معرفی انیمیشن

انیمیشن روح ؛ قصه مردی که زندگی‌اش را از دست می‌دهد تا روحش را باز یابد

انیمیشن soul

به گزارش فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی شرکت دنیای کودکان آی قصه: انیمیشن soul که در فارسی به «روح» ترجمه شده، یکی از جدیدترین انیمیشن‌های کمپانی دیزنی-پیکسار است. انیمیشن روح برنده ی اسکار و در حقیقت قصه جو گاردنر، پیانیست سیاه‌پوستی است که عاشق موسیقی است. در دقایق ابتدایی می‌بینیم که جو گاردنر گویی محکوم است که معلم موسیقی بچه‌های بی علاقه و بی استعداد باشد. و وقتی فقط چند ساعت تا رسیدن به آرزوی همیشگی‌اش فاصله دارد، در یکی از دریچه‌های فاضلاب افتاده و به جهان پس از مرگ می رود.

نگران نباشید، این تازه شروع ماجراست.ماجرایی جذاب از آشنایی دو روح (بزرگسال و کودک) در جهان زیبا و خلاقانه پس از مرگی که پیکسار برایمان به تصویر می کشد. جهان فلسفی پس از مرگ پیکسار که با مفهوم معنای زندگی در هم تنیده شده، اصلی ترین نقطه قوت این انیمیشن است.



همه ما به یک “۲۲” نیاز داریم!

قصه انیمیشن soul  در حقیقت از جایی شروع می شود که جو گاردنر خود را روی نوار نقاله ای می بیند که او را به جهان “پس از مرگ” می برد. اما جو، که در چند قدمی آرزوی چندین و چند ساله اش است، نمی خواهد بمیرد و با زرنگی خود را به جهان “قبل از زندگی” می رساند. جایی که روح های بانمک و کوچک به دنبال “جرقه” ای هستند که معنای زندگی شان را بسازد. و اینجا، جایی است که جو، با “۲۲” آشنا می شود. روح کوچک و به شدت کاریزماتیکی که بیننده را از همان ابتدا مسحور می کند. و البته از کسی که مادر ترزا را به گریه انداخته و فروید را دیوانه کرده، انتظاری غیر از این نمی توان داشت.

قصه soul قصه یافتن معنای زندگی است. قصه یافتن “جرقه” ای که نگاه شما را به زندگی تغییر می دهد و در نهایت به شما می گوید که “جرقه” فقط بخشی از زندگی است. مهم این است که “زندگی کردن” را بلد باشید. چیزی که “۲۲” به جو گاردنر یاد می دهد.


انیمیشن soul

پیت داکتر، خالق دنیایی رنگی و فلسفی

پیت داکتر، کارگردان soul، پیش از این نیز نشان داده که درام را به درستی می شناسد. او کارگردان انیمیشن هایی چون insideout، up، کارخانه هیولاها و دانشگاه هیولاهاست. در اکثر کارهای پیت داکتر، یک شخصیت بزرگسال (جو گاردنر) با شخصیتی کودک (۲۲) همراه می شود و در طی سفری ماجراجویانه و سرشار از هیجان و کمدی، هر دو شخصیت به رشد می رسند.

جو گاردنر، یک آفریقایی-آمریکایی دهه ۶۰ است. کاراکتری که دو سال تمام فقط روی سیاه پوست بودنش کار شده تا توی ذوق نزند و قابل باور باشد. علاوه بر این، شخصیت پردازی منحصر به فرد جو و “۲۲” و گرافیک فوق العاده soul، این انیمیشن را به یکی از فیلم هایی بدل می کند که هر انسانی باید در زندگی اش تماشا کند.


انیمیشن soul

انیمیشن Soul را باید در دوران کرونا دید

هر چند تلخ اما همه ما با وجود بیماری همه گیری چون کرونا، به مرگ نزدیکتر شده ایم. به معنای زندگی بیشتر فکر می کنیم و فکر نبودن بیشتر از هر وقت دیگری ذهن ما را به خود مشغول کرده است. دیدن انیمیشن soul، در این دوران هم روح را جلا می دهد و هم باعث می شود در مورد مهمترین مساله هستی شناسانه، یعنی “هدف از زندگی”، عمیق تر فکر کنیم.


آیا انیمیشن soul مناسب کودکان است؟

مهمترین خصوصیت soul، برخوردار بودن از ساختار و مضمونی لایه لایه است. خصوصیتی که soul را به یک فیلم مناسب خانوادگی تبدیل کرده است. انیمیشنی که شما، به عنوان پدر و مادر، می توانید در کنار کودکتان از آن لذت ببرید. برای لذت بردن از soul، نیاز نیست حتما اپیکور را بشناسید یا از قبل در مورد فلسفه زندگی و مرگ مطالعه کرده باشید و یا حتی در رنج سنی خاصی قرار بگیرید.

تماشای Soul، راهی مناسب برای شروع یک گفت و گوی عمیق و فلسفی با کودکتان است. گفت و گویی درباره مرگ، جهان پس از آن و مهمتر از همه، “جرقه” و معنای زندگی. تصویر پیکسار از زندگی پس از مرگ جذاب، شاد و در عین فلسفی بودن مناسب کودکان است. Soul، در حقیقت نسخه کودکانه فیلم “مساله زندگی و مرگ” ساخته پاول و پرسبرگر است.

انیمیشن soul


نقاط ضعف: ندارد!

انیمیشن Soul، سراسر نقطه قوت است. اغراق نمی کنیم، برای پی بردن به این ادعا می توانید آن را تماشا کنید.

Soul، همه چیز تمام است. اگر به دنبال یک انیمیشن موزیکال خانوادگی هستید، انیمیشن soul را ببینید. اگر به دنبال یک درام متافیزیکی جذاب هستید، soul، را ببینید. و اگر دلتان کمدی الهی می خواهد، انیمیشن soul را ببینید. اگر می خواهید نیویورک رنگارنگ و شلوغ دهه ۶۰ را ببینید و قطعات فوق العاده ای از موسیقی جاز گوش کنید، انیمیشن soul را ببینید.


اگر می خواهید انیمیشن روح را با کودکتان تماشا کنید، این نکات را در نظر بگیرید:  

  • این انیمیشن در مورد مرگ است. جو، به داخل دریچه فاضلاب می افتد. “۲۲” دست یک شخصیت دیگر را گاز می گیرد. شخصیت های کارتونی در این انیمیشن بی هیچ احساس دردی بارها به زمین می افتند. اما در نهایت فیلم در دسته بندی “مناسب برای کودک” قرار دارد. به دلیل سوال برانگیز بودن مضمون این فیلم، توصیه می شود، کودکان زیر ۹ سال آن را به همراه خانواده تماشا کنند.
  • در این انیمیشن، یک زن یک مرد را به قصدی غیرجنسی می بوسد.

اگر از soul لذت بردید:

اگر از این انیمیشن لذت بردید، انیمیشن coco، و inside out را نیز تماشا کنید. Coco نیز مثل soul، در مورد جهان پس از مرگ است و تصویری رنگارنگ و فلسفی از آن ارائه می کند.



این مطلب را فاطمه فرهاد به سفارش مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی شرکت دنیای کودکان آی قصه نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *