معرفی کتاب

معرفی کتاب کودکان: خود شجاع تو

معرفی کتاب کودکان خود شجاع تو از جکلین وودسون و رافائل لوپز. یک کتاب قصه تصویری خوب

به گزارش سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی مجله کودک، تصویرسازی نقش پررنگی در جذابیت کتاب کودکان دارد. به‌طوری که امروزه داستان مصور به یکی از محبوب‌ترین فرم‌های هنری و قصه‌گویی تبدیل شده و جایش را در کتابخانه‌ها باز کرده است. واحد پژوهشی و فرهنگی شرکت دنیای کودکان آی‌قصه، یک پیشنهاد خوب برای مطالعه با کودکان دارد. یک کتاب قصه تصویری به نام خود شجاع تو، به قلم جکلین وودسون و تصویرسازی‌های رافائل لوپز.



این کتاب کودکان توصیه می‌کند: خود شجاعت رو پیدا کن!

تو وظیفه نداری شبیه بقیه باشی! اشکالی ندارد اگر رنگ پوستت کمی فرق می‌کند، تو مقصر نیستی اگر به خوبی بچه‌های دیگر نمی‌توانی بدوی؛ اگر موهایت فرفری است، اگر لهجه‌ات با بقیه فرق می‌کند، اگر محل زندگی‌ات از دوست‌هایت دور است و هزاران اگر دیگر که تو را با بقیه متفاوت می‌کند، گناه تو نیست.

این کتاب کودکان به درون دل و ذهن چند کودک سفر می‌کند که هر کدام به دلایلی با دیگران تفاوت دارند؛ یکی لهجه دارد، دیگری غذایش فرق می‌کند و کودک بعدی رنگ پوست متفاوتی دارد. جکلین وودسون در این اثر، بلندگویی را به دل این کودکان می‌برد تا احساسات‌شان را بشنویم و آن‌ها را ببینیم.

این تمام حرفی است که «خود شجاع تو»، می‌خواهد با داستان روان و تصویرهایش در گوش بچه‌ها بگوید. در دنیایی که چهارچوب‌های آهنی ما را شبیه هم کرده‌اند، باید و نبایدها محاصره‌مان کرده‌اند، هیچ اشکالی ندارد گاهی کمی از چهارچوب بزنیم بیرون و خودمان باشیم، خود شجاع‌مان!



جکلین وودسون، خالق دنیاهایی برابر برای تمام بچه‌های دنیا

جکلین وودسون ، نویسنده‌ی آفریقایی‌تبار کتاب کودکان و نوجوانان، معمار دنیایی تازه است؛ دنیایی که در آن آدم‌ها مجبور نیستند شبیه هم باشند، دنیایی که در آن، هیچ‌کس به دلیل تفاوت‌هایش تحقیر و طرد نمی‌شود. این شاخصه، درون‌مایه‌‌ی تعدادی از آثار خانم نویسنده است؛ خط بطلانی بر تفکرات کلیشه‌ای که انسان‌ها را دسته‌بندی می‌کرد و هر کس در این گروه‌ها جا نمی‌گرفت، طرد می‌شد.

وودسون ۱۲ فوریه ۱۹۶۳ در آمریکا به دنیا آمد؛ بعد از اتمام کالج برای کار به شرکتی در زمینه‌ی کتاب کودکان رفت و پایش به دنیای کتاب قصه ها باز شد. کتاب‌های کودک و نوجوان متعددی نوشت و دغدغه‌های مهمی را در قالب داستان‌هایی خواندنی مطرح کرد.



جهان وودسون

جهان داستان‌های وودسون، جهانی از جنس خیال است، رویاهایی که با زبان ساده، روان و لطیف او، جان می‌گیرند و به دست و ذهن بچه‌ها و نوجوان‌ها می‌رسند.

حالا جکلین وودسون، یکی از نویسنده‌های محبوب کتاب کودکان و نوجوانان است؛ نویسنده‌ای که مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات کودکان و نوجوانان گوشه‌به‌گوشه‌ی جهان را لای داستانی جذاب می‌پیچد و با زبانی نرم و روان به گوش‌شان می‌رساند. اگر نگاهی به کارنامه‌ی خانم نویسنده بیندازید، با جایزه‌های معتبری مثل جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن و آسترید لیندگرن روبه‌رو می‌شوید که نشان می‌دهد قصه‌های وودسون، راه خودشان را به دل کودکان و منتقدان پیدا کرده‌اند.

خود شجاع تو، داستان پذیرش است؛ داستان برداشتن بار کلیشه‌ها و باورهای منسوخ، از دوش کودکان. این کتاب کودکان ، داستان چند کودک است که خود شجاع‌ و واقعی‌شان را در برابر قوانین سفت و سخت هم‌رنگ جماعت شدن گم کرده‌اند. خانم نویسنده در این داستان به ما نشان می‌دهد در دل هر کودک گوشه‌گیری، احساس شرمی بیهوده رفت‌وآمد می‌کند و به او القا می‌کند چون شبیه دیگران نیست، مشکلی دارد. این کتاب به کودکان کمک می‌کند حسابی توی دل‌شان گشت و گذار کنند و خود شجاع‌شان را پیدا کنند، دستش را بگیرند و از پشت خجالت‌ها بیرون بکشند.



آی‌قصه مطالعه این کتاب کودکان را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

شاید فکر کنید این کتاب قصه تنها برای کودکانی است که تفاوت‌های بزرگی با دیگران دارند، اما این‌طور نیست! همه‌ی کودکان متفاوت‌اند، استعدادها، توانایی‌ها و شخصیت‌‌های متنوعی دارند و ممکن است با این موقعیت مواجه شوند. اگر از آی قصه می‌شنوید، این کتاب برای تمام ۳ تا ۷ ساله‌ها می‌تواند تجربه‌ی خوب و مفیدی باشد، چون آن‌ها در این کتاب کودکان با داستان و تصویرهایی جذاب، یاد می‌گیرند خود شجاع‌شان نباید تسلیم بشود و باید همیشه با ترس‌ها بجنگد.

همچنین معلم‌ها، مربی‌ها و تمام کسانی که با بچه‌ها سروکار دارند، می‌توانند از خوانندگان خود شجاع تو باشند تا به پیدا شدن خود شجاع بچه‌ها کمک کنند.



برشی از این کتاب کودکان را با هم بخوانیم:



« گاهی پیش می‌آید که وارد کلاس می‌شوی و می‌بینی هیچ‌کس شبیه تو نیست؛ شاید به خاطر رنگ پوستت باشد، شاید لباس‌هایت، یا شاید هم موهای فرفری‌ات.»

– خود شجاع تو – جکلین وودسون



از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • خود شجاع تو سال ۲۰۱۸ به دنیا آمد و به زبان‌های مختلفی سفر کرد.
  • این کتاب کودکان ، یک انتخاب خوب و مناسب برای تمام بچه‌هاست؛ با این حال برای بچه‌هایی که مهاجرت کرده‌اند، بچه‌های گوشه‌گیر و یا بچه‌های متفاوت، یک انتخاب طلایی است.
  • خود شجاع تو به ایران هم سفر کرده است تا داستانش را برای بچه‌های ایرانی هم تعریف کند؛ میترا امیری این کتاب را به زبان فارسی آورد و نشر پرتقال وظیفه‌ی چاپ و پخشش را به عهده گرفت.
  • نامزد جایزه شارلوت زولوتو سال ۲۰۱۹، برنده جایزه کتاب کودک جین آدامز سال ۲۰۱۹، نامزد جایزه مونارک سال ۲۰۲۰ و قرار گرفتن در کتاب‌‌های پرفروش نیویورک تایمز بخشی از افتخارات و موفقیت‌های این کتاب است.


حواستان به این نکات باشد!

خود شجاع تو، داستانی تصویری، روان و کودکانه دارد و برای بچه‌های ۳ تا ۷ سال نوشته شده است، بنابراین ممکن است بچه‌های بالا و پایین این بازه‌ی سنی، به اندازه‌ی ۳ تا ۷ ساله‌ها در دنیای وودسون غرق نشوند!



کتاب‌ کودکان پیشنهادی آی‌قصه برای شما:

کافیه بپرسی (متفاوت باش، شجاع باش، خودت باش)، سونیا سوتومایر

ماتیلدا، نوشته‌ی رولد دال

مجموعه جودی دمدمی؛ نوشته‌ی مگان مک دونالد




این مطلب را سپیده بیگدلی به سفارش مجله کودک برای بخش «پیشنهاد کتاب» تهیه کرده است. سایت آی‌قصه هر هفته به معرفی یک کتاب کودکان می‌پردازد. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *