مجله کودک, نکات تربیتی کودکان

رهبری خانواده: تبدیل شدن خانواده موفق و مؤثر

رهبری خانواده

رهبری چیست و چرا والدین باید به آن اهمیت دهند؟ رهبری عبارت است از توانایی الهام بخشیدن به خود و دیگران برای انجام اقدامات مثبت در زندگی. هر فرد و سازمانی نیاز به رهبری دارد. حال، منظور از سازمان، دقیقا چیست؟ سازمان یک نظام اجتماعی است که اهداف جمعی را دنبال کرده، عملکرد خود را کنترل می‌کند و دارای مرزی است که آن را از محیط اطرافش جدا می‌کند. خانواده شما یکی از مهمترین سازمان‌ها در جهان است که نیاز به رهبری دارد. نقش رهبری خانواده را به عهده بگیرید و تبدیل به یک والد رهبر مؤثرتر و موفق‌تر شوید.

این مطلب را مجله کودک، تیم پژوهشی و آموزشی آی‌قصه از سایت معتبر themomiverse ترجمه و بازنویسی کرده است.

رهبری خانواده

اگر رهبری زندگی خود را بر عهده نداشته باشید، نمی‌توانید رهبری مؤثر و موفق برای فرزندان خود باشید. شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع مادری می‌خواهید باشید. بچه‌ها رفتار ما را تماشا می‌کنند و از روی آن، نحوه برخورد با دیگران را یاد می‌گیرند. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که الگوی مثبت و مناسبی برای فرزندانمان باشیم. یکی از راه‌هایی که ما را تبدیل به رهبران بهتر زندگی خودمان می‌کند، تمرین خودآگاهی و رشد شخصی است. بدون داشتن خودآگاهی، ایجاد چشم‌اندازی برای آینده خود یا خانوده‌تان خیلی دشوار خواهد بود. با رشد شخصی قادر خواهیم بود شکاف بین جایگاهی که امروز در آن هستیم و جای گاه و موقعیتی که می‌خواهیم در آینده به آن برسیم را از بین ببریم.

از روابط مثبت خود با اعضاء خانواده بهره بگیرید تا به رهبری موفق تبدیل شوید

وقتی از روابط مثبت خود با فرزندانتان استفاده می‌کنید، بیشتر دلتان می‌خواهد که به نتایج بهتری دست پیدا کنید. داد زدن سر بچه‌ها باعث واکنش منفی آن‌ها شده و از طرفی، خودمان هم کنترلمان را از دست می‌دهیم. و زمانی که والدین کنرل خودشان را از دست بدهند، کودک نیز کنترل خود را از دست خواهد داد. یک رهبر واقعی قادر است با همه ارتباط برقرار کرده و به انجام اقدامات مثبت ترغیب کند. یک رهبر اثرگذار، بجای اینکه واکنش شدیدی به موقعیت پیش‌آمده نشان دهد، ابزار لازم برای پاسخگویی به آن را دارد. وقتی بجای نشان دادن واکنش شدید، پاسخ می‌دهید، ابتدا مکث کرده و در مورد حرفی که می‌خواهید بزنید یا کاری که می‌خواهید انجام دهید فکر می‌کنید. این نوع رفتار، بسیار موثرتر از واکنش عجولانه است. در مورد چیزی که می‌خواهید از فرزندتان بپرسید خوب فکر کنید و به او حق انتخاب بدهید. این کار شما، مسئولیت و عواقب کار را بر دوش  خود او خواهد گذاشت.

رهبری خانواده

به مشکلات به دیده فرصت نگاه کنید

من هیچ خانواده‌ای را روی این کره خاکی سراغ ندارم که هیچگونه “مشکلی” را پشت سر نگذاشته باشد. یکی از راه‌های نگاه کردن به مشکلات به عنوان فرصت، باور به این مساله است که تغییر، یک بخش طبیعی زندگی است. دیدگاه و نگرش شما نسبت به تغییرات تا حد زیادی، نحوه برخورد و کنار آمدن شما با آن‌ها را تعیین می‌کند. بعلاوه، همه ما در صدد آن هستیم تا مهارت‌های حل مساله خودمان را بسط داده و قویتر کنیم. هر چه مشکلات بیشتری را حل و فصل کنیم، بیشتر به تواناییهای خودمان در حل مسائل اعتماد کرده، و عملکردمان در ارائه سریع راه‌حل برای چالش‌هایی که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم، بهتر خواهد شد. به این ترتیب، بجای اینکه هنگام بروز مشکلات دچار استرس شویم، سریع ذهنمان به سمت حل مساله و ارائه راه‌حل خواهد رفت.

یک رهبر خانواده عالی، از هوش هیجانی بهره می‌گیرد

هوش هیجانی عبارت است از توانایی شناسایی، ارزیابی، مدیریت، و کنترل احساسات و عواطف خود. به منظور تقویت هوش هیجانی خودمان، باید 5 مولفه اصلی آن را بشناسیم و توسعه دهیم که عبارتند از: خودآگاهی، مدیریت هوشمندانه احساسات، انگیزه، همدلی و مهارت‌های اجتماعی. همزمان، باید در مقام والدین، فرصت‌های لازم را در اختیار فرزندانمان هم قرار دهیم تا این مهارتها را یاد بگیرند. امروزه، هوش هیجانی یکی از مهمترین عوامل پیش‌بینی ‌کننده موفقیت در افراد است و بالاتر از هوش و تحصیلات قرار می‌گیرد.

رهبری خانواده

حفظ تعادل بین اعضاء خانواده

اگر تعادل بین افراد خانواده از بین برود، دچار استرس می‌شوید. چرا که مقابله با مشکلاتی که در زندگی پیش می‌آید، سخت است. از تعهد و احساس مسئولیت بیش از حد توانتان پرهیز کنید. حتما زمان‌هایی را برای جمع شدن دور هم به عنوان اعضاء خانواده در نظر بگیرید، روابط خود را توسعه دهید، و زندگی‌تان را با دیدگاه شخصی و ارزش‌های خانوادگی‌تان همسو کنید.

کودکانتان را طوری بزرگ کنید که کارهای بزرگی انجام دهند و الهام‌بخش دیگران باشند

جان کوینسی آدامز می‌گوید، “اگر کارهای شما باعث الهام بخشیدن در دیگران برای داشتن رویاهای بزرگتر، یادگیری بیشتر، انجام کارهای بزرگتر و مهمتر شود، شما یک رهبر هستید.” رهبری شما به عنوان والدین کودک، چطور می‌تواند به او در انجام کارهای مختلف کمک کند؟ به فرزندان خود کمک کنید تا به بهترین نسخه خودشان تبدیل شوند و طی این پروسه، شاید خودتان هم بتوانید به بهترین والدینی که می‌توانید باشید بدل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *