معرفی انیمیشن

داستان اسباب بازی؛ مجموعه انیمیشن دنباله‌دار برای کودکان

تصویر کارتون داستان اسباب بازی ۴

فاطمه فرهاد، نویسنده‌ی مجله کودک، واحد پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه کودکانه آی‌قصه: استودیو انیمیشن پیکسار در سال ۱۹۹۵ اولین انیمیشن بلند کامپیوتری خود را منتشر کرد. این محصول که داستان اسباب بازی نام داشت، مورد توجه منتقدین و مخاطبین قرار گرفت تا آنجا که به نظر انجمن فیلم آمریکا یکی از ۱۰ انیمیشن برتر جهان نام گرفت. این فیلم اولین قسمت از مجموعه انیمیشن toy story بود که چهارمین قسمت از این مجموعه با نام داستان اسباب بازی ۴ و با حضور شخصیت‌های جدید و قدیمی (وودی، فورکی ، گبی گبی و …) در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه، در ادامه مطالب بخش «پیشنهاد انیمیشن» به معرفی و ذکر نکاتی درباره این ساخته‌ی پیکسار می‌پردازد.



انیمیشن داستان اسباب بازی ۴

داستان چهارمین قسمت از مجموعه انیمیشن toy story از جایی شروع می‌شود که وودی و بو پیپ با هم خداحافظی می‌کنند و هر کدام راه خود را می‌روند. وودی حالا دیگر اسباب‌بازی بانی است. دختر کوچولویی که جسیِ گاوچران را به وودی ترجیح می‌دهد. اما وودی که نمی‌تواند همواره مورد علاقه نباشد، یک روز پنهانی به مهدکودک بانی می‌رود و اینجاست که شخصیت محبوب داستان اسباب بازی ۴، فورکی ، ساخته می‌شود. 



فورکی، محبوب‌ترین شخصیت کارتون toy story

فورکی با طنز خاص خود و ساده‌دلی بانمکش، هم مساله‌ی اپیکتتوسی وودی را حل می‌کند (نیاز نیست اسباب‌بازی کسی باشیم تا حالمان خوب باشد) و هم مساله‌ای اگزیستانسیال را به زیبایی مطرح می‌کند (من یک تکه آشغال هستم؟). 



گبی گبی، بر اساس یک داستان واقعی

شخصیت جدید دیگری نیز در انیمیشن داستان اسباب‌بازی ۴ معرفی می‌شود. گبی‌گبی، عروسک عتیقه و مرموزی که به‌شدت به دنبال جعبه صدای وودی است. اما در نهایت متوجه می‌شویم، او نیز مثل پدرِ باز لایتنر در اولین قسمت مجموعه انیمیشن داستان اسباب‌بازی، یکی از همان شخصیت‌هایی است که چون به‌خوبی درک نشده‌اند منفی به‌نظر می‌رسند. گبی‌گبی، جعبه صوت خود را طی حادثه‌ای از دست داده و با بی‌رحمی دور انداخته شده‌است. شخصیت گبی‌گبی حول این ایده سمی شکل گرفته‌است که، “فقط اگر کامل باشی و تمام انتظارات را برآورده کنی خواستنی هستی”. 



مانیفست یک فمنیست در داستان اسباب بازی

و اما مهمترین مساله‌ای که کارتون toy story 4 مطرح می‌کند، مساله هویت زنانه است. هویتی که اینبار نه با اتکا به وجودی مردانه، بلکه مستقل و کامل تعریف می‌شود. در انتهای داستان، این بو پیپ، پرنسس دامن پفکی آباژور است که تصمیم می‌گیرد دیگر اسباب‌بازی کودک خاصی نباشد و خودش، هدفش را انتخاب می‌کند. و این هدف، انتخاب عشق و یک happily ever after پرنسس‌وار نیست. 



ایستر اگ (easter egg)‌ در انیمیشن‌های دیزنی

انیمیشن داستان اسباب بازی ۴ نیز مثل تمام انیمیشن‌های دیزنی-پیکسار، سرشار از شخصیت‌ها و نکاتی است که به دیگر آثار این کمپانی اشاره دارند. اگر از عاشقان این کمپانی هستید، می‌توانید با دیدن چندباره این انیمیشن، از کشف easteregg‌هایی که برای شما گذاشته شده، لذت ببرید. حتی بو، دخترک دوست‌داشتنی شرکت هیولاها نیز در این انیمیشن حضور دارد. برای دیدن بو، تنها کافیست یکبار دیگر با دقت صحنه‌های مربوط به مهدکودک بانی را تماشا کنید.  



داستان اسباب بازی؛ فیلمی مناسب خانواده

کارتون دیدن برای کودکان تنها سرگرمی به‌حساب نمی‌آید. کودکان با دیدن انیمیشن‌های مناسب، جهان‌بینی خود را می‌سازند. زیست‌جهانی که با گفت‌و‌گوی خوانوادگی پس از دیدن فیلم‌های مناسب، به‌خوبی گسترش می‌یابد. کارتون داستان اسباب‌بازی را خانوادگی ببینید و سپس در مورد موضوعات زیر با هم به گفت‌و‌گو بپردازید.

  • چرا وودی انتخاب کرد که با بوپیپ بماند؟ 
  • فکر می‌کنی، انیمیشن توی استوری ۴ پایان مناسبی داشت؟
  • کجای قصه، اسباب‌بازی‌ها با همکاری و همدلی، مشکلات را حل کردند؟
  • مهمترین خصوصیت وودی چیست؟ فورکی چطور؟ 
  • چرا فورکی فکر می‌کرد آشغال است؟ واقعا فورکی آشغال بود؟ چرا؟
  • در مجموعه انیمیشن داستان اسباب‌بازی، کدام قسمت را بیشتر از همه دوست داری؟ چرا؟
  • خصوصیات یک دوست خوب چیست؟ چه چیزی را در دوستانت بیشتر دوست داری؟ فکر می‌کنی دوستانت کدام اخلاق تو را دوست دارند؟
  • گبی گبی چرا فکر می‌کرد که دوست‌داشتنی نیست؟ به‌نظرت آدم‌ها باید حتما جور خاصی باشند تا دوست‌داشتنی باشند؟ چرا؟
  • سایر موضوعات مناسب برای گفت‌و‌گو: هدف از زندگی، ارتباطات، وفاداری، احساس آزادی، قدرت تخیل و رویاپردازی


سخنی با والدین درباره داستان اسباب بازی ۴

همانطور که اشاره شد، کارتون toy story 4، در ژانر اکشن-کمدی قرار می‌گیرد. به‌همین‌دلیل، این انیمیشن با وجود تمام مفاهیم جذاب و ارزشمند، مناسب کودکان بالای ۶ سال است. انیمیشن توی استوری ۴، جذاب، پر التهاب و سرشار از ماجراجویی است، که در تمام لحظاتش اتفاقات هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده اتفاق می‌افتد. اسباب‌بازی‌ها در داستان اسباب‌بازی ۴، با هم درگیر می‌شوند، از ارتفاع می‌افتند، برای به‌دست آوردن خواسته‌های خود نقشه‌های هیجان‌انگیز می‌کشند، حتی دست یکی از اسباب‌بازی‌ها در یک ماجراجویی آسیب می‌بیند. در کنار تمام این اتفاقات، درون‌مایه غنی و داستان پرکشش و بدیع آن و حضور شخصیت‌هایی همچون فورکی ، تماشای مجموعه انیمیشن داستان اسباب‌بازی را، بر همگان واجب کرده‌است. 



توصیه اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه

توصیه می‌کنیم، اگر هنوز کارتون داستان اسباب بازی را ندیده‌اید، بهتر است از قسمت اول شروع کرده و چهار شب به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز را در کنار فرزندتان رقم بزنید. 




آنچه خواندید، نوشته‌ی فاطمه فرهاد نویسنده‌ی مجله کودک بود که در اینجا منتشر شده است. مجله کودک که تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه کودکانه آی قصه است، در سلسله‌مطالبی به معرفی انیمیشن‌های تماشایی برای کودکان با قصه کودکانه می‌پردازد. این مطالب را می‌توانید در بخش «معرفی انیمیشن» مشاهده کنید.




مطالب مرتبط:

نقد و بررسی انیمیشن بالا

معرفی انیمیشن Soul


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *