زندگینامه

روز جهانی رولد دال مبارک

۱۰ نکته جالب از زندگی نامه رولد دال

امروز زادروز خالق کتاب‌های ماتیلدا، کارخانه شکلات‌سازی، جیمز و هلوی غول‌پیکر و غول بزرگ مهربان، نویسنده معروف و محبوب کودک و نوجوان، رولد دال است. داستان‌های رولد دال تحقق رویاهای کودکی خودش بود که او داستان‌شان را می‌نوشت. داستان‌هایی که الهام‌بخش کودکان بسیاری در سراسر کره زمین شد. به بهانه تولد این نویسنده‌ی بزرگ، روز جهانی را که رولد دال با خیال شیرین و شکلاتی‌اش برای کودکان و نوجوانان خلق کرد شادباش می‌گوییم و در این پست به نکاتی کمتر شنیده‌شده از زندگی نامه رولد دال می‌پردازیم.

در روز جهانی رولد دال ۱۰ نکته جالب از زندگی رولد دال بخوانید

۵ نکته جالب درباره رولد دال دوست‌داشتنی

یکی از معروف‌ترین آثار رولد دال رمان چارلی و کارخانه شکلات‌سازی است. شخصیت چارلی در این رمان مشهور درواقع خود رولد دال بوده است، پسرکی که عاشق شکلات‌های کارخانه کدبری بوده تا جایی که به خودش قول داده بود یک روز شکلات جدیدی اختراع کند و از دست کدبری معروف جایزه بگیرد. اما در زندگی نامه رولد دال همچین شغلی جا نگرفت! او تنها نویسنده شد.

شکلات‌ساز شدن جایی در زندگی نامه رولد دال نداشت

نکته‌ی بامزه‌ در زندگی رولد دال این است که علاقه‌اش به شکلات تا اندازه‌ای بود که بعد از مرگش در گوشه کلبه چوبی‌اش، یک گلوله‌ی توپ آلومینیومی بزرگ پیدا کردند که از زرورق تمام شکلات‌هایی درست شده بود که دال از جوانی تا ۷۴ سالگی‌اش خورده بود!

زندگی نامه رولد دال به روایت آی قصه

شخصیت سوفی در رمان غول بزرگ مهربان با الهام از نوه‌ی رولد دال خلق شده است. نوه‌ای که بعدها پا جای پای پدربزرگش گذاشت و نویسنده شد.

غول بزرگ مهربان اثر رولد دال

تحصیل و مدرسه جایی در زندگی این نویسنده کودک و نوجوان نداشت. او هرگز به دانشگاه نرفت و هیچ‌وقت درس‌خوان نبود. حتی نویسندگی‌اش هم به چشم معلمانش نمی‌آمد و یک بار یکی از معلم‌ها به او گفته بود هرگز کسی را ندیده است که به اندازه رولد دال بد بنویسد!

تحصیل در زندگی نامه رولد دال جایی نداشت

در دیکشنری آکسفورد ۵۰۰ کلمه برگرفته از آثار رولد دال وجود دارد. مهم‌ترین آن عبارت «اومپا لومپا» است!

رولد دال را باید بشناسیم

۴ نکته هیجان‌انگیز از زندگی نامه رولد دال

آیا می‌دانستید رولد دال تجربه‌ی خلبانی هم داشته است؟ دال هم مثل اگزوپری خلبان هواپیمای جنگی بوده و بعد از تجربه‌ی یک سقوط، تصمیم می‌گیرد نویسنده بشود.

شباهت رولد دال و اگزوپری

رولد دال علاوه بر رمان، چندین فیلمنامه هم نوشته است. مثلا رد پای فیلمنامه چیتی چیتی بنگ بنگ و یکی از فیلم‌های جیمز باند در زندگی نامه رولد دال دیده می‌شود.

فیلمنامه‌های رولد دال

زندگی رولد دال یک تراژدی تمام‌عیار است! او مرگ پدر و خواهر و فرزند و همچنین بیماری همسر و پسرش را به چشم دیده بود.

تراژدی زندگی رولد دال

در زندگی نامه رولد دال یک اتفاق عجیب دیگر هم وجود دارد. او یک روش پزشکی هم اختراع کرده است. دال نمی‌توانست بنشیند و دست رو دست بگذارد و آب شدن پسرش از بیماری مغزی را ببیند، بنابراین روشی را اختراع می‌کند که هنوز هم در رابطه با کودکان با مشکل مغزی به کار می‌رود.

رولد دال و پسرش

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه زندگی نامه رولد دال را به روایت آی‌قصه در مطلب «عاشق شکلاتی که نویسنده شد» بخوانید. همچنین معرفی یکی از معروف‌ترین آثار این نویسنده بزرگ، با عنوان ماتیلدا را هم می‌توانید در «کتاب‌خوار کوچک» بخوانید.

در سال ۲۰۲۰ یک فیلم سینمایی برای نوجوانان با اقتباس از رمان جادوگران از این نویسنده ساخته شده است که درباره‌ی آن در «جادوگران بچه‌خوار!» بیشتر بخوانید.

دیدگاهی در مورد “روز جهانی رولد دال مبارک

  1. ریما گفت:

    من عاشق آثار رولد دال هستم. مرسی که زندگی نامه رولد دال رو هم گذاشتید.

    1. آی قصه گفت:

      ممنونیم از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *