوگ (جفری راش)، بازیگر استرالیایی و گفتار درمانگر را استخدام می‌کند تا به او کمک کند تا بر لکنت خود غلبه کند. دوستی خارق‌العاده‌ای بین این دو مرد شکل می‌گیرد، زیرا لوگ از ابزارهای غیرمتعارف استفاده می‌کند تا به پادشاه بیاموزد که چگونه با اعتماد به نفس صحبت کند.

داستان ماریا

Maria’s Story

خلاصه فیلم:
این داستان بر اساس داستان حقیقی از زندگی دختری به نام ماریا ساخته شده است که در قرن نوزدهم میلادی در فرانسه متولد شده و ناشنوا و نابیناست. او که نمی‌تواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند با کمک خواهرش مارگارت و علی‌رغم نگاه تردید آمیز مادرش موفق می‌شود تا از تاریکی بیرون بیاید و به آن کسی تبدیل بشود که پتانسیلش را داشته است.

فیلم‌های نوجوان با موضوع نیازهای ویژه افراد

۳۷ ثانیه

۳۷Seconds

خلاصه فیلم:

یوما یک زن جوان ژاپنی است که از فلج مغزی و حرکتی رنج می‌برد. او که بین تعهداتش در قبال خانواده‌ و آرزویش برای تبدیل شدن به یک هنرمند مانگا قرار دارد، تلاش می‌کند تا زندگی مستقلی داشته باشد.

جاودانگان

Eternals

خلاصه فیلم:

جاودانگان، نژادی از موجودات جاودانه با قدرت‌های مافوق بشری هستند که هزاران سال است مخفیانه بر روی زمین زندگی می‌کنند. آنها دوباره با یکدیگر متحد می‌شوند تا با Deviants شرور مبارزه کنند.

شزم

Shazam

خلاصه فیلم:

همه ما یک ابرقهرمان در درون خود داریم و فقط کمی جادو لازم است تا آن را به نمایش بگذاریم. در مورد بیلی باتسون ۱۴ ساله نیز می‌توان گفت که او توسط یک جادوگر قدیمی به نام شزم، به عنوان یک ابرقهرمان انتخاب می‌شود. او می‌تواند با گفتن نام جادوگر، به یک ابرقهرمان بزرگسال تبدیل شود.

فیلم‌های نوجوان با موضوع نیازهای ویژه افراد

در جستجوی دوری

Finding Dorry

خلاصه فیلم:
دوری یک ماهی قرمز چشم درشت است که هر ۱۰ ثانیه یا بیشتر دچار از دست دادن حافظه می‌شود. تنها چیزی که او می‌تواند به خاطر بسپارد این است که در کودکی به نوعی از والدینش جدا شده است. دوری با کمک دوستانش نمو و مارلین وارد ماجراجویی حماسی می‌شود تا آنها را پیدا کند. این سفر، او را به موسسه زندگی دریایی می‌آورد. هنرستانی که گونه‌های مختلف اقیانوس را در خود جای داده است. دوری اکنون می‌داند که زندگی در کنار خانواده‌اش تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که بتواند مادر و پدرش را از اسارت نجات دهد.

در جستجوی نمو

Finding Nemo

خلاصه فیلم:
مارلین ، یک دلقک ماهی است؛ او از پسرش، نمو، که باله‌ای کوتاه شده دارد، بیش از حد حمایت می‌کند. وقتی نمو خیلی نزدیک به سطح شنا می‌کند تا خودش را ثابت کند، توسط یک غواص گرفتار می‌شود و مارلین وحشت‌زده باید برای یافتن او حرکت کند. یک ماهی دیگر به نام دوری – که حافظه بسیار کوتاهی دارد – به مارلین می‌پیوندد و برخورد با کوسه‌ها، عروس دریایی و تعدادی از خطرات اقیانوسی را پیچیده می‌کند. در همین حال، نمو نقشه فرار خود را از مخزن ماهی دندانپزشکی می‌کشد.

سسمی استریت

Sesame Street

خلاصه فیلم:
Sesame Street از زمانی که در سال ۱۹۶۹ شروع به کار کرد، همیشه در به تصویر کشیدن شخصیت‌های مختلف، از جمله چندین فرد دارای معلولیت، پیشرو بود. در سال ۱۹۸۲، Sesame Street یک هیولای نابینا به نام ارسطو را معرفی کرد که می‌توانست خط بریل را بخواند. در سال ۱۹۹۳، یکی از بازیگران انسانی به نام تارا از ویلچر استفاده کرد. در سال ۲۰۰۴، بخش‌هایی از انیمیشن دیگری به نام تراکشن جکسون نشان ‌داد که یکی از کاراکترهای او نیز روی ویلچر نشسته بود.

آتشنشان سم

Fireman Sam

خلاصه فیلم:
آتشنشان سم و همکاران قابل اعتمادش، همیشه با مهارت به همهٔ موارد اورژانسی از اتفاقی که در ساحل رخ داده تا فاجعه‌ای که در هنگام کباب درست کردن رخ داده، رسیدگی می‌کنند. هانا یکی از شخصیت‌های این مجموعه داستانی است که از ویلچیر استفاده می‌کند.

گلدی و خرس

Goldie and Bear

خلاصه فیلم:
همه با داستان گادیلاک و سه خرس آشنا هستند. ولی هیچ کس نمی‌داند که در ادامه این داستان و بعد از اینکه گلدیلاک غذا و تخت‌خوابی را که مناسب بود پیدا کرد، چه شد؟ این سریال انیمیشنی، وقایعی را روایت می‌کند که مربوط به بعد از دوست شدن گلدی و توله خرس است. البته شخصیت‌های مختلفی از جمله همسایه‌های خانه جنگلی خرس‌ها و مادر گلدی هم که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کند به قصه اضافه شده‌اند.

آی‌قصه

آواتار؛ آخرین بادافزار

Avatar; The Last Airbender

خلاصه فیلم:
در فضای این داستان، چهار قبیله وجود دارد قبایل آب، خاک ، آتش و باد. افراد هرکدام از این قبایل می‌توانند عنصر قبیله خود را کنترل کنند. البته فردی به نام آواتار می‌تواند هر چهار عنصر را کنترل کند ولی از آنجا که آخرین باد افزار برای هزار سال ناپدید شده بود، جنگی سخت میان این قبایل در گرفت و ملت آتش با توسل به ظلم، فرمانروایی همه قبایل را در دست گرفتند. بعد از پیدا شدن تصادفی آواتار، گروهی از افراد که یکی از آنان نابیناست، با هم متحد می‌شوند تا بر علیه ظلم آتش‌افزار‌ها قیام کنند.


چندکتاب برای مطالعه بزرگسالان

زندگی ضروری

نوشته سعید ضروری

این کتاب، داستان زندگی سعید ضروری است که از کودکی دچار دیستورفی عضلانی شده و اندک اندک توانایی‌های خود را از دست می‌دهد. ولی او به دلیل تجربه‌ای که از مرگ نزدیکان دارد تلاش می‌کند از فرصتی که زندگی در اختیارش گذاشته به بهترین نحو استفاده کند و اوقات خود را سرشار از تجربیات منحصر به فرد و ماجراجویی سازد.

پسر دیرآموز من

نوشته مهوش کیان‌ارثی

این کتاب روایتی است از سی و هفت سال تلاش و تجربیات یک مادر دارای فرزندی دیرآموز. کتاب با لحنی شیوا و روان نوشته شده و تجربیات این مادر را توصیف نموده است. کتاب پسر دیرآموز من، می‌تواند به خصوص برای مادران دیگری که در این راه هستند روشنگر باشد.

دیبز در جستجوی خویشتن

نوشته ویرجینیا ام.اکسلاین

این کتاب مجموعه یادداشت‌های یک بازی درمانگر در جلسات بازی درمانی یک کودک بر روی طیف اوتیسم است. همان طور که درمانگر جلسات، درمان را توصیف می‌کند، دنیای دیبز بیشتر و بیشتر برای خواننده قابل درک می‌شود و خود او هم با استفاده از زبان بازی بهتر می‌تواند خود و نیازهایش را ابراز کند.

شنگال

نوشته کیو مکلیر، ترجمه زهره پریرخ

داستان با این جمله شروع می‌شود: شنگال نه یک قاشق بود و نه یک چنگال … اما کمی از هر دو بود … شنگال یک مامان داشت و یک بابا. شنگال که نه قاشق است و نه چنگال، از تنها بودن و پذیرفته نشدن توسط دیگران ناراحت است. او که ظاهر متفاوتی دارد فکر می‌کند، جایی در بین وسایل آشپزخانه ندارد. او با ناراحتی به دیگران نگاه می‌کند و از این که نمی‌تواند کاری بکند، غمگین است. شنگال حتی سعی می‌کند، ظاهر خود را شبیه دیگران کند تا شاید بتواند در گروه چنگال‌ها یا قاشق‌ها قرار گیرد اما به نتیجه نمی‌رسد. تا این که اتفاقی رخ می‌دهد و بلاخره شنگال جایگاه خود را در بین وسایل پیدا می‌کند و از وضعیتش راضی و خوشحال می‌شود. در این کتاب به زیبایی به تفاوت‌های بین افراد، اهمیت این تنوع، پذیرش و اهمیت حمایت والدین و اعتماد به نفس دادن به کودک اشاره می‌شود.

برادرم اتیسم دارد

نوشته جنیفر مور مالینوس، ترجمه الدن مقیمی اسکویی

داشتن خواهر و برادر متفاوت، برای کودکان موضوعی چالش برانگیز است. کودکانی که خواهر و برادرهای متفاوت دارند، ناخواسته درگیر چالش‌هایی می‌شوند که مناسب سن آن‌ها نیست. آن‌ها توجه پدر و مادر را کمتر دریافت می‌کنند و ممکن است به خاطر وجود خواهر یا برادر خود خجالت بکشند. برادرم اتیسم دارد، داستان دو برادر است. برادر کوچکتر، با اختلال طیف اتیسم است. رابطه‌ی دو برادر باهم بسیار خوب است تا زمانی که بیلی (برادر کوچک با اختالل اتیسم) در غذاخوری مدرسه با تغییر چیدمان همیشگی شیرینی‌هایش مواجه می‌شود، همین موضوع او را ناراحت می‌کند و بهم می‌ریزد. بهم ریختگی اصطلاحی است که به رفتارهایی مثل جیغ زدن، گریه کردن و … اشاره دارد، اما در زمان بهم ریختگی، کودک واقعا هیچ کنترلی روی رفتار خود ندارد و نمی‌تواند آرام باشد. این رفتار بیلی باعث خجالت زیاد برادرش می‌شود تا جایی که او از غذاخوری فرار می‌کند. در حال دویدن به معلمشان می‌رسد و گفتگویی را با او آغاز می‌کند که باعث بیشتر آگاه شدن دوستان و هم کلاسی‌هایش از اتیسم می‌شود.

ما هشت پا را قرمز می‌کنیم

نوشته استفانی بودن، ترجمه احمد رمضانی

ما هشت پا را قرمز می‌کنیم، داستان کودکی را روایت می‌کند که منتظر تولد برادر کوچکترش است. او خیال بافی‌های زیادی درباره‌ی تولد برادرش دارد و فکر می‌کند، وقتی برادرش متولد شود باهم بازی می‌کنند، کتاب می‌خوانند، به گوساله‌ها شیر می‌دهند و… اما بعد از مدتی، والدین متوجه می‌شوند نوزادشان، با سندرم داون متولد خواهد شد. نحوه‌ی بیان این موضوع به خواهر بزرگتر و تصوراتی که او از برادری با سندرم داون دارد، بسیار جالب است. وقتی پدرش به او می‌گوید برادرش با سندرم داون متولد می‌شود، او می‌گوید فهمیدم، یعنی برادرم نمیتواند با من توپ بازی کند. او سوالاتی که در ذهن دارد را می‌پرسد و پدرش هم به او پاسخ می‌دهد. تا جایی که او به این نتیجه می‌رسد که داشتن سندرم داون، باعث نمی‌شود که برادرش نتواند کارهای مورد علاقه‌اش را انجام دهد. توجه به حمایت و توانایی‌های کودکان با سندرم داون یکی از نقاط قوت این کتاب است.

من لارا هستم

نوشته فلورانس کادیه، ترجمه امیرفرهنگ نعمتی

لارا کودکی مثل توست اما متفاوت. او خانواده‌ی خوبی دارد، برادرش با او مهربان است اما گاهی انگار او را نمی‌بیند. او که در مدرسه‌ی استثنایی عملکرد خوبی دارد، تصمیم می‌گیرد به مدرسه‌ی عادی برود اما در مدرسه‌ی عادی دیگران از او حمایت نمی‌کنند. والدین نگران سلامت کودک خود هستند و بچه‌ها الرا را مسخره می‌کنند، چرا؟ چون او کودکی با سندرم داون است.

آدم‌ها باهم فرق می‌کنند

نوشته کریستین‌ای آدامز، ترجمه برزو سریزدی

کتاب با این باور نوشته شده است که خدا ما را آفریده، با تمام تفاوت‌هایی که داریم! اگر می‌خواهیم با این باور زندگی کنیم، کودکانمان باید یاد بگیرند که چگونه با افرادی که با آن‌ها متفاوت هستند زندگی، بازی یا کار کنند. به رسمیت شناختن تفاوت‌ها، پذیرش آن‌ها و پیش داوری نکردن از مهم ترین موضوعاتی است که به ما در رسیدن به این باور کمک می‌کند. در این کتاب، مثال‌های کوچکی برای نشان دادن تفاوت‌ها و پذیرش آن‌ها آورده شده است.

گاهی

نوشته ربه کا الیوت، ترجمه شیرین محمدزاده

کارال بهترین خواهر دنیاست. او در بیمارستان یک تخت دارد. لباس‌های زیبا می‌پوشد و موهای زیبایی دارد. کارال نیاز به کمک پزشکان دارد و گاهی باید در بیمارستان بستری باشد. برادرش به جای او بازی می‌کند، غذا می‌خورد و دوست پیدا می‌کند. کارال شجاع است و وقتی به خانه برمی گردد، همه جشن می‌گیرند. این کتاب متن زیادی ندارد ولی تصاویر این کتاب مهم هستند.

حادثه‌ای عجیب سگی در نیمه شب

نوشته مارک‌هاردون، برنده جایزه ادبی کاستا بوک

وقایع این داستان در انگلستان می‌گذرد و در واقع، هسته اصلی آن، شرح سفر پرماجرای قهرمان داستان که پسری به نام کریستوفر بون است را روایت می‌کند. کریستوفر مبتلا به اوتیسم است و از همین رو، لحن ویژه و منحصربه‌فردی دارد. او به علت این بیماری خاص از درک مسائل عادی زندگی عاجز است، اما هوش فوق‌العاده‌ای دارد و دنیا را دیگرگونه می‌بیند. ماجرا با کشته شدن سگی در همسایگی آن‌ها آغاز می‌شود و کریستوفر سعی می‌کند قاتل سگ را با ابتکارات منحصربه فرد خویش بیابد.


تدتاک: خطر یک داستان واحد!

این تد تاک زیبا با زبانی ساده و رسا توضیح می‌دهد که داستان زندگی همه ما تلفیقی از چند داستان مختلف است. قصه‌ هیچکدام از ما فقط یک رو ندارد. همه ما لحظات تلخ و شیرین و سفید و سیاه را تجربه کرده‌ایم. گاهی قوی بودیم، خوب عکس‌العمل نشان داده‌ایم و گاهی ضعیف و شکننده بوده‌ایم. ولی اگر فقط یک قسمت از داستان ما یعنی آن بخش قهرمانانه یا بخش ضعیف‌تر ما بیان شود کسی نمی‌تواند ما و زندگی ما را به خوبی بشناسد. همه باید بتوانند تمام آنچه هستند را برای دیگران به نمایش بگذارند تا دردها،‌ لذت‌ها و نیاز‌هایشان به رسمیت شناخته شود. چرا که آن‌چه ما هستیم از ترکیب تمام داستان‌های زندگی ما شکل گرفته‌است.
زمانی که یک گروه اقلیت به دلایل مختلف، در دفعات کمتر و با نگاهی محدودتر در داستان‌ها نمایش داده می‌شوند، درک ما از این گروه محدودتر خواهد شد. دقیقاً این اتفاق در ارتباط با معلولیت نیز رخ داده است. افراد دارای معلولیت به عنوان یک گروه اقلیت، بازنمایی محدودتری در ادبیات و سینما داشته‌اند. از آنجا که قصه‌ها ذهن را درباره افراد و گروه‌های مختلف شکل می‌دهند، پس لازم است روایت‌های مختلفی از زندگی افراد با معلولیت‌های گوناگون بیان شود تا بتوانیم با نگاه از تمام زوایا به دید خود عمق بیشتری دهیم. زمانی که بارها و بارها یک عده فقط به یک شکل در ادبیات و سینما نمایش داده می‌شوند، آن‌ها تبدیل به همان تصویر یا روایت رایج بیان شده از خودشان خواهند شد.

اینگونه است که کلیشه‌ها ساخته می‌شوند. مشکل کلیشه‌ها این نیست که غلطند. بلکه مشکل این است که کامل نیستند و قسمت کوچکی از داستان را نمایش می‌دهند. این اتفاق باعث می‌شود، پذیرفتن افراد با طیف توانمندی‌های مختلف در ذهن ما به صورت برابر نباشد.
چیماماندا آدیچه نویسنده نیجریه‌ای-آمریکایی که سخنران این تدتاک زیباست. متولد سال ۱۹۷۷ است و داستان‌های کوتاه و بلند بسیاری نوشته. او برنده جوایز متعددی نیز شده است. از آثارخوب او می‌توان به نیمه زرد خورشید و همهٔ ما باید فمنیست باشیم اشاره کرد.

مجله تایمز، خواندن آثار او را به دوستداران ادبیات توصیه کرده است. او توانسته نسل جوان آفریقایی‌ها به خصوص آن‌هایی که در آمریکا زندگی می‌کنند را به خواندن ادبیات آفریقا تشویق کند. آدیچه، سخنرانی «خطر داستان‌های تک بعدی» را در سال ۲۰۰۹ انجام داد و توانست با بیش از ۲۷ میلیون بازدید، یکی از پر بازدیدترین سخنرانی‌های انجام‌شده در تد را داشته باشد.


🔽 دانلود محتوای این صفحه به صورت PDF 🔽


🌼🌼 با استفاده از کد تخفیف زیر می‌توانید اولین خرید اشتراکتان را در اپلیکیشن آی‌قصه با ۳۰درصد تخفیف انجام دهید 🌼🌼

🔴 کد تخفیف: off30 🔴

۳۰ درصد تخفیف برای اولین خرید

◀️ ورود به اپلیکیشن آی قصه ▶️


مجله کودک

مجله کودک؛ مجله اینترنتی داخلی موسسه فرهنگی هنری آی‌قصه

سردبیر: پوریا عالمی
دستیار سردبیر: امین نوبهار
تحریریه: بهناز توحیدی، فریناز مختاری، فاطمه فرهاد، سپیده بیگدلی، شیدا علی‌پور، رویا گرامی، مرجان صادقی
مدیر هنری: مجتبا حیدرپناه
تصویریه: سارا حنیف، سپیده قربانی‌نژاد
صوتیه: اسماعیل باستانی، یاشار ابراهیمی، مهسا نوروزی
روابط عمومی: مهسا نوروزی، بهناز توحیدی
مدیر داخلی: سارا غیاثی
سایت و اپلیکیشن: عارفه رسولی‌نژاد، بهناز توحیدی، عارفه عبداللهی
با تشکر از: فریدون عموزاده خلیلی، ابوذر سمیعی، وحید رجبلو، وحید ترابی، لاله زارعی، مودب میرعلایی، مریم جوانمرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا