معرفی کتاب

ماتیلدا، کتاب‌خوار کوچک

رمان ماتیلدا

به گزارش سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه های کودکانه آی قصه: رمان «ماتیلدا» اثر رولد دال، از مشهورترین و محبوب‌ترین رمان‌های کودک و نوجوان، روایت داستان دختر شش‌ونیم‌ساله‌ای به همین نام است. «ماتیلدا ورم وود» دختربچه‌ای، باهوش، خلاق و کتاب‌خوان است؛ او مهارت‌های زیادی دارد و بسیاری از کتاب‌های مشهور بزرگسالان را خوانده است. اما پدر و مادرش، برخلاف بقیه‌ی پدر و مادرها، اصلاً از تیزهوشی و هنرهای ماتیلدا خوشحال نیستند؛ به‌نظرشان ماتیلدا دروغگو است. در خانه، کسی ماتیلدا را نمی‌بیند، حرف‌هایش را نمی‌شنود و توجهی بهش ندارد.

در مدرسه نیز مدیری بدجنس و زورگو، سد دیگری مقابل ماتیلدا است. تنها کسی که توانایی‌های ماتیلدا را می‌بیند، معلم مدرسه‌اش، خانم «هانی» است. کم‌کم ماتیلدا پی می‌برد توانایی‌های بیشتری دارد. او از این توانایی‌ها استفاده می‌کند تا پدر و مادر و مدیر مدرسه‌ی بدجنسش را کمی اذیت کند و اتفاق‌های بامزه‌ای رخ می‌دهد.



از نویسنده بدانیم:



رولد دال، خالق شخصیت‌های جادویی و نامیرا

کمتر کسی در دنیا هست که حداقل یک بار اسم رولد دال به گوشش نخورده باشد. خالق مشهور و بزرگ آثار کودک و نوجوان، پدر داستان‌های پرطرفداری مثل چارلی و کارخانه شکلات‌سازی و جیمز و هلوی غول‌پیکر، متولد سال ۱۹۱۶ در بریتانیاست. از دال آثار زیادی برجا مانده است؛ آثاری که هر کدام برای نسل‌های مختلف، خواندنی و خاطره‌برانگیزند. او در طول ۵۰ سال فعالیت، رمان‌های کودک و نوجوان و بزرگسال زیادی نوشت و جوایز زیادی دریافت کرد.

شخصیت‌های آثار رولد دال، از به یاد ماندنی‌ترین و مشهورترین شخصیت‌های داستانی در سرتاسر جهان هستند. از داستان‌های او فیلم‌ها و نمایش‌های زیادی اقتباس شده است. همچنین نشریه‌ی تایمز، در سال ۲۰۰۸، دال را در پله‌ی شانزدهم پنجاه نویسنده‌ی برتر بریتانیایی از سال ۱۹۴۵ قرار داد.

ماتیلدا، نماد دختربچه‌ای جسور است که در مقابل بی‌اعتنایی‌ها و آزار دیگران، به شیوه‌ی خودش طغیان می‌کند. این کتاب زبانی طنز و خرده‌ماجراهایی بامزه و دوست‌داشتنی دارد که باعث شده بزرگسال‌ها هم از خواندنش لذت ببرند. ماتیلدا در بین آثار مشهور دال، شهرت و محبوبیت زیادی دارد و توانسته به دل تمام خوانندگانش راه پیدا کند.



آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

اگر شما هم از خیل علاقه‌مندان به داستان‌های پرماجرا و طنز هستید، از شخصیت‌های جسور و متفاوت خوش‌تان می‌آید و دوست دارید اتفاق‌های بامزه و غیرمنتظره بخوانید، حتماً از مطالعه‌ی رمان ماتیلدا حسابی لذت می‌برید.



برشی از رمان ماتیلدا را با هم بخوانیم:



نکته‌ی خنده‌داری که در مورد پدر و مادرها وجود دارد، این است که، حتی اگر فرزندشان چندش‌آورترین موجود عالم هم باشد، باز گمان می‌کنند تحفه‌ای بی‌همتاست! بعضی از آن‌ها، از این هم فراتر می‌روند و عشق به فرزند، چنان کورشان می‌کند که خیال می‌کنند رگه‌هایی از نبوغ در فرزندشان هست! البته تا این جای کار، زیاد اشکال ندارد. چون، به هر حال تا بوده، چنین بوده! اما امان از وقتی که درباره‌ی هوش سرشار بچه‌های نفرت‌انگیزشان برای ما سخن پراکنی می‌کنند! آن وقت است که فریادمان به آسمان بلند می‌شود: «یک لگن بیاورید! حال‌مان دارد به هم می‌خورد!»

رمان ماتیلدا نوشته‌ی رولد دال


از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی رمان ماتیلدا اثر رولد دال:

  • ماتیلدا جایزه‌های زیادی در کارنامه دارد؛ در رتبه‌ی سوم صد رمان برتر کودک و نوجوان دنیا ایستاده، جایزه‌ی کتاب کودک سال ۱۹۹۹ را به خود اختصاص داده و رکوردهای مختلفی را حسابی تکان داده است.

  • معلم محبوب این اثر، هانی، برگرفته از یکی از معلم‌های رولد دال در مدرسه است.

  • سال ۲۰۱۸، جشنی به مناسبت سی سالگی انتشار اثر به‌یادماندنی ماتیلدا برگزار شد. بلیک در این جشن تصویرهایی از دوران بزرگسالی ماتیلدا کشید.

  • سال ۱۹۹۶، بر اساس رمان خواندنی ماتیلدا، فیلمی به همین نام با کارگردانی دنی دویتو ساخته شد. بازیگر نقش ماتیلدا در این فیلم، مارا ویلسون است.

  • رمان ماتیلدا، به دست مترجم‌ها و انتشارات زیادی، به زبان فارسی برگردانده شده است؛ ترجمه‌های ماتیلدا به زبان فارسی، عبارتند از:
    • ترجمه شهلا طهماسبی نشر مرکز
    • ترجمه پروین علی‌پور نشر افق
    • ترجمه مهناز ایلدرمی نشر گل‌آذین
    • ترجمه محبوبه نجف‌خانی نشر چشمه

  • تئاتر موزیکالی هم با اقتباس از این کتاب سال ۲۰۱۰ ساخته شد. این تئاتر در کشورهای مختلفی روی صحنه رفت و جوایز متعددی برد.


حواستان به این نکات باشد!

رمان ماتیلدا، اثر رولد دال، مخصوص گروه سنی ۹ تا ۱۲ است؛ کودکان و نوجوانان بالای ۱۲ سال می‌توانند از این اثر لذت ببرند، اما به دلیل زبان نه‌چندان کودکانه و بعضی از اتفاقات کتاب و امکان تکرار آن‌ها، مطالعه‌اش برای کودکان زیر ۹ سال ممکن است چندان دلچسب نباشد و دردسرهایی درست کند.



کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

مجموعه کتاب‌های آمبر براون؛ نوشته‌ی الیزابت لوی، بروس کاویل، پائولا دانزیگر

ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر؛ نوشته‌ی لوییس سکر

مجموعه جودی دمدمی؛ نوشته‌ی مگان مک‌دونالد



این مطلب را سپیده بیگدلی به سفارش مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن قصه های کودکانه آی قصه نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *