معرفی انیمیشن

وینی د پو، خرس کنجکاو و شکمو

پو خرسه

در میان شخصیت‌های داستانی و کارتونی، بعضی از آن‌ها شهرت زیادی دارند. شخصیت‌هایی که از مرزهای داستان یا کارتون فراتر رفته‌اند و حتی مرزهای سن و ملیت و سلیقه را زیر پا گذاشته‌اند و محبوب همه‌ شده‌اند. «وینی د پو» یکی از همین شخصیت‌هاست. فرقی ندارد داستان‌های پو خرسه را خوانده باشیم یا نه، کارتون‌هایش را دیده باشیم یا نه، در هر حال یک‌بار هم که شده اسم این خرس مهربان را شنیده‌ایم و یک بار هم که شده چشممان به چهره‌ی بامزه‌اش با تن قهوه‌ای و شکم بیرون زده از لباس قرمز افتاده است. خرس کوچولوی شیرین و شکمویی که عاشق عسل است و دلش می‌خواهد از همه‌ چیز سر دربیاورد؛ اما سوال این است که این چهره‌ی محبوب و مردمی، چطور متولد شد و پا به قلب‌های آدم‌ها گذاشت؟ در این مطلب سپیده بیگدلی، نویسنده آی‌قصه به این موضوع می‌پردازد.

قصه‌ی تولد جناب پو

شاید باورتان نشود اما وینی برگرفته از یک خرس واقعی به همین نام بود! در جنگ جهانی اول، وقتی ارتش از کانادا به اروپا اعزام می‌شد، ستوان «هری کولبورن» وقت اعزام با قطار یک توله‌خرس سیاه را از یک شکارچی خریداری کرد. او خرس را به احترام شهرش وینی نام‌گذاری کرد و همراه خودش به انگلستان برد. وینی در ارتش شهرت زیادی پیدا کرده بود و همه دوستش داشتند؛ توله‌خرس بانمکی که با چشم‌های براقش به دیگران خیره می‌شد.

ستوان وقت اعزام به فرانسه دیگر نتوانست وینی را با خودش ببرد و او را به باغ‌وحش لندن سپرد. وینی به سرعت در باغ‌وحش برای خودش شهرتی به هم زد و تبدیل به محبوب‌ترین حیوان باغ‌وحش شد. هر روز آدم‌های زیادی برای دیدن خرس سیاه بامزه راهی باغ‌وحش می‌شدند.

یکی از این بازدیدکننده‌ها، پسر کوچکی به نام کریستوفر رابین بود! پسر نویسنده‌ای به نام آلن الکساندر میلن. پسرک اسم خرس کوچکش را به خاطر علاقه به وینی،‌ وینی گذاشت و همان‌جا بود که فکر نوشتن یک داستان به ذهن پدرش رسید.

کریستوفر رابین بسر آلن اکلساندر میلن، نویسنده و وینی

اولین حضور پو خرسه در دنیای داستان‌ها

اولین حضور وینی در دنیای داستان‌ها، درخشان و باشکوه بود. الکساندر میلن اولین داستان «وینی د پو» را سال ۱۹۲۶ نوشت. داستانی که آن را از پسرش و خرس کوچک او برگرفته بود. در این داستان وینی پو از صاحب مهربان که کریستوفر است می‌خواهد برای او و بقیه‌ي عروسک‌ها قصه‌ تعریف کند.

تصویرگری این کتاب‌ها را  «ای.اچ. شپرد» برعهده داشت و داستان به ‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. پو مسیر موفقیت را با آسانسور طی کرد و در زمان کوتاهی خودش را در دل همه جا داد. این اثر تا پایان سال ۱۹۹۶ بیشتر از ۲۰ میلیون نسخه فروخت! رقمی باورنکردنی که نشان می‌داد وینی خیلی خوب بلد است خودش را در دل‌ها جا کند.

نویسنده‌ی پو خرسه اول از شهرتش خوشحال نشد!

نکته‌ی عجیب این است که میلن چندان از دیده شدن پو خوشحال نشد! او بیشتر دوست داشت به عنوان منتقد سیاسی شناخته شود.

شهرت کریستوفر، دوست صمیمی پو

کریستوفر رابین پسر میلن در دنیای واقعی و صاحب «وینی د پو» در دنیای داستان هم به شهرت عجیبی رسید. در حدی که همه دلشان می‌خواست کریستوفر واقعی را ملاقات کنند.

میلن و پسرش کریستوفر رابین

پو نویسنده‌اش را وادار به نوشتن کرد

شهرت عجیب داستان‌های «وینی د پو» باعث شد میلن این داستان‌ها را ادامه دهد. او از پو به‌عنوان برگ برنده‌اش یاد می‌کرد و تصمیم گرفت خودش را وقف نوشتن این داستان‌ها کند.

وینی چطور به دنیای تصویرها راه پیدا کرد؟

محبوبیت وینی به قلب دخترهای والت دیزنی هم رسید. تصمیم گرفتند پای این خرس دوست‌داشتنی را به دنیای انیمیشن و کارتون بکشند. والت دیزنی دست به کار شد و اولین فیلم بلند پویانمایی وینی سال ۱۹۷۷ منتشر شد؛ فیلمی با نام «ماجراهای وینی پو».

والت دیزنی اولین فیلم بلند پویانمایی وینی را سال ۱۹۷۷ ساخت

وقتی پو خرسه از میکی‌موس جلو می‌زند

بعد از پخش اولین سری فیلم پو، او به‌عنوان دومین کاراکتر محبوب بعد از میکی‌موس شناخته شد؛ اما ساخت دومین مجموعه پو را از میکی جلو انداخت و پو محبوب‌ترین شخصیت والت دیزنی شد!

وینی این‌جا، وینی‌ آن‌جا، وینی‌ همه‌جا

در دنیای خرس‌ها و به‌طور کلی در دنیای حیوانات هیچ‌کس نتوانسته در محبوبیت و مردمی بودن به گرد پای جناب وینی برسد. وینی بارها به فیلم‌های مختلف رفت، داستان شد و انیمیشن شد و هنوز هم تب محبوبیتش فروکش نکرده؛ حتی در دانشگاه هاروارد برایش خانه‌ای نمادین ساخته‌اند.

در دانشگاه هاروارد برای پو خانه نمادین ساختند

آخرین انیمیشن از این خرس محبوب هم انیمیشنی موزیکال محصول سال ۲۰۱۱ است. این انیمیشن جوایز بین‌المللی زیادی گرفت و سند دیگری بود بر این‌که وینی یک محبوب ابدی است. حالا عروسک‌های کریستفور که مجموعه‌ی وینی از روی آن‌ها نوشته شده بود به کتابخانه‌ی عمومی نیویورک اسباب‌کشی کرده‌اند.


در این رابطه به شما پیشنهاد می‌کنیم «ماجراهای تن تن و میلو،خبرنگار کنجکاو و جذاب» را بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *